Gå til innhold
Arkivverket

[#57688] Soldat i 1862 Fredrik Christian Schjeldrup - hvem var det?


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

I Kirkeboka Kristiansund i Kristiansund 1880-1905 over viede i juli 1880 finner vi : Nr 34 Hans Olsen og Caroline Matthilde Schjelderup, fødested Strinden 1862. Far Ole Pedersen og soldat Fredrik Christian Schjeldrup. Caroline Mathilde født 16 oktober 1862 i Strinda. Mor Gjertrud Jonsdatter Vig på Rønningsstrand og ungkarl og soldat Fredrik Christian Schjeldrup Mentzen Schjelderup i Th.jem.Tror det var en ekserserplass på Rønningen på Lademoen i Strinda på den tida. Hvem var denne soldaten? Har problemer med å finne han ved FT-1865 og FT-1875 og FT-1900. Dattera blir gift i Kristiansund 1880 og da er han forlover.mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er en matros Christian Scheldrup fra Trondheim i Kristiansand i 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61503&gardpostnr=246&personpostnr=2530&merk=2530#ovre>LenkeHustruen heter Jertine og er fra Tingvoll. De ble gift i Kristiansund 1864. Da er hans navn oppgitt å være Frederick Christian Mentsen, sønn av Mentz Mentsen Schelderup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Et lite sidespor, kanskje, men kanskje også en interessant fortelling. Er ikke sikker på sannhetsgehalten i dette, men jeg nevner det likevel.Eleonora Charlotta Brunstrøm, ektefellen til Mentz Norderhus Mentzen Schjelderup og mor til Fredrich Christian har kongelig svensk blod i seg. Hun er trolig født i Hudiksvall, Gävleborg, Sverige den 31. mars 1799 som uekte barn av foreldre Ulrica Elisabeth Brunstrøm og Fredrik, hertug av Østergötland. Denne hertug Fredrik var bror til kong Gustav III av Sverige og onkel til senere kong Gustav IV Adolf. Ulrica reiste som ung til Stockholm (hun er født 29. okt. 1776 i Hudiksvall), hun fikk tjeneste ved hoffet hos svenskekongen. I 1799 fikk hun Eleonora Charlotta med hertug Fredrik. Hertugen 'kjøpte' Carl Magnus Løfstedt til å være 'far' til barnet. Da hertug Fredrik døde i 1803, stakk Carl Magnus av og ingen vet mer hva som skjedde med han. Etter hertug Fredrik sin død forlot Ulrica hoffet og reiste tilbake til sine foreldre i Hudiksvall.Det er en stor mulighet for at Fredrich Christian og søsteren Frederika Elisabeth er oppkalt etter hertug Fredrik. Det er i hvertfall ingen av Mentz sine nærmeste aner som har brukt navnet Fredrich.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Remi, det var jo en interessant fortelling! Hva er kilden til denne historie?. Jeg fant følgende mer offisielle informasjon om ham: 'Fredrik Adolf var en känslig och lättledd man, ofta kallad 'Europas skönaste prins'. Han bodde på Tullgarns slott. Utan någon egentlig uppgift i regeringen och utan ämbeten fördrev han tiden med kärlekshistorier. Hans mest kända älskarinna var operadansösen Sophie Hagman (1758-1826), som födde en dotter, Sophia Fredrica. Dottern dog strax efter födelsen. Fredrik Adolf bodde i femton år på Tullgarns slott med sin älskarinna Sophie.' Han stilte visstnok som fadder til denne datteren, men ikke som far. Han hadde jo flere elskerinner, så din historie kan vel fullt ut være mulig. Har du kilden til historien?Til innlegg 4 og linken til Fredrich Christian sin dåp: Kan noen tolke det som står i feltet for foreldre?Agnes Olsen: Hans Olsen og Caroline Matthilde Schjelderup fikk en datter i Kristiansund 3.9.1889 døpt Agnes Otilie. Er det noen som vet noe om Agnes og eventuelt nye generasjoner?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Thorbjørn!Kilden min til historien er en annen slektsforsker, derfor kommentaren om at jeg er usikker på sannhetsgehalten. Hvor han har fått opplysningene fra, vet jeg ikke. Du kan få navnet på denne slektsforskeren, men vil da helst at du sender meg en mail slik at jeg slipper å legge navnet ut her. Mailen min kan du finne her: http://www.disnorge.no/bu/styre/Ellers det som står i feltet for foreldrene ved Fredrich Christian sin dåp er: Mens Mensen Schielderup Eleonora Lotta Lørtensdatter?? Sagen, en omrejsende .....binder fra Qvikne.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.