Gå til innhold
Arkivverket

[#57691] Hedmark, Åsnes, Henrik Olsen Peistorpet og Elena Einersdtr. gift 1826


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Henrik Olsen Peistorpet og Elena Einersdtr. 25 år, gifter seg 26. mars 1826.Lenke Henrik Olsen har jeg god kontroll på. Men henne sliter jeg med.Hva er hennes bosted ved vielsen?Hennes far er oppgitt til å være Einer Olsen. Hvem er han og hvem er moren til Elena.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Her er barna til Henrik og Elena.Først får Henrik et uekte barn med Helena Eriksdtr. Bakken.Ole 1833 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9162&idx_id=9162&uid=ny&idx_side=-169>Lenke Deretter Henrik og Elena sine barnArne 1837 Lenke Berthe 1838Kristian 1842 (Tvilling)Anne 1842 (Tvilling)Erik 1844 Lenke Elina 1846 (Tvilling)Olina? 1846 (Tvilling) Henrik kommer fra Peistorpet og de bosetter seg på Bakken.Tidliger tema ang, sønnen Erik f. 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fikk hjelp til å tyde bosted til Elena i et annet tema.Løsningen var så enkel som: sammesteds dvs. hun var også bosatt Peistorpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Elene må ha vært født ca.1811. I Hof prestegjeld (der Åsnes den gang var sokn) døpes ei Elene 10.feb.1811 med foreldre Ejner Embretsen (NB:Ikke Olsen) og Berthe Olsdatter, (Øverst høyre side Lenke )Henrik og Elenas eldste datter heter Berthe, og etter gjeldende oppkallingsregler skal eldste datter kalles opp etter sin mor-mor.Kirkeboka forteller at denne Elene er født utenfor ekteskap, og uten å ha foretatt nærmere undersøkeløser, ser det ut for meg at Berte Olsdatter inngikk ekteskap med en annen mann senere. (Derfor kan Elenes far-fars navn rett og slett ha gått i glemmeboken).Det er vel ikke utenkelig at OLSEN (slik det står ved vielsen) egentlig burde vært Embretsen.Det er mulig bygdeboka for Aasnes kan si noe mer om denne mulige farskandidaten som skal ha kommet fra Sønsterud. Det bør også stå noe om Pierstorpet som ligger langt inne på Finnskogen, men det er samtidig grunn til å merke seg at forlovere var fra Langmoen, som ligger adskillig nærmere Glomma.(Her er vel bygdebøkene for både Åsnes og Hof aktuelle, - kanskje en fars-kandidat også til og med er å finne i Waaler/Våler som ung, - Hof prestegjeld var meget stort omkring 1811)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Takk for innspill.Ved dåpen til Elena i 1811, er mor oppført som Berthe Eriksdtr.? (Ikke Olsdtr.).Men kansje hun giftet seg med en Olsen? Eller som du nevner, farsnavnet til Elenas far er gått i 'glømmeboken'. Rotet ikke presten fælt med navn/foreldre også på denne tiden i det distriktet?Utifra gjennoppkalling stemmer jo det bra med en mor som heter Berthe. Elenas ekte mann Henrik Olsen sine foreldre var Ole Andersen og Anne Olsdtr. Elena sin 2. jente heter Anne.Mor til Elena f. 1811. Berthe Eriksdtr./Olsdtr. Hva er bosted på henne ved Elena sin dåp?Elena er nok oppvokst med sin mor og hennes ektemann? Hans navn er jo også av interesse.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Her er det nok en del rot med navn som det er vanskelig å finne ut av.Ole f. 1833 utenfor ekteskap tror jeg nok har samme mor som den Henrik ble gift med. Det er der nesten umulig å si sikkert om presten skriver Eriksdatter eller Einersdatter i en eller annen form.Er redd jeg lager mer røre, men den Elena som ble gift med Henrik er med stor sannsynlighet den Hellene Enersdatter som bodde på Bakken og ble konfirmert 1828 - 18 år gammel. Hun føres som Enersdatter, men faren oppgis til å være Erik Bertilsen og mora Lisa Henriksdatter.Spørsmålet blr da selvfølgelig: er foreldrene oppgitt feil, eller er Enersdatter feil? Erik Bertelsen ble forøvrig gift 06.11.1913 med Kari Olsdatter. Med Lisa som mor antydes også at Hellena ble født utenfor ekteskap. Men det er ingen dåp i Hof på dette paret (ingen Lisa Henriksdatter med barn i Hof 1790-1816).Her bør det nok også ses etter mulige kandidater i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiTakker for gjennomgangen.Jeg var inne på tanken om at mor til Ole f. 1833 og de øvrige barn, kunne være den samme. Men den blir jo bare antagelser.Ikke alt innen slektsleting skal være plankekjøring.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Det kan se ut for meg at Arild Kompelien (som kjenner området svært godt) har mye rett i sine betraktninger. Eline (Elena) står som Einarsdatter når hun dør 24.04.1898 på Bakken. Holder meg derfor til at faren hennes er Enar Olsen, men det som er oppgitt som foreldre ved konfirmasjonen kan muligens være rett mor og hennes nye mann? Antar også at mor til Ole Henriksen født 1833 kan være den samme Eline (Elena)som gifter seg med Hendrich i 1836. Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Henrik sine foreldre er Ole og Anne.Ut ifra navne oppkalling, Stemmer jo det ikke helt med Lisa som mor til Eline/Hellene?Ener/Einer blir jo heller ikke brukt? Sønnen Erik fortsetter å bruke Erik ved vielsen og folketellinger. Da gjenstår navnene: Arne, Berte, Kristian, Erik, Elina(etter mor), Olina og Arnt. Hvis Ole er deres første sønn sammen, hvorfor døpes sønn nr. 2 for Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Jeg har ikke noen gode forklaringer på dette. Ole og Anne er mine tipp-oldeforeldre. Usikker på hvilken Anne dette er. Tror mest på Anne født i Peistorpet 1762, men andre sier at denne Anne kom fra Sverige. Ole er født 1759 - og sønn av Anders Danielsen og Helene Samuelsdatter. Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Jeg har vel bare kopiert hun Anne f. 1762 av deg. Har ikke sett på henne enda.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Sørlie

Hendrech Olsen Bakken (Peistorpet). Jeg har funnet hans dødsdato og dødsårsak i kirkebok for Grue. Der står det: Født i Peistorpet 1807. Død 08.04.1886. Gravlagt i Grue 19.04.1886. Han ble funnet død på gården Moes mark, Grue, Hedmark. mvh Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.