Gå til innhold
Arkivverket

[#57706] Ole Jørgensen f.o.1798, Fjære/Fjerdingby, emigrert til DK


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

På DIS-DK har vi en diskusjon gående om opphavet til denne Ole og jeg håper at noen med kjennskap til områdene kan hjelpe med denne gåten.I DK står det at han er fra 'Fjerreby' i Norge, men vi er litt usikre på hva som menes.Jeg har fundet en mulig kandidat i Fjerdingby, Rælingen og en anden har fundet ikke mindre end 3 kandidater i Fjære, Aust-Agder.Hvis vi kan få avklart hvor det ble av disse 4 eller om det findes helt andre alternativer, så hadde vi kommet et godt stykke på vei.Jeg setter min lit til dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I FT1801 finner jeg denne Ole Jørgensen i Fjære [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=f10920&gardpostnr=112&personpostnr=5237&merk=5237#ovre>Lenke da jeg søkte etter ole med etternavn med 'ørg' i alderen 5-2 år.Så har vi han her som er 6 år i 1801 Lenke , mens han her på 11 år begynner å bli i elste laget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

De 4 Ole'ne er funnet her:1: Lenke2, 3 og 4:1. OLE JORGENSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 17 JAN 1796 Fjaere, Aust-Agder, Norway -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JORGEN OLSEN Family Mother: GURI OLSDR --------------------------------------------------------------------------------2. OLE JORGENSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 15 MAR 1798 Fjaere, Aust-Agder, Norway -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JORGEN THOROLSEN Family Mother: MAREN JORGENSDR3. OLE JORGENSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 28 AUG 1798 Fjaere, Aust-Agder, Norway -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JORGEN VELLEMSEN Family Mother: SIRI ANDERSDR1 af dem bliver gift samme år som ham i Tolstrup:OLE JORGENSEN Pedigree Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: MARTHE JANSDR Family Marriage: 05 DEC 1823 Fjaere, Aust-Agder, Norwaydet parret er det så vi finder i Fjære FT: 1865:1865-telling for 0923 Fjære Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard 228 2 Fjære Fjære Fjære Bie ytre* Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Poteter 1457 1 1 Ole Jørgensen hf Husmand med J. g 68 m Grimstad 1 1458 2 Marthe Jensdatter hans Kone g 62 k Holmedal 1459 3 Ole M. Olsen hf log. Tømmermand g 25 m Fjære 1460 4 Elise M. Thronsen hans Kone g 28 k Kragerø 1461 5 Hans C. Olsen deres Søn ug 3 m FjæreSom du ser, har vi kontroll på en av dem, men hvem av de andre som evt. kan være aktuelle, er usikkert.Derfor håper jeg at f.eks. bygdebøker fra områdene kan gi svar .Mht. Fjære, så skjønner jeg at det virker mest logisk, men det er p.g.a. at de nevner Fjerreby at Fjerdingby kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm...Nummer én her født på Hoff i Hedmark, kan du forklare hvordan han er tilknyttet Fjerdingby? Jørgen Olsen (nr2) og Jørgen Vellemsen (nr 4) er de to som jeg lenker til ovenfor som bor i Grimstad (Grømstad) i 1801 som far til Ole Jørgensen som er hhv 3 og 6 år gamle.Ole sønn av Jørgen Thoroldsen finner jeg ikke i 1801, men født i kirkeboken her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9459&idx_id=9459&uid=ny&idx_side=-184>Lenke med tilknytning til gården Espenes. Han er imidlertid ikke død, for han er nok sikkert den ene av de jeg finner konfirmert i 1812 i Øyestad/Fjære:Ole Jørgensen Grømstad og Ole Jørgensen Æspenæs konfirmert i Fjære 1812 LenkeHan dere finner som gift med Marthe Jansdatter i 1823 (i kirkeboka her Lenke) er sønnen til Jørgen Olsen tipper jeg, for en av forloverne er Niels Jørgensen (står som eldre bror i FT1801 helt nederst her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette var spennende!Jeg bor like ved Espenes i Fjære, og er beslektet med både en og annen Ole og ditto Jørgen på Espenes for et par hundre år siden. Men jeg kan ikke 'i farten' finne kandidater som passer med deres opplysninger.Dette må jeg grave mer i! Men nå reiser jeg først på påskeferie og blir borte fra dette en stund.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Du har helt rett, Kristin ;-)Jeg kom på en eller annen måte frem til denne Ole i Hoff via DAs FT1801, men jeg tror at databasen har gjort en av sine krumspring (som så ofte før, SUKK)Så bare glem ham!Mht. tidsintervall, så kan dere jo like godt lese det som står på DIS-Danmark: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,408406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Av en eller annen grunn så likte ikke programmet de siste tallene, så dere må kopiere hele adressen inn i browser-menyen for å komme direkte til tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var interessant å lese tråden fra Danmark, Litta, det ga mer informasjon. Er vielsen i 1823 uleselig, eller går det an å finne noen detaljer der? Jeg har erfaring fra tidligere at de danske kirkebøkene er vesentlig vanskeligere å lese enn de norske.Til Leif Olesens innlegg i DK 13.3 kl 10.26, kan forloverens navn (hvis det er en bror) tyde på at han som gifter seg med Marthe i Norge er han som er sønn av Jørgen Olsen (se mitt inlegg ovenfor).Som en sideopplysning kan jeg nevne at det er en avsidesliggende gård i Østre Moland, Nedenes (Arendal-omr) som heter Fjærbu, men i FT1801 finnes den ikke og i FT1865 er det ingen Jørgen eller Jørgenssen som bor der [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60918&gardpostnr=1080&personpostnr=6637&merk=6637#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jørgen Olsen, dpt. 17 JAN 1796 tror jeg en kan eliminere. Han var bror til min tipp-tipp-oldemor, og giftet seg som gjettet med Marte Jensdatter Have fra Eide i Aust-Agder (LDS har feiltranskribert Jens som Jan).Nr. 3 og nr. 4 virker som bedre kandidater. Flytting fra Grimstad-distriktet til Danmark var ikke uvanlig på den tiden.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.