Gå til innhold
Arkivverket

[#57738] Ole Nilsen Fornebu f. ca. 1747 Asker?


Gjest Jarle A. Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen

Pr. FT 1801 bodde Ole Nilsen på Fornebu gård i Asker(54 år). Han var gift med Olea Larsdatter (42 år). Er det noen som kjenner til nevnte personers aner?Med vennlig hilsen Jarle A. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk minst 5 barn(et tvillingpar) i Bærum, men jeg finner ikke vielsen deres der. Bare Olias død i 1821, og jeg lurer på ikke om også søsteren hennes døde der under en fødsel i 1807. Finner ikke Ole Nilsen død på Fornebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Takk, Takk. Sønnen Lars, født 1887, flytter til Fredrikstad og bosetter seg. Litt info om Lars: Pr. skifteprotokoll 20.02.1836 for Fredrikstad, arvtager av registreringsforetning etter arvlater Karen S. Pedersdatter. Gift 06.09.1816 m/ Karen Sophie Chrd. Ulsteen.Viet 06.09.1816, Fredrikstad: Lars Olsen Forneboe, garvemester, 30 år og Karen Sophie Christensdatter Ulsteen enke.Lars Olsen Forneboe gifter seg 2. gang med Birthe ChristiansdatterViet 2. gang 13.05.1836, Fredrikstad: Lars Forneboe garvermester 49 år, enkemann og Birthe Christiansdatter 38 år, enkeBegravet i Fredrikstad 26. juni 1868 (Fredrikstad mini 6, 1857-1878) Nr. 37 Høker og Enkemand Lars Fornebo 82 år. Dødsdag: 22. juni 1868 Begravelsesdag: 26. juni 1868 Oppholdstad: ByenBystyret: Det er allerede foran nevnt at byen (Fredrikstad) ved formandskapslovens gjennomførelse i 1837 måtte nøye seg med lovens minimum, nemlig 4 formenn og 12 representanter. De 12 representantene ble kjøpmann Nicolai Simonsen, høker Lars Forneboe*, kjøpmann Quislin Sandberg, garver Henrik Gulbrandsen....... Kilde: Fredrikstad 1814-1914 av Dr. Western, side 11.Sitat fra Fredrikstad bys historie 1767-1860, side 372: I de samme kretser traff Fredrik Hougen høker Lars Forneboe, hvis stedatter senere ble gift med hans bror Engebret. Det var også en aktet mann (Lars Forneboe) Hans kone sto for bondehandelen og serverte mat og brennevin i gårdsrommet, men fyll ville hun ikke ha noe av. Side 381 samme bok: Høker Lars Forneboe var meget musikalsk og samlet ungdom til seg.Folketelling 1865, Fredrikstad: Lars Forneboe Husfader forhenværende Høker og Garver Handelsborger e 79 m Asker Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror dette må være vielsen til Ole og Olia, trolovet 5/4 og gift 15/5 1783, men jeg kan ikke lese hvor de var fra, nederst på høyre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Tusen ganger takk! Jeg har også vanskeligheter med å tyde hvor de var fra. Noen som kan hjelpe?Igjen, mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

....fra Brendvins-Kiedlen....Om det er rett vet jeg ikke, heller ikke om det i Aker fantes et sted ved dette navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om stedsnavnet skal være Kirkerud som her i 1801-teling?LenkeDet finnes en gård Brendsrud i Asker, om det også kan være den andre gård nevnt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om D ikke hører med på slutten av navnet kan dette være en mulig løsning. Lenke Her er også en plass Burud om det andre navnet kan tydes slik?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først tenkte jeg også det samme som deg Gunn, men normalt ville det da vel ha stått Asker/Bærum og ikke gårdsnavn.Jeg synes ordet brudevielse i overskriften i kirkeboka og stedsnavnet på B... er veldig like hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.