Gå til innhold
Arkivverket

[#57704] Live Olsdatter, f rundt 1776 i Alvdal


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg sliter veldig med kirkebokene i Alvdal - finner liksom ikke noe system, det virker nesten som om de skiftet prestegjeld hele tiden! Saa jeg trenger hjelp til a finne Live Olsdatter, fodt rundt 1776, trolig i Alvdal. Jeg finner henne sammen med hennes mann Rasmus Larsen i Lille Elvdal i 1801 folketellingen. Har lett i kirkeboker i Alvdal og Tynset, men uten hell. All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kommer ikke inn pâ kirkebôkene i kveld, men pâ FS finner du denne Live i Stor-Elvdal f. 1775 med foreldre Ole Olsen og Anne Joendtr: Lenke Kanskje en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dâpen til Rasmus har du vel funnet? Kommer fremdeles ikke inn pâ de skanna kirkebôkene, men her pâ FS: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Joda, det er nok rett person, kan bare ikke finne henne i kirkebokene. Har datoene for Rasmus fodsel, men har ikke lett etter ham i kirkebokene enna. Har folketellingen og ekteskapet deres Takk for hjelpen sa langt. Forresten, har du forstatt hvordan alvdal ble flyttet fra prestegjeld til prestegjeld? Dersom jeg forstar det, kanskje jeg kan ha mer hell i a finne dem selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje denne siden kan hjelpe deg, jeg kikker ofte her for â sjekke hvilke kirkeböker jeg skal se i: LenkeKopi: 'Stor-Elvdal har følgende nabokommuner: Ringsaker, Åmot, Rendalen, Alvdal, Folldal, Sør-Fron, Ringebu, ØyerInformasjon om Stor-Elvdal: Stor-ElvdalVed kgl. res. 16.11.1861 med virkning fra 1.3.1862 ble Sollia annekssokn fraskilt Ringebu prestegjeld og opprettet som eget prestegjeld. Dessuten fikk Sollia prestegjeld tillagt flg.garder: gnr. 1 bnr. 1-2 fra Dovre prestegjeld, gnr. 2 bnr. 1, gnr. 20 bnr. 1-21 fra Tynset prestegjeld, gnr. 21 bnr. 1 fra Åmot prestegjeld, gnr. 30 bnr. 1, gnr. 32 bnr. 1 og gnr. 33 bnr. 1-4 i Stor-Elvdal prestegjeld fra Åmot prestegjeld. Ved kgl. res. 1.10.1868 og 9.11.1872 med virkning fra 1.1.1873 ble Åmot prestegjeld delt i to prestegjeld, Åmot og Stor-Elvdal prestegjeld, hvert bestående av sokn med samme navn. - Embetshandlinger før 1.1.1873 må derfor søkes i Åmot prestegjeld. Ved skrivelse 11.3.1942 med virkning fra 1.7.1942 ble gnr. 21 bnr. 1 overført fra Sollia kommune til Stor-Elvdal kommune. Ved kgl. res. 25.4.1969 med virkning fra 1.6.1969 ble Sollia prestegjeld nedlagt, og Sollia sokn overført til Stor-Elvdal prestegjeld.'Fremdeles umulig â komme inn pâ kirkebökene-:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dâpen hennes, n° 3 fra bunne pâ högre side (siste pike): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Fødte og døpte 1775, side 270-271. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg ser at flere av dere er flinke til å bruke DIS - jeg trenger tydeligvis å finne ut hvordan å bruke DIS for de har mye god info der. Tusen takk for hjelpen, Kjellaug, tror jeg har lært noe nytt - og takk for hjelpen med å finne Live - jeg var på helt feil sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Øystein Retvedt

Den Rasmus Larsen som her er nevnt i folketellingen fra 1801 var i følge bygdeboka for Alvdal fra Blæsterdalen. Hans far kjøpte Tyldalshaugen med tanke på sin sønn, men Rasmus reiste ut og bodde på Skilvassbakken på Hamarøy i Nordland. 'Han skulle vera ein overlag stor og førlagd kar'. Live har jeg så langt ikke funnet nevnt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Takk skal du ha Øystein - visste ikke så mye om ham og siden jeg sitter i USA, har jeg ikke så lett tilgang til Bygdebøker. Ettersigende var de nokså fattige når de døde, men han har en veldig fin gravstein på kirkegården på Hamarøy, hvis jeg husker rett. Har ikke sjekket om det er bilder av den på DIS side gravsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Siden du ikke har lett tilgang til norske bygdebøker, kan jeg nevne at Rasmus Larsens foreldre på Blæsterdalen var Lars Olsen og Kari Rasmusdatter. Lars sine foreldre var de første bygdebokforfatteren kjenner til på Blæsterdalen, nemlig de som i 1740 ble oppført som viet som Ole Larsen Skallet og Kari Larsdatter Bogen. Han var skredder og husmann under Eggen, men bygdeboka forteller ikke mer om hvor de kom fra.Kari Rasmusdatter var født i 1742 og kom fra Ligarden hvor hun var et av de åtte barna til Rasmus Olsson (1700- ) og Kari Olsdatter. På Ligarden var Rasmus sønn av Ola Jonsson som trolig var sønn av Jon Olsson som var sønn av Ola Rasmussen (1609- ) som er den første kjente bruker av Ligarden.Kari Olsdatter kom fra Sandeggen og var datter av Ole Knutson (1655-1739) og Ingeborg Olsdatter som var født i 1663 og ble hele 103 år ammel. Oles far – Knut Olsson – er den første kjente bruker av Sandeggen. Ved kvegtellingen i 1657 hadde de 2 hester, 12 kyr, 6 geiter og 7 sauer. Det var etter forholdene en stor buskap, mener bygdebokforfatteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Hei, TorhildDersom du legger inn en mail-adresse, så skal jeg sende deg en artikkel som jeg skrev i Årbok for Hamarøy 1997 - om Live og Rasmus og deres liv i Hamarøy (Skilvassbakk). For Live Olsdatters del ble det forøvrig kortvarig, hun døde allerede i februar 1809.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Epostadressen min er bshirley@xmission.comKjenner igjen navnet ditt fra årbøkene og bygdebokprosjektet,så jeg er veldig interessert i å se hva du har å fortelle.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 12: Bygdeboka nevner altså denne rekka med følgende 4 slektsledd: 1a.Ola Rasmusson (1609- ), to av hans sønner: 2a. Rasmus (8 år 1666) og Jon Olsson (6 år 1666), trolig Jons sønn: 3a.Ola Jonsson, hans sønn: 4a.Rasmus Olsson (1700- ).Mine mine noteter taler for at det skal være slik:1b.Ola Rasmusson (1608(gjerne 1609)-c.1674), to av hans sønner:2b.Rasmus (1657- ) og Jon Olsson (1659- ). Rasmus drev Ligarden og han ble gift med fru X. Minst 3 døtre.1c.Fru X ble gift på nytt m/Ola Jonsson (1661-1740). Han døde her midt på venstre side: Lenke Deres sønn som ble oppkalt etter fru X’ første mann:2c. Rasmus Olsson, 1700-11.03.1745Ifølge bygdeboka skulle Jon Olsson (1659- ) bli far i 2-årsalderen, men boka bruker bare ordet trolig om denne forbindelsen.Ved skiftet i 1757 etter Rasmus Olssons (1700-11.03.1745) kone, Kari, oppgis Rasmus’ barn å være søskenbarn til sine halvsøstres (Rasmusdøtrenes) barn, og dermed må fru X å ha vært gift med Rasmus O og Ola J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Siste setning var jeg ikke helt heldig med. Mellom kommaene skal det vel heller stå: , oppgis Rasmus’ barn å være søskenbarn til Rasmus sine halvsøstres (Rasmusdøtrenes) barn ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

tusen takk, Jan Erik - det er veldig morsomt å lære mer om disse familiene. Har mye inngifting på begge sidene i min familie, så jeg skylder på det når noen sier jeg er gal....Takk igjen.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torhild Shirley

Etter en pause, har jeg igjen begynt å jobbe med Live og hennes forfedre. Er det noen som kan tolke gårdsnavnet for hennes fødsel - jeg har forsøkt å søke på folketellingen for 1801 for å finne hennes foreldre for å se om jeg kunne få litt hjelp der, men så langt uten hell. (se lenke tidligere i denne diskusjonen).Takk for all hjelp.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.