Gå til innhold
Arkivverket

[#57724] Ber om hjelp til tyding av kirkebok Skien 1782


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

En uektefødt datter av hva jeg leser som Elen Johns Datter døpes i Skien den 26. februar 1782. Dessverre er ikke dåpsbarnets navn innskrevet, men jeg leser det øvrige slik at hennes far heter Nils Realfsen? Skulle gjerne ha litt hjelp til å lese det hele, inkludert fadderne. Det er dåp nr. 15, øverst på høyre side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

15. 26 [Aprilis] Elen Johns Datters uægte Datt. [Navnet mangler]. [Faddere]: John Engelbrethsens Kone, Karen Nilsdtr, Jesper Ravn?, Christen og Ole Engelbrethsønner. Barne Fader udlagt Muur Svenden Niels Realfson fra Stokholm.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I klokkerboka stâr det tydeligere Muurer Svenden Niels Realfson: Permanent sidelenke: LenkeDet stâr og tydeligere Jesper Ravn.Jeg synest ikke det stâr Stokholm her - det andre som over (sâg nett at du hadde fâtt svar allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til både Laila og Kjellaug! Dere er jamen flinke! At det sto Ravn hadde jeg ikke gjettet på en gang, men ser nå at dere nok har rett. Jeg ser nå dessuten at det i klokkerboken opplyses at barnefaren er 'bortreist', om jeg tolker det riktig.Jeg mistenker at dette dåpsbarnet, uten noe navn, dessverre, kan være den Netten Nilsdatter, som jeg har en annen debattstreng gående om, se tema nr. 47221. Skal denne gjetning fra min side kunne bekreftes, tror jeg min beste sjanse går gjennom fadderne. Det jeg foreløpig har som holdepunkter er Nettens alder, 16 1/2 år, ved konfirmasjonen 30. september 1798, 18 år ved FT 1801 (men her er identifiseringen usikker enda) og 83 år ved død 11. desember 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.