Gå til innhold
Arkivverket

[#57736] Søker etterkommere etter Jan (Jon) Jonasson f. 24/9-1830 i Gunnarskog


Gjest Truls Hallingstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Hallingstad

Søker etter etterkommere etter Jan (Jon) Jonasson på Södre Backa. Anvendte i 1850 navnet Backman i Stommen.Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fältjägare Jon Jonasson Backman f. 24. sept 1830 bor hos foreldrene fram til 1847. De er inhyses (leieboere) under Backen Södra i Gunnarskog. I 1847 blir Jon dräng i Träskog i Gunnarskog. Han tar imidlertid arbeidsattest til Norge 15. april 1848, men kommer tilbake til Gunnarskog i 1849 og er på Stommen i 1850. Der sies det han er Fältjägare 'Icke välkänd.'. Han forlater Stommen 11 mai 1851, men kommer tilbake samme år og flytter 1853 til et annet sted under Stommen. I 1855 sies det at han flytter til Gravås i Gunnarskog, men der finner jeg han ikke igjen.Reiser han til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har fulgt han i fra 1855 nå. Sikker på at han hadde etterkommere ? Jeg har ikke funnet noen.Han flyttet mye og da som dräng hele tiden. Ca 1855 fikk han avskjed som fältjägare. Fra og med husforhøret 1861-65 bruker han ikke lenger etternavnet Backman, det dukker ikke opp igjen.I gunnarskog finner jeg han på flg plasser: Fra Stommen som Jon nevnte til side 221 Grotvål i 1855. Videre til side 691 Rexeds bruk i 58. Derifra igjen i 62 til side 513 Fodbohle. I 64 til side 270 Grötvåhl. På denne plassen bor han til han den 26/10-1870 med flytteattest 132 flytter til Eda.I Eda er han innflyttet nr 54 i 1870 den 10/11, da til helgeboda. På Helgeboda bor han til 1881. Da flytter han til Norra Emterud. På side 42 Norra Emterud mister jeg han. Der står det noe i rubrikken for flytting som er så svakt og utydelig at jeg ikke har kunnet tyde det.I allefall han var hele tiden dräng. I løpet av denne tiden jeg har fulgt han har han ikke vært gift, og han har ikke fått barn som har bodd hos han. Det er jo allikevel en mulighet til at han kan være far til barn, uten at han har vært gift og som har blitt boende hos mor. Men, jeg har i allefall ikke kommet over noen.I folketellingen 1890 har jeg ikke kunnet finne han. Det finnes to Jon Jonssener født i 1830 i Gunnarskog i tellingen. Den ene bor i Nord i Sverige i Gävleborg län og er gift der. Han har jeg sjekket ut og det er ikke din. Den andre husker jeg i farten ikke hvor bor, men han er enkemann i 1890 og det låter litt merkelig. Han har jeg ikke sjekket ut, men kan jo gjøre det.Kan han da være død mellom der jeg mister han og frem til 1890 ? Det kan han jo selvfølgelig.Jeg har heller ikke funnet han som utflyttet fra Sverige på Emibas.Navnene han skrives med er litt forskjellige, men varianter av det samme Jan Jonasson/Jon Jonasson/Jon Jonsson .Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den andre Jon Jonsson fra 1890 tellingen bodde da i Gunnarskog og var enkemann og hadde et barn boende hos seg.Det er heller ikke den du ser etter.Så da har i allefall ikke jeg klart å finne han i 1890 tellingen.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Hallingstad

Hei Anne Lene, takk for svar. Nei, jeg vet ikke om han hadde barn. han var min svigerfars farbror, det spennende ville være om det var etterkommere, noe som synes lite sannsynlig. Hans far, Jonas Jonson f. 4.1.08 levde visstnok i Gunnarskog 1890 med sønnen Anders f. 13-4-35, denne trolig også uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har enda ikke funnet Jonas Jonsson og sønnen Anders i 1890 tellingen.Det var jo flere søsken her: Jon 24/9-30, Stina 3/7-33, Anders 13/4-35, kjerstin 22/6-37 dør 8/4-49, Per 5/4-43 og Nils 1/12-46.Søsteren Stina reiste også til Norge, Oslo:Post 768604Jonasdotter, Stina Piga (ogift kvinna)f. 3/7 1833 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1856 från Backa Södra, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 192Emibas emigrationsakt: Gunnarskog S 1856 024Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: NorgeEr evt etterkommere av disse søskenene av interesse, eller har du det ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Hallingstad

Takk, Anne Lene. Jeg har ikke etterkommere etter noen av søsknene, men er interessert i mulige funn, bortsett fra Nils, den yngste, som har stor etterslekt i Norge. Det er mest for dem jeg vil prøve å få litt kjennskap til det som måtte finnes av slekt forøvrig. Hilsen Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Det tok litt tid dette her, men jeg har sett på dette sånn innimellom, for det var en del å lete i.Merkelig altså Jonas og Kjerstin fikk jo flere barn, og jeg har ikke klart hittil å finne etterkommere.Hele tiden bor Jonas og Kjerstin på Sødra Backa i Gunnarskog og jeg har fulgt dem i årene fra 1831 til 1892. Familien er som jeg har nevnt slik:Jonas Jonsson 4/1-08 Lungsund. Død 22/11-92Kjerstin Ersdotter 1805 Gunnarskog. Hun nevnes i de fleste husforhør som sjuklig. Død 14/3-89.Barna: Jon 24/9-30 Gunnarskog. Flytter mye rundt på forskjellige plasser i Gunnarskog som dräng. Også han blir fältjegare (icke välkand), omtalt som det i husforhør 1847-50. Husforhøret etter 1851-55 har han afsked som fältjegare. Etter det fortsetter han å flytte javnlig fra plass til plass i gunnarskog som dreng. I 1864 mister jeg han, men frem til det var han alene, ikke hustru og ikke barn.Stina 3/7-33 Gunnarskog. Hun reiste jo til Norge, se innlegg 7.Anders 13/4-35 Gunnarskog. Han bor som du sier hjemme hele tiden og senere sammen med sin far, frem til faren dør i 1892, hele tiden alene. Ikke kone og ikke barn.Kjerstin 22/6-37 Gunnarskog. død 8/4-49Per 5/4-43 Gunnarskog. I husforhøren 1856-60 og 1861-65 var han dreng på hhv Träskog og Hjerperud. Han flytter fra Hjerperud i 1861 og jeg gjenfinner han ikke.Nils 1/12-46.Det som går igjen på alle sammen her er at jeg ikke finner dem i 1890 tellingen. Enten så er de ikke med i tellingen eller så har jeg oversett dem (merkelig i såfall, for nå har jeg etterhvert søkt på alle tenkelige varianter).Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Hallingstad

Takk for innsatsen Anne Lene. Du har funnet når foreldrene dør. Jon har sannsynligvis ikke hatt etterkommere, heller ikke Anders, Stina drar til Oslo, Kjerstin dør som barn.Men Per er bare 18 år da han flytter fra Hjerperud, han kan nok ha fått familie senere. Nils fikk 6 barn i Telemark, to jenter og fire gutter. Hilsen Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.