Gå til innhold
Arkivverket

[#57665] Siri Olsdatter Otnes f 1782 i Rendalen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en venninne, og lurer på hvem som var aner til Siri Olsdatter som ble født ca 1782.Da hun døde 14.12.1845 er det oppgitt at hun var 63 år(altså født ca 1782), og hun ble gravlagt 20.12.1845. Det jeg har funnet ut om henne: Hun fikk minst 3 barn utenfor ekteskap:1)Sevat født eller døpt 25.03.1810(side 283 i kirkeboka for Rendalens hovedsogn). Far var Sevald Knudsen F??2)Jon født 27.09.1817 og døpt 3.nativit 1817. Far: Ole Pedersen Midt?(side 138 i kirkeboka for annekssognet til Rendalen).3)Ole født 17.06.1821, og døpt i Rendalens hovedsogn 02.09.1821. Far: Halvor Semmingsen Osdalen eller Asdalen. Ole ble konfirmert 08.10.1837. Han dro til Trondheim og ble gift der 27.06.1843 med Sophie Johansdatter. Han dro senere til Dønna til Helgeland, var der noen år og i Buksnes i Lofoten noen år. Der ble han gift Berit Margit Abrahamsdatter. De flyttet til Vågan i Lofoten og der ble min venninnes oldemor Josefine Olsdatter født i 1879. Så det er altså Ole her min venninne skal videre på.I bygdeboka så er en Siri Olsdatter ført som barn av Ole Jonsen som var bruker i Otnes fra 1789, men ingen Ole Jonsen får noen datter Siri døpt i 1782 ut fra det jeg kan se av innscannet kirkebok. Derimot så får Ole Olsen og Ingeborg Sevatsdatter Otnes døpt et barn 16.p.trinit.1782(side 381 i kirkebok) hvor det kan se ut som om presten har glemt å føre opp barnets navn. En Siri Olsdatter Otnes blir også konfirmert i 1800. Ole Jonsen var fra Storelvdalen, og ble gift i 1779 med Goro Olsdatter Mykleby.Ved folketellingen 1801 er en Sigri eller Siri Olsdatter i tjeneste i Otnes. Er dette den samme som var der i 1810, 1817 og 1821? Finner også en Sigri Olsdatter i 1801 som da var i tjeneste i Øverness i Rendalen, som også kan være aktuell her. Finner også en Siri Olsdatter døpt 6.søndag etter påske 1784, med far Ole Tollefsen Stubbvoen(??).Det jeg tror selv er at Sigri eller Siri er datter av den Ole Olsen og Ingeborg Sevatsdatter som fikk et barn i 1782 hvor presten ikke har ført navnet. Når døde Ole og Ingeborg? Er det skifte på dem? Jeg har et tema som går på Ole Aas Halvorsen på nummer 12149 her på Digitalarkivet, men hans far Halvor Semmingsen døpt 26.12.1766 har jeg jo ikke lengre noen problemer med aner til(foreldre Semming Nilsen Hole døpt 10.03.1736 og Kari Halvorsdatter Quernes døpt (11.09.1740). Så derfor dette nye emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ole Tollefsen STUBBSVEENs datter Sigrid er, som du sier, født i 1784. Bygdeboka for Ytre Rendalen s. 489 sier hun døde før 1801. Stemmer det, kan du jo avskrive henne.Ellers må det stå Sevat Knudsen Fiskevig ved 1), Ole Pedersen Midtskoven ved 2), og Siri Olsdt 19 år er i tjeneste på Qverness = Kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret og takk for hjelp med tydingen. Det kan ellers se ut som om den Ole Jonsen Søndre Bakken og kona Goro Olsdatter var innflyttere til Rendalen, for jeg finner ingen av barna deres som døpt der. De kaller seg Storelvdal, og det ser ikke ut som om det er noen gård som heter Storelvdal i Rendal ut fra bygdeboka. I hvilket prestegjeld var Storelvdalen? Da kan det jo godt hende at Siri Olsdatter likevel er deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant ut av spørsmålet om hvor Storelvdal er selv, finner at det tilhørte Åmot. Der finner jeg også en Siri Olsdatter døpt 2.pinsedag 1782, med Ole Jonsen Gumo(??) til far. Jeg er fremdeles usikker på om jeg har funnet riktig Siri her, men sannsynligheten er vel stor for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet du navn på forfatter av bygdebok for Storelvdal? Jeg tror nok jeg kommer til å satse på den Siri Olsdatter jeg fant i natt i Storelvdal under Åmot. Foreldrene til den Siri Olsdatter jeg fant døpt 1782 skal ifølge bygdeboka for Rendal være fra Søndre Bakken i Storelvdal. Det var Ole Jonsen Søndre Bakken i Storelvdal(1752-1798) og Goro Olsdatter Mykleby(1751-1824). Hvis noen har noe på disse vil jeg gjerne høre om det, men jeg skal jo nå fortsette i kirkebøkene for Åmot i første omgang. Foreløbig vet jeg nok for lite om dem til å kunne si om de var husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ser det er to bind. Jeg har funnet Siris mor Goro Olsdatter som døpt 21.p.trinit.1751 med foreldre Ole Olsen og Marit Jonsdatter i Mykleby. Dette stemmer overens med bygdeboka for Rendalen. Siris far Ole Jonsen kan være den som er døpt Do. sexages 1752 med foreldre Jon Olsen og Dorthe Olsdatter fra uleselig gård. Det er noe mer usikkert om dette er den riktige Ole Jonsen. Jeg får studere kirkebøkene mer nå, og så er det mulig jeg kommer tilbake med spørsmål om hvilket bind jeg må fjernlåne etter påske, og flere spørsmål ellers. Det blir kanskje flere gårder jeg skal se i bygdebøkene enn dem jeg har kommet frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har kikket litt i Norske Gardsbruk og jeg finner Søndre Bakken i Øvre Rendal, (innl. 7) men det behøver sikkert ikke å være den samme Bakken. Har sett etter Bakken i Stor-Elvdal også og den eneste jeg finner med dette navnet der ligger i Sollia, men jeg tror ikke det er den dette gjelder. I Åmot finner jeg ingen Bakken. Nå er det ikke på langt nær alt som står i disse Norske Gardsbruk-bøkene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du prøver å hjelpe. Sliter en del med kirkeboka for Åmot for årene rundt 1750, men jeg venner meg vel til den etterhvert. Det er sjelden å se i kirkebøker at begge foreldrene står til barn som døpes så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg ser at du sliter med kirkebøker fra Åmot,rundt 1750. Jeg vil anbefale at du tar kontakt med Trond Bekkevold, eller Sør-Østerdal Slektshistorielag, Elverum, som har oversatt disse kirkebøkene for denne tidsepoken. Med vennlig hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg ikke sett noen oversettelse, men det er den originale skriften i de innscannede kirkebøkene der jeg sliter med. Den skriften kan vel ikke Trond Bekkevold gjøre noe med. Hvor finner jeg oversettelse av kirkeboka for Åmot rundt 1750? Jeg har aldri forsket i Hedmark før jeg begynte med min venninnes aner der for få dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mor til Siri Olsdatter født 1751 var jo Goro Olsdatter, og jeg har prøvd å lage lenke til dennes mulige foreldres vielse i 1744 uten lykkes.Jeg kommer til 'lim inn', og så blir det som har blitt blått ikke blått lengre og ingenting skjer. Foreldrene var Marit Jonsdatter og Ole Olsen, og det var muligens de som ble gift 23.02.1744, men jeg tolker det som står i kirkeboka til 3.mars. Hvorfor får ikke jeg til det som alle andre andre lykkes med? Nå mister jeg fullstendig motet her, men jeg visste det jo før jeg prøvde at jeg ikke kom til å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å legge inn lenke her i håp om at noen kan hjelpe med hvar som står på giftermålet mellom Marit Jonsdatter og Ole Olsen i 1744. Datteren Goro skal være født i Mykleby i Åmot, men jeg får det ikke til å stå Mykleby ved giftermålet her selv om det begynner på M. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje jeg kan se bort fra dette paret som foreldre til Goro født 1751 da? Nå kan de jo ha flyttet til Mykleby senere, eller Messelt kan være et underbruk til Mykleby? Det er iallefall de eneste jeg har greid å finne som gift i passende tid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er dette den Ole Jonsen Bakken som jeg er ute etter informasjon på? Barnet Ole ser ut til å være døpt øverst på siden her 5.søndag etter påske 1753. Jeg mener det står noe foran Jon, og så noe uleseligsom da skal være farens navn, eller står det ?? Joensen. I såfall er jo ikke dette riktig Ole døpt 1753. Morens navn er Kari Olsdatter Backen ? Jeg mener at en av fadderne het Peder Olsen, og at en av fadderne Tolluf til fornavn og en fadder heter Kari til fornav(?) Resten greier jeg ikke å lese. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Prøver å kikke på denne debatten att en gang i blant, men har ikke nok kunnskap til å hjelpe med noe som monner, men jeg tenker også litt på om dette Mykleby-navnet kan ha noe med Mykleby på Deset i Åmot å gjøre, men det er vel kanskje sikkert at det er i Stor-Elvdal? Men det Mykleby-navnet på Deset kommer også fra Stor-Elvdal. Jeg prøver å kikke i Åmot Bygdebok under Deset om jeg finner noe vettugt med relasjoner til denne debatten, men har enda ikke fått øye på noe. Prøver meg også litt på å lese kirkeboka nevnt i innlegg 17 men det går dårlig, den skrifta blir litt for vanskelig, men jeg syns det står Melgard der et sted også men det er sikkert tydet feil. Det er noe annet jeg lurer på der, er det ca. datoene de har 'copulert':) som står der? Jeg syns det står copulerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du prøver å hjelpe, men det kan ikke være giftermål det står noe om der. Jeg tror det står omtrent dette etter nitidige studier flere ganger: 5.søndag etter 3-Kongersdag 1753 døpt Jon Simonsen og Kari Olsdatter Backens barn Ole. Faddere: Kari Haagensdatter, Peder Olsen, Jon Tollefsen og Ole Pedersen. Jeg er ganske usikker på fadderne her, men navnet på Jons foreldre stemmer overens med det jeg finn på Family Search og han som døpt.På Family Search fant jeg Kari Olsdatter og Jon Simonsen gift i Åmot 19.07.1748. Dette fikk jeg også bekreftet i kirkeboka, og de ble trolovet 18.søndag etter trinit. En av forloverne var Peder Jonsen, og den andre var fra Backen med uleselig fornavn. Jeg har også funnet disse barna:1)Jon døpt Die omn Sanct(01.11)1748.2)Simon døpt Dom.expandi 17503))Jon døpt 5.søndag etter 3-Kongersdag 17534)Svend døpt Die omn Sanct 17555)Tharal døpt 12.post trinit.1760.Alt dette ut fra Family Search som senere er bekreftet med funn i kirkeboka for Åmot.På Family Search finner jeg også: Jon Simonsen født ca 1721, og var 45 år da han døde i 1766. Det står også OR Bakken, så det er vel stor sannsynlighet for at dette er den Jon jeg er ute etter. Men flere Jon Simonsen kan jo ha vært i Bakken i Åmot på samme tid. Dette har jeg ikke sjekket med kirkeboka enda. Finner også en Kari Olsdatter født ca 1727 og død i Åmot 20.01.1765 med foreldre Ole Hansen og Ragnhild Hallgensdatter. Det kan jo være flere Kari Olsdatter i Åmot på samme tid, og her står det heller ikke noe om Bakken. Nå har du jo fått noe mer å gå ut ifra, så kanskje du finner noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener det står Jon Simonsen Backen her som gravlagt 17.06.1766, men er usikker på om det står Backen. Han står på 12 linje nedenfra. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?Dette er vel vielsen 19.07.1748, men står det Jon Simonsen? Jeg mener iallefall at bruden er Kari Olsdatter Backen. Det jeg trodde var forlovere viste seg å være neste brudepar.urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=229&uid=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.