Gå til innhold
Arkivverket

[#57698] 'Dræb ei nogen, driv ej Hor'


Gjest Torgrim Sørnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

I boken 'Framand kar kjem til gards' av Tone Aarak dukker ovennevnte setning opp. Det er tydelig at dette er en gammel huskeregle for å memorere de ti bud. Er det noen som kan resten av denne? Bokens handling er fra 1815-16.Jeg kunne ha spurt forfatterinnen, men hun døde i 1971...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei Torgrim. Sitatet ditt minte meg veldig om salig Petter Dass. Hans katekismesalme 'Frykt mitt barn den sanne Gud' er blitt borte fra norsk salmebok.I den gamle Landstads reviderte står linjen : Hat og mord og utukt fly, men i min fars salmebok fra begynnelsen av forrige hundreår, fant jeg linjen: Dræb ei Nogen, driv ei Hor. Mvh. Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Fra min oppvekst i et av Egersunds konservative sekter som religiøst sett 'stoppet opp' på slutten av 1800-tallet, husker jeg fra Kingos salmebok første vers slik:Mitt barn, frygt den sande gud. Misbrug ei hans navn og bud. helliggjør din hviledag, ær foreldre uten nag. Dræb ei nogen, driv ei hor. Stjel ei, vær ei falsk i ord. Sky begjærlighed på jord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Landstads reviderte salmebok, nr 669, v 1: Frykt, mitt barn, den sanne Gud, Misbruk ei hans ord og bud! Hold din søndag, bruk Guds ord! Ær og frykt din far og mor! Hat og mord og utukt fly! Stjel ei! Løgn og falskhet sky! Gi ei ond begjæring ly! Forfatter: Bertel Pedersssøn, dansk prest i begynnelsen av det 17. årh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Takk alle sammen - hvis dere visste hvor lenge jeg har lurt på dette...Synes dette forum nå kunne skifte navn til 'Oraklet på Nettet' eller noe slikt - her kan man altså få svar på ALT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.