Gå til innhold
Arkivverket

[#57739] Hvor ble Mina Josephine Antonsdatter f. 05.03.1866 Skedsmo av?


Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Mina sine foreldre var Anton Carlsen og Elen Tostensdatter. De bodde på Stalsbergeie i Skedsmo når Mina ble født i 1866. Mina ble komfirmert 10.10. 1880 i Skedsmo. Mina mistet sin mor samme år. Men jeg finner ikke Mina i 1900. Er det noen som finner henne?? Det hadde vært artig! Er det noen som vet noe mer om denne slekta er jeg intressert i det meste...Med vennlig hilsen Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s. finner jeg følgende barn av foreldre Anton Carlsen og Elen Torstensdatter:Mina Josephine Antonsdatter7 mai 1866, SkedsmoMartin Adolf Antonsen 23 Des 1873Sigholt Hagbart Antonsen 31 Des 1875Edvin Herman Antonsen 31 Des 1880.Alle døpt i Skedsmo. Det ser ut til at moren dør samme år som Mina ble konfirmert, og sønn Edvin født. Jeg legger inn det enebarnet her: Lenke Har ikke greid å finne Mina i 1900-tellingen, men om hun var gift er hun nok registrert med mannens etternavn? Finner henne ikke som Antonsdatter. Om hun bor sammen med faren ugift, kan hun være registret som Carlsen ( mange navnvarianter er mulig, både på for og etternavn.Jeg skal lete litt til. De andre barna burde være mulig å finne i kirkebøkene også. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Edvin Henrik . Dåp nr. 142, f. 11 nov, døpt 5 des. LenkeKirkebøker var bra lesbare her.Kan hende det da går an å finne far og de andre barna i tellinger etter 1875?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Kristiania fant jeg en Hagbart Sigholdt som kaller seg Holm? Han passer med fødselsår til Minas bror. Holm navnet kan han jo ha tett senere. Lenke I så fall er fornavn byttet om ved telingen, men som du ser er denne mannen født i Skedsmo, så det kan tenkes det er rett mann?Sigholt var vel et nokså uvanlig fornavn?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Kristiania fant jeg en Hagbart Sigholdt som kaller seg Holm? Han passer med fødselsår til Minas bror. Holm navnet kan han jo ha tett senere. Lenke I så fall er fornavn byttet om ved telingen, men som du ser er denne mannen født i Skedsmo, så det kan tenkes det er rett mann?Sigholt var vel et nokså uvanlig fornavn?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et forslag til hvor Mina kan være i 1900. LenkeKan det tenkes at hun er gift med en Nordby?Alder avviker ikke mer en normalt. Hun kan godt bruke mannens etternavn, for dette var vanlig på den tiden.Finner ellers ikke så mange med Mina som fornavn f. Skedsmo i passe alder ved landsomfattende søk.Vet du om hun kan ha giftet seg?Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette kan være bror Edvin som fortsatt bor i Skedsmo i 1900? LenkeFar Anton finner jeg ikke her i farten, muligens død tidligere enn 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Gunn og takk for svar. Må virkelig unnskylde at jeg ikke har fått svart deg før. Dette er nok rett Sighold Hagbarth. Han reiste til Amerika i 1905 fra Oslo med kone Johanne Marie og barna Asta 4 år, Solveig 2 år og Kristine 8 mnd. De reiste til Minnesota.Jeg kom tilfeldigvis over slektsforum dis norge hvor det stod en del om denne familien. De fikk nok også barna Harold, BERTHA, Louise, Ruth Margaret siste barn f. 01.11.1919. De bosatte seg i Hennepin Minnesota.Ikke nok med det men bror til Hagbarth, Martin Antonsen f. 02.12.1873 (stemmer med fødselsdato til vår Martin Adolf)var bosatt i Polk Minnesota 1917-1918. Så kommer Mina Josephine . Hun har nok også emigrert ifølge opplysningene som ligger på dis norge Men her er hun oppført som Mina Strom 44 år i 1910. Her med ektemannen Oskar Strom 46 år. De hadde barna Adolph 16 år, Willie 14 år, John 10 år, Georg 6 ¨år. Når Mina ble gravlagtden 09.03. 1942 var fødselsdatoen hennes nevnt 05.03.1866. Dette stemmer med vår Mina Josephine Antonsdatter. Men jeg har ikke funnet ut når de reiste fra norge, hun var vel gift før hun dro til Amerika antar jeg. Takk for svar Gunn! Mvh Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at du har fått hjelp med dette, og at jeg hadde funnet noen opplysninger om familien. Om hun var gift Storm her i Norge, kn det jo være det er mulig å finne dem i emigranrlistene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Heisann Gunhild. Anton Carlsen og Elen Tostensdatter er mine Tipoldeforeldre.Dem fikk 7 barn.Mina Josephine f 1866,Karl Fredrik f 1869,Thorvald Emil f 1871,Martin Adolf f 1873 Sigholdt Hagbart f 1875,Min Oldefar Fridthjof Ingvald f 1878,Edvind Herman f 1880..Alle barna døpt i Skedsmo Kirke..Mina Josephine var gift m Oskar Strøm. ikke Storm den utalelsen kommer ifra den Amrikanske utalelsen som sto i etterlysninga mi under Usa fort gjort hehe.Har ikke vielsen hennes ennå her.Faren Anton døde 13.03 1883 han ble knust i en Høvelmarskin(Grøss) Elen døde i Barsel i 1880 barna ble satt bort på litt ulike plasser derfor Holm kommer inn bla.Jeg hvet ikke hvordan du kommer inn i denne familien.Ta gjerne kontakt.Jeg er også fast på Dis-chat også så jeg er lett å få tak i...Hilsen JaneF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Jane! Dette var jammen moro! Karl Fredrik Antonsen Holm er oldefaren til min ektemann. Både han og jeg er visst bitt av basillen, med og få vite mest mulig om slekta. Dette er jom bare såå intressant. De opplysningene om at Anton ble knust i ei høvelmaskin fikk vi av ei datter av Karl F. A. Holm. Dette har vi senere sjekket i kirkebøker. Men forklaringen vi fikk på Holm navnet var at en prest en gang hadde skrevet feil Holen til Holm.( ja dette er forvirrende) Når Karl Fredrik ble komfirmert 1884 bodde han på Næsset vestre Sørum i Skedsmo, mens Fritjof bodde vel på Bøler.Derfor så er det rart at Holm kommer fra en plass de hadde vært bortsatt på. Vi har også fått vite av samme damme som nevnt over at Karl F. A. ble satt bort på bølerengen hos en rik familie. Men jeg ser i 1950 matrikkel at Fritjof blir kalt Fritjof Bølerengen. Men når Karl Edvin, Fritjofs sønn blir komfirmert så er adressa Bølerenga. Er denne bølerenga en plass ? Hadde Fritjof flere en disse barna Hjørdis, Reidar, Ingrid, Karl? Nei nå ble det mye spørsmål. Håper du svarer på dette Jane, for dette var jo moro.Mvh Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hei,ja dette var kjempe morro nær slekt er vi også,jeg å Mannen din.Må vel starte med å si jeg er Oppvokst i Fet.Frithjof og Helga Kristoffersdatter hadde 10 barn dem.Erling Karsten f 1901-1967 ble g m Margit Torgersen f 1902 link på vielsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3473&idx_id=3473&uid=ny&idx_side=-254>Lenke ,Hjørdis Antonette f 1902-1923,Reidar Gothard f 1905-1964 ble gm Ragnhild Solveig Hansen f 1911 link på vielsen Lenke, Ingrid Elida f 1908 gm Lorens Karsten Andersen f 1909 har ikke funnet vielsen dem s ennå men di ble gift i 1929,Karl-Edvin f 1910 gm Eline Bergliot f01.01 1918 link på vielse Lenke ,Alfred Kristoffer f 1912 ble gm Kristi Thorsrud f 10.08.1914 link på vielsen Lenke Min Mormor Anna Borgny f 1915-2008 Gm Andreas Hagejordet f 23.02.1914 vielse her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hehe 4 menninger er det vel vi blir,går litt i stå her c.Har dere noen opplysninget om siden til Elen Tostensdatter da,hun var fra Sør-Odal Hedmark.? Dere må bare si fra,å jeg anbefaller dere på det sterkeste å gå inn på Dis-chat der er det enormt mye hjelp å få blandt annet til tydninger,selv ville jeg aldrig greid meg uten dem,er så mange flinke der,jeg har sendt masse til Distreff så der kan dere klatre i mine slektstrær å andres men der kreves det medlemskap i Dis,å at en sender inn selv det en har av stoff,men om en har 1 eller 1000 spiller ingen rolle.Hvor lenge har dere drevet på med Forskninga,selv har jeg drevet siden 95,og har Legacy som slektsprogram noe jeg er kjempe fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei igjen Jane!Vi er nok nybegynnere vi i slektsforskning. Men vi har fått mye god hjelp gjennom brukerforumet her. Vi bruker embla slektsprogram og er fornøyde med det. Skal hilse sååå.. mye fra firmenningen din her! Tusen takk for opplysningene dine. Når det gjelder Elen Tostensdatter så mener vi at det er Elen Torstensdatter f. 03.05.1848. i Sør Odal. I vielsen når hun giftet seg med Anton Karlsen den 17.04. 1865 Skedsmo står det Elen Tostensdatter Ruud. Hun er døpt den 18 juli 1848 sør odal.(Strøm- sør odal 1811-1850) I 1865 telling Skedsmo står det ar Elen er født i søndre Odal og i 1875 nordre odal, men det er nok søndre odal.Foreldrene hennes er Tosten Nielsen Ruud og hustru Maria Olsdatter.Unnskyld at jeg ikke har fått svart deg før, men jeg har vært borte en tur.Mvh Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

jepp det stemmer om foreldrene til Elen,har ikke lagt inn så veldig mye der ennå,men driver på jeg har slitt enormt med faren og Bestefaren til Anton.surr på surr grrr..Dette forumet her bruker vanlighvis ikke jeg,så det var bare flaks at jeg så etterlysninga di i går fikk beskjed av en på Dis-Chat at noen hadde Ørum slekta her inne c,jeg er bare på Slektsforum egentlig,hint hint..Her inne finnes det ikke noe privat rom heller så en kan ikke dele ut mailadr her...Nei se å kom dere inn på Dis-Chat også folk der hele døgnet i alle aldre.selv er jeg foresten gift 2 barn sønn på 21 som har forlatt reiret å er samboer,I August blir jeg Farmor.har også ei Datter på 15,det var litt om meg ... Hilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

jepp det stemmer om foreldrene til Elen,har ikke lagt inn så veldig mye der ennå,men driver på jeg har slitt enormt med faren og Bestefaren til Anton.surr på surr grrr..Dette forumet her bruker vanlighvis ikke jeg,så det var bare flaks at jeg så etterlysninga di i går fikk beskjed av en på Dis-Chat at noen hadde Ørum slekta her inne c,jeg er bare på Slektsforum egentlig,hint hint..Her inne finnes det ikke noe privat rom heller så en kan ikke dele ut mailadr her...Nei se å kom dere inn på Dis-Chat også folk der hele døgnet i alle aldre.selv er jeg foresten gift 2 barn sønn på 21 som har forlatt reiret å er samboer,I August blir jeg Farmor.har også ei Datter på 15,det var litt om meg ... Hilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei.Ja hadde vært artig og blitt medlem av dis.Må se og starte et medlemsskap der.Ja faren til Anton er litt av en nøtt vært ang navn.Er at han heter Carl Fredrik som har blitt skrevet feil til Carl Fredriksen.Så det navnet man må bruke er Carl Fredrik Danielsen.Vært mye forvirring rundt det.Men Faren hans er ikke lett.Hva er egentelig hans navn?Han heter Daniel Fredriksen under Carl første bryllup [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306020537.jpg>Lenke, og det ser sånn ut når Carl giftet seg med Marthe Olsdatter i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg prøvde å hjelpe Jane i går, men hun virker ikke interessert-:)Som du ser varierer navnet hans ved de forskjellige handlinger: LenkeUten tvil samme mann da, noe av dette har du sikkert fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hehe ikke inntresert liksom,jøsses for en utale,jeg har jobbet med han siden 95.lett å lett pelt fra hverandre alt sammen gang etter gang for å se hva som kan være feil...Det at Carl Fredrik s far heter Daniel Jacobsen i den første vielsen til Sønnen for så å hete Fredrik Danielsen i den andre gjør det hele så forvirrede..Tatt folketellinger å prøvd å finne riktig Mann har jeg også gjort.Er rett å slett tom for forslag selv,å håper på Nytt blod som kanskje ser noe jeg ikke ser.Først nå har det kommet noen som har samme ane tok mange år det...Ellers så er Dis helt topp rimlig også kun 300 kr i året,da får en medlemsbladet slekt og Data i posten,kjempe flott,masse info i bladetHilsen Jane Fjerdingby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei! Har du sett denne da Jane? Lenke. Bare for og gjøre forvirringen total. Marie het da Ingeborg marie i 1875 tellinga. Jøss! Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hehe,ja hun har mange navn den dama der,Ingeborg Marie,Anne Marie og bare Marie.helt snodig alt sammen.Selv tror jeg at en skal tenke litt i andre baner da det gjelder faren til Carl Fredrik Danielsen.legger ved link,vektlegger mer å mer det som jeg har skrevet nederst,selv om det høres litt snodig ut.Men er det noe som er vettu her da hehe,driver å finner ut her om jeg kan ha rett...LenkeHilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei. Håper du ser dette Jane. Jeg har funnet enda ei datter på Carl Fredriksen og Ingeborg Marie Jensdatter Røgaaseie. Jeg får ikke lagt inn lenke. Det blir bare tull. Men denne datteren heter Jensine f. 02.07.1837. Døpt 09.07.1837. Hun var uekte. Men det står noe etter navnet Carl Fredriksen ? paa Skaarer. Sjekk dette du også. Minestrialboka er best og tyde. Men fillern, het far til Ingeborg Jens Hansen? Her er en av fadderene Jens Ingvaldsen, tror jeg. Dette er anmeldt av en Amund Jensen, tror jeg. Hvis jeg har oppfattet dette riktig. Jensine er sikkert oppkalt etter far til Ingeborg vil jeg tro. Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.