Gå til innhold
Arkivverket

[#57727] vad heter barnet?


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

Jag har kollat i kyrkböckerna på digitalarkivet och då fann jag att Jögen Gilliusen och Lisa Danielsdatter får ett barn 1754-02-02 men jag kan tyvärr inte utläsa vad barnet heter, kan någon hjälpa mig med det. Jag hittade detta i boken, Risör/Söndeled, Klokkerbok B 1, 1746-1816 Sid 13 Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jørgen Giliussen og Lisa Danielsdatter hadde i alt 6 barn, men de øvrige har du kanskje registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Hej Oddbjörn, jag har dessa barn uppskrivna till Jörgen och Lisa * Helvig f.1746-04-28 ( min mf mm f mor) *Gillius f. 1750-03-01 * Stina f.1754-02-02 Har du namnen på de 3 andra barnen? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, jag tackar för detta,. Känner du till om nån utav syskona till Helvig har familjer? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Mari!Her er opplysningene jeg har om Gilius Jørgensen:Gilius Jørgensen Gasmann, døpt i Søndeled 1/3 1750, død på Vigeland i Vennesla 1817; g. 1784 i Søndeled med Karen Olsdtr., død før 1801. Gilius Jørgensen Gasmann var først hammersmed ved Egelands verk, deretter (fra ca. 1790) ved Vigeland verk i Vennesla (12 km nord for Kristiansand i Vest-Agder). Peder Mørchs nyetablerte jernverk trengte fagfolk utenfra, og Gilius Jørgensen Gasmann var den første (og eneste?) hammersmeden som ble ansatt der. Jernverket på Vigeland var et mislykket prosjekt og ble nedlagt etter få års drift. Jørgen Giliussen Gasmann ble imidlertid boende der (på plassen Midlødi u/Vigeland) og fikk en del etterslekt i Vennesla og Kristiansands-området. I en gjeldsoversikt fra 1811 står det: «Gielius Jørgensen Gasmann: vilde afgjøre sin debit efter contrabogen, som han strax vil paabegynde». Han arbeidet antakelig ved Vigeland sagbruk etter at jernverket ble nedlagt.Barn:1. Marthe Giliusdtr., født 1776 i Søndeled. 25 år , ugift og hjemmeværende på Vigeland i Vennesla 1801.2. Jørgen Giliussen, f. 1782 i Søndeled. 19 år, hjemmeværende på Vigeland og går i dagleie i 1801.3. Ole Giliussen, døpt i Søndeled 17/7 1785, død i Vennesla 1845; gift 1) 1808 i Vennesla med Aase Olsdtr. Monskodet, født 1784, død 1842; gift 2) 1843 i Vennesla med Ragnhild Olsdtr. Fenstad. Ole Giliussen var soldat i 1808, og han overtok senere plassen Midlødi etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, jag har funnit fler barn till Gillius Jörgensen f. 1750, dessa fann jag * Daniel döpt 1788-08-24 * Lisa Maria döpt 1779-04-18Och så har jag funnit ut fler barn till Helvig Jörgensdatter f.1746 och de är * Gunvor döpt 1777-07-06 * Lisa Maria döpt 1778-03-29Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn kan detta vara Daniel Jörgensen f.1752-02-12 som är bror till Helvig Jörgensdatter f.1746 och Gillius Jörgensen f.1750 Jag fann detta i dopboken Far: Daniel Jörgensen, Verket Mor: Ingebor Torjesdatter Barn: 1781-06-07 Jörgen 1783-08-31 Elling 1785-06-26 Elling 1787-06-24 Lisa Maria 1790-03-28 Elling 1791-10-30 Petter Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det må du åpenbart ha rett i, Mari. Interessant. Jeg har nemlig ikke tidligere sett at Daniel Jørgensen hadde hustru og barn. Ved sønnen Jørgens dåp ser jeg imidlertid at bl.a. følgende er faddere: Karen Olsdtr. (Gilius Jørgensens hustru), Helvig Jørgensdtr. og Jørgen Sørensen. Dåpen m/faddere er her: LenkeJeg har nå også funnet vielsen. Daniel Jørgensen og Ingeborg Torjesdtr. giftet seg i Søndeled 13. juli 1777. Dermed er det vel sannlynlig at de også kan ha fått barn før 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og kanskje er det 'vår' Hans Jørgensen som er husmann og murmester på Sevik i Søndeled i 1801? Han er 43 år gammel og gift med den 10 år eldre Aleth Christensdtr. Jeg registrerte faktisk også en Aleth Christensdtr. bland fadderne for Jørgen Danielsen (se forrige innlegg).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det må være dem! I kirkeboken for Risør/Søndeled har jeg nemlig funnet trolovelsen 3. juni 1781 mellom Hans Jørgensøn Werket og Alles Chrisyensdtr. Sevig. Caution: Gillius Jørgensen og Christen Christensen Sevig.Vielsesdato: 26. juli 1781.Det eneste barnet jeg har funnet, er sønnen Christen Hansen, døpt i Søndeled 14. april 1782 (han som er '20 år' og farens medhjelper i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, tackar för dina uppgifter, bra att vi kan hjälpas åt med denna släkt. Jag ska kolla vidare i kyrkböckerna och se vad jag kan hitta mera. Vad har du för mailadress, jag tänkta jag skulle skicka lite mera uppgifter till dig om du vill ha. Hälsningar Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er noe feil i kveld på mailserveren som bringer fram min e-post. Kan du prøve min alternative mailadresse?oddbjj3(krøllalfa)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, jag har skickat iväg mailet hoppas du får det nu. Jag har hittat fler barn till Hans Jörgensen och det är Jörgen döpt 1786-07-23 Verket, Söndeled

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! Nei, mailen er ennå ikke kommet fram, men jeg har fått beskjed om at serveren vil være reparert i løpet av kvelden, så da får jeg den nok etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn då kanske du får båda mailen jag har skickat *ler* Ska stänga ner datorn nu men jag ska fortsätta imorgon och kolla vidare i kyrkböckerna Ha det.vi hörs Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn jag har hittat ett barn ytterligare till Daniel Jörgensen och Ingeborg, tyvärr kan jag inte utläsa vad barnet heter men det är döpt 1777-05-30 Hälsningar Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.