Gå til innhold
Arkivverket

[#57730] Marthe Nielsdatter gift m/Thor Willachen, N.Kleppe i Askøy


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Marthe Nielsdtr.gift 12/11-1815 m/Thore Willachsen f.10/02-1793 på N.Kleppe, hans fam.flyttet til Skiftesvik iallefall fra 1723.Han døde 17/07-1854 på Kråkås. Thore Willachen og Marthe Nielsdtr. bodde i Skiftesvik. Marthe Nielsdatter var husmandskone i Skiftesvik da hun døde 12/10-1841 - 47 1/2 år. Hvor var hun født? Hvem var hennes foreldre? Har du oppl. om henne? Kan noen hjelpe meg med dette spørsmålet. Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Det skulle vel ikke være denne familien du savner som foreldre til Marthe(Johanne), LenkeLegg spesielt merke til at ved Marthes giftermål står det i kirkeboken at også hun er fra Kleppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Takk for at du ville hjelpe meg.Men jeg tror ikke hun er den Marthe jeg søker. Kan du se om dette rimer. Niels Johannessen og Marthe Olsdtr.Davanger i Askøy fikk sønnen Niels 26/..1768. Niels Johannesen døde, enken Marthe Olsdtr.giftet seg pånytt 03/06-1787 m/Anders Monsen. Folketelling 1801- Davanger. Anders Monsen 40 år konen Marthe Olsdtr. 60 år og Marthe Nielsdtr. 6 år - konens sønnedatter av 1.ste ekteskap. Niels Niels Davang f.1768 giftet seg 1.ste gang 1790 m/Jertrud Nielsdtr. De bodde på Tveit i Askøy. Enkem.Niels Nielsen, Tveit giftet seg pånytt i 1793 m/Ingebor Nielsdtr.Folket.1801 - Tveit. Niels Nielsen 34 år,hans kone Ingeborg Nielsen 40 år,mannens 1.ste,konens 2.dre ekteskap. Barn: Giertrud 8år, Lars 5 år og Niels 2 år.Men i kirkebøkene for døpte har jeg funnet at Niels Nielsen og Ingeborg Nielsdtr. døpte et barn Marthe Maria 18/10-1795. Marthe Nielsdtr.ble gift m/Thore Willachsen, hans mor var Ingir Thorsdtr.. En Aad=Odd Thorsen,Davanger var fadder til Thore og søsteren Berthe. Tror du jeg er på rett spor her.Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Du har nok rett familie. Marthe Maria Nilsdtr dp.18.10.1795, 6 år ved FT1801, må være henne som ved FT står bosatt hos bestemora på Davanger og stebestefar Anders Monsen Davang,samme mann som også sto fadder på Marthe Maria i 1795..Sikre bevis kan jeg ikke gi, men her er sannsynligheten overveiende. Mvh tidligere Herdla/Askøyboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei Ingvard. Takk for svaret ditt. Ja jeg tror også det må være den Marthe jeg søker. Det fins vel ikke noe sted jeg kan lete for å være 100% sikker? God påske. Mvh 'strilajento' Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nils Nilsen vart gift 1790 med ei Jertrud Nilsen. Ho må ha døydd barnlaus, men er oppattkalla i Giertrud, f. 1793 i NN sitt andre ekteskap med Ingeborg Nilsd. Det er forresten feil det du skriv når det gjeld ft1801: Det skal vera mannens 2. og konas fyrste ekteskap:'Søndre Bergenhuus Aschøens Aschøens TveidtNiels Nielsen Huusbonde 34 Mandens 2det Og Konens 1ste Egteskab*Ingeborg Nielsdtr Hans Kone 40 Mandens 2det Og Konens 1ste Egteskab'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei Bjørn. Ja jeg ser at jeg har skrevet feil, du har rett. Mener du at det er rette Marthe jeg har funnet? Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no bede SAB finna ut kven som er nemnde i det skiftet. Sjå etter på Arkivforum. God påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Takk for god hjelp. Visste ikke at jeg kunne be om slik hjelp over nettet.Er litt klønete med data. Hilsen 'Hanøystrilen' Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men svaret frå SAB syner at dette er feil Marte. Marte Marie Nilsdtr. frå Tveiten vart gift med Elling Jakobsen Ravnanger i 1816. Så då er det berre å leira vidare. God påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Sukk, sukk, så var det ikke henne. (Trodde så sikkert at det var rett Marthe). Takker igjen for at du ville hjelpe meg.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

jeg ser det konfirmeres en Marthe Johanne Nielsdtr. Wallem i 1811, 16 år gammel.Og i 1813 konf. en Marthe Nielsdtr.Olsvig 16 år og en Marthe Nielsdtr. Hilleren, samme alder og år.Jeg vet ikke om Marthe Johanne er den samme som døpes 17.04.1795 i Nygaardsvig av foreldre Niels Pedersen og Anne Malene Pedersdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.