Gå til innhold
Arkivverket

[#57685] Bragernes, ca. 1800, eksisterer Storgaden 1, 5, 19 endnu ?


Gjest Jan Holm Thomsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Holm Thomsen

HeiKan nogen hjælpe os med hvor vi evt. kan finde ud af om ovennævnte matrikler eksisterer endnu - dette som led i at planlægge en tur til Norge i slektens fodspor ?Med venlig hilsenJan Holm Thomsen Hobro, DK Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

I Drammen finnes nå både Øvre og Nedre Storgate. Jeg vet ikke om dette er samme Storgate som i 1800, men i Nedre Storgate er det noen hus som ser litt gamle ut. Nedre Storgate 1: [url="http://www.gulesider.no/kart/index.c?w=10.20371400000636&ps=1&n=59.744476598488355&s=59.742412800087905&e=10.206970608819345&zoomFactor=1.5&q=nedre>Lenke Storgate 1 Drammen&imgt=PERSPECTIVE&id=a_1308230 Nedre Storgate 5: Lenke Storgate 5 Drammen&imgt=PERSPECTIVE&id=a_333574 Nedre Storgate 19:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Drammen (Bragernes) ble herjet av en voldsom bybrann i 1866, og jeg siterer fra 'Drammen Byleksikon' (Arnt Ruud): 'Før brannen i 1866 het det Storgaten fra Kirkeplassen og østover. Ved reguleringen i 1869, ble det bestemt å dele det i en Øvre og Nedre Storgate, idet Bragernes torg skulle danne skille for alle langgatene på Bragernes'.Du bør nok ta kontakt med fagfolk, enten i Drammen kommune eller historielaget, for få endelig bekreftet om husene du er på jakt etter fremdeles står. Bragernes ble lagt øde fra kirkeplassen (kirken brant) og til Brakerøya, så jeg tør ikke være mer presis...vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.