Gå til innhold
Arkivverket

[#57715] Haavel Olsen på Enger i Veldre


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Haavel Olsen muligens fra Helset f ca 1744 ble g m Mari(e)Larsdatter Skjerpen f ca 1755 muligens på Enger i Veldre. Haavel ble gårdbruker på Enger i Veldre. Da Haavel døde i 1795 giftet Marie seg opp igjen med Haavel Eilertsen Kolstad.Er det noen som kjenner forfedrene til Haavel Olsen Helset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei. Haavel Olsen og Mari Larsdatter var mine 5. tippoldeforeldre. Jeg har forsøkt å finne opplysninger om dem tidligere.men ikke lykkes. Jeg regner med at du har sett Haavels dødsfall innført i kirkeboka, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-190>LenkeHvis jeg tolker det som er skrevet riktig, ser det ut som alder er oppgitt til 51 år, 10 mnd, 12 dager. Mulig jeg tar feil her, men i såfall skulle han vært født ca. juli 1743.I kirkeboka finner jeg en Hovel døpt 14. juli 1743, men faren heter ikke Ole til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare nevner det, den som er døpt 14 juli er en Povel så han er uansett utelukket.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Huff. Der blingset jeg på navnet. Var visst alt for opptatt av datoen.Er dere enige i min tolking av alder ved død ? I så fall må presten ha hatt en eksakt angivelse av fødselsdagen. Kan han være født / døpt i en av nabobygdene ? Er ikke lokalkjent i området.mvh Jan K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.