Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Sagflaat

[#57737] Hjelp til tolking av skifte

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Jeg har fra Statsarkivet i Trondheim fått en kopi av av 2 skifter fra Skifteprotokoll for Trondhjemske Infanteriregiment 1719-1791. Skiftene gjelder Rasmus Heggelund og hans kone Annichen Kjerboe og er fra Storuglen i Klæbu 1724-1725. I alt er skiftene på 70 sider.Skiftene inneholder opptegnelser over alle eiendeler med verdi og debitorer/kreditorer. Den første siden i skiftet etter Rasmus Heggelund inneholder bla. informasjon om de tre arvingene, sønnene Olle Nicolay 11 år, Balzer 4 år og Christian 2 år. Denne siden har jeg scannet og håper at noen kan hjelpe meg med tolkingen.Jeg har klart litt her:Anno 1725 1te augustiog von Myhlenport ordre af dato 16te julipaa gaarden Lilleuglen i Klæbue efter Sal. Captain Rasmus HegelundCapitainMyhlenports RegimentVet at det ble dårlig kvalitet på scanningen, men orginalen er også veldig mørk. Orginalene er PDF slik at jeg må legge en link til de.[url="http://www.sagflaat.com/0258_001.pdf>http://www.sagflaat.com/0258_001.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Her er første bilde:Anno 1725 den 1ste Augusti blef efter høiædleog velbaarne herr obrister von Myhlenpforthsrespective ordre af dato dj 16 julj Sidstledenpaa gaarden Lilleuglen i Klæboe Prestegieldbeliggende, holdet registrering og vurderingefter Sal: Capitain Rasmus Hegelund |: forigeCapitain ved velbemelte hr. obriste vonMyhlenpfortes Regimente :| Som den 15de Juljnæstforhen ved døden er afgangen, tilvidere Skiftes holdelse for SterfboensCreditorer og deeling af de overskydendeMidler, mellem den H. Mands efterlatte3de Svenner, Nafnlige Olle Nicolaj Hegelundgammel 11 aar, Baltzer Heggelund 4 aar,og Fredrich Christian Hegelund gammeltoe aar: til hvilken tiid og Steed Indfantsig udj Sterfboen de dertil af hr. obristevon Myhlenpforth udnævnte Skifte for-valtere major Brun og Capitain vonHadelen, tillige med de af den udj

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Sagflaat

jeg er så imponert, takkDet jeg er veldig spent er jo om det kommer frem informajon om hvem som ble innsatt som verger for disse barna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Anne; det du har her er den delen av skifteoppgjøret som omhandler registrering og taksering av dødsboet. Det siste bildet er svært vanskelig å lese, men det står ingen ting om barnas verger der.Du vil sikkert finne protokollført en skiftesamling på et tidligere tidspunkt, der verger for barna ble oppnevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.