Gå til innhold
Arkivverket

[#57703] Tydehjelp: Hvem var far til Asora Laurense Larsen, døpt i Petrus 2. des 1883?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Asora Laurenses barnedåp ser 'grei' ut i klokkerboka: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5426&idx_id=5426&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-80>LenkeMen i ministerialboka: LenkeDer står det en merknad om at barnet i følge moderen var uægte...osv....2 spørsmål:* Gjelder merknaden Asora Laurense eller gjelder den dåpen nedenfor? Hvordan skal jeg tolke dette?* Hva sier merknaden i ministerialboka? PS: I folketellinga 1900 kaller Asora Lorentze seg for Larsen: LenkeBakgrunnen for spørsmålet om Asora er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sorry!Riktig lenke for ministerialboka er her:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 1 (1880-1887), Fødte og døpte 1883, side 64. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg gjør et forsøk:'Efter Moderens Opgivende til miger Barnet uægte, hun blevgift med en Mand, fra hvemhun længe har levet adskilt.Kristiania 8. [...] 1884. ThorpHendes Mand Anders Jensen(?) leverendnu. Den opgivne Barnefader er ungkarl.Kristiania 22. jan(?) 1885. ThorpHun opgiver at dette er hendes5te uægte Barn efter skilsmissen(?)de 3 med 1 Mand og de 2 med 2 andre.Att til ....(Kan virke som hele merknaden gjelder Asora, eller rettere sagt moren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hjertelig takk, Aud!Men moren kalles hustru....og barnet kalles 'ægte'....Jeg tror i grunnen ikke at jeg skjønner dette. Den mannnen som står i foreldrefeltet er altså gift med moren, men er ikke barnets far. Det er begripelig. Mulig dette har med pater-est reglene å gjøre.Men hva mener presten når han sier 'Hendes Mand Anders Jensen(?) lever endnu'? Mener han at hennes fraskilte mann Anders Jensen(?) lever endnu?Ka dokker trur, folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foreldrene til Asora er helt sikkert 'ungkar' Ole Peter Larsen og Olava Pedersen.I 1884 tilstår Olava at hun er skilt fra sin mann Anders Jensen?. Anders lever fremdeles i 1884. Etter skilsmissen har hun fått 5 uekte barn.I 1885 kommer det også fram at barnefaren var ungkarl (faren til Asora).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ja, Berit! Takk!!!Det er bare jeg som har litt tungt for det :-)Utvilsomt rett dame du fant i 1875. Hun døper Christian August her:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 4 (1872-1879), Fødte og døpte 1875, side 160. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har visst ualminnelig tungt for det i aften. Først nå ser jeg at Olava i 1875 rett og slett var samboer med faren til to av barna. Neppe helt akseptert i de tider!Samtidig ser det ut til at sønnen Karl Albert var født mens hun nok formelt var gift med Anders Jonasson. Han omtales jo som gift når han emigrerer i 1872. Olava omtales imidlertid som 'fraskilt' når hun døper sønnen Christian August i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Vannebo

Her var det mye interessant, Jon Arild! - Takk for mye nyttig informasjon og hjelp!Jeg har lagt inn litt info om Edvart under tråden min på DIS.Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.