Gå til innhold
Arkivverket

[#57673] Simen Hansen og Siri Hågensdatter på Jølstad i Ringsaker


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

Simen Hansen som var på Jølstadeie i Gaupen i Ringsaker i 1800. Han fikk barn sammen med Siri Haagensdtr som bodde sammested. Kjenner noen disses opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Ja, takk for den. Det er nok samme folket. Da er det naturlig å spørre om det er Siris foreldre som er husmenn på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Hurra! Jeg klarte det. Denne Marte Torgersdatter. Er hun også¨datter av Torger Pedersen og Magnhild Simensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei transkribering er heller ikke min sterke side, så der må nok ekspertene på banen. Men jeg fant også Siri, og de er nok de samme som er å finne på Bordahl i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10412&gardpostnr=255&merk=255#ovre>LenkeHer er dåpen til Siri i 1771. (høyre side) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Jeg leser det slik at det står Hans Olsen og Marte Torgersdtrda Simen ble døpt. Da er det ikke de samme som bor på Stenberg i 1801? For hun heter Åste, men jeg tror det er de samme? Og det hjelper ikke å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Roger ! Det står nok Aaste som mor når Simen blir døpt. Det er skrevet med to a-er, hvis du ser lenger ned på siden ser du f.eks en Haagen Amundsen der finner du igjen den samme store a-en.Simen og Siri er forøvrig mine 3xtipp oldeforeldre. Hvilke av deres barn er du etterkommer av ? Simen fikk iallefall 9 barn,med to hustruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Hans og han er den eneste jeg har registrert, men det ville ha vært interessant om jeg hadde kunnet få noen navn fra deg?Åste, er hun datter av Magnhild Simensdatter Ølstuen og Torger Pedersen (Refling)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen ! Simen Hansen og Siri Haagensdtr ble viet 9/3 1795 barnAnne Simensdtr dpt 6/4 1795Haagen Simensen dpt 20/1 1799Hans Simensen dpt 14/12 1800Magnhild Simensdtr dpt 11/12 1803Helene Simensdtr dpt 1/3 1807Siri Haagensdtr dør på Østre Amb 16/3 1811 46 årEnkemann Simen Hansen Ambs eie gifter seg med pige Marte Monsdtr ibid den 22/11 1812barnSiri Simensdtr f 30/7 1812 død 11/10 1812Sissel Simensdtr f 10/9 1813Berte Simensdtr f 13/12 1816Ole Simensen f 20/9 1819Siri er dpt 24/7 1771 foreldre Haagen Hendrichsen og Magnhild Findsdtr Stenberg eieAaste er nok datter av Torger Pedersen og Magnhild Simensdtr ja dpt 7/9 1741.Denne Hans hvem ble han gift med? Stemmer det at han i 1875 er gift legdslem u/Kaas,uten kone ser det ut til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da fikk Hans noen 'uægte' barn kanskje siden du ikke vet hvem han var gift med ? Da var han isåfall ikke den eneste i søskenflokken. Min ane søsteren Magnhild ble aldri gift,hun var nok ikke fin nok til å bli gift med sin 'hjertens kjær' Halvor Heyerdahl,så hun ble hans frille isteden, de fikk to 'frillebarn' før han døde bare 36 år gml i 1832. Hun fikk senere en sønn med barnebarnet til Nicoali Hersleb Ramm. Ad uægte veier det også. Artig slekt å følge dette.Søsteren Anne fikk også et uægte barn,men hun ble senere gift. De andre har jeg ikke helt oversikt over ennå.Kanskje det er Hans som 1865 er i Steensveen,'skilt fra sin kone i bord og seng i 10 år'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.