Gå til innhold
Arkivverket

[#57744] Herr Poul Jepsen - sogneprest i Overhalla (ca. 1650)


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Er det noen som kan gi utfyllende opplysninger om den herr 'Poul Jepsen' som i årene omkring 1650 var sogneprest i Overhalla i Namdalen?Hvor lenge var han sogneprest her? Eventuelt også tidligere karriere. Er hans ektefelle og barn kjent?Grunnen til spørsmålet er nye kildeopplysninger tilsendt Genealogen fra Bjarne Nørgaard-Pedersen i Beder, om at denne Herr Poul var født i Resen sogn (Danmark). Er dette kjent fra før?Are S. Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Står endel i Overhalla bygdebok om han. Sogneprest i Overhalla ca. 1620 - 1661. Gift med Maren von Aphelen(datter av Christopher von Aphelen), 7 barn. Han døde på prestegården Grande i Overhalla i 1661-1663). Står endel mere om ham der, men ingenting om hans opphav. Endel mere om hans barn. Kalles forøvrig Paul 'Jakobsen' Resen i bygdeboka.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Inge Hildrum:Takk skal du ha. Da er dette med opphavet kun halvkjent. Kildeopplysningene vi har fått tilsendt gir et godt innsyn i slekten hans fra Resen. Jeg tenkte det ville gjøre seg å publisere dette i neste utgave av Genealogen.Har du forresten bindnummer og sidetall på opplysningene dine fra Overhalla bygdebok?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hehe! Ja der ser du når det går litt kjapt så glemmer en noe vesentlig:Overhalla bygdebok, bind IV (Namsos 1971), side 296. Før og etter står det forøvrig små biografier av hans svigerfar, og noen av barna hans som selv ble kapellaner eller gift med sogneprester.Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Are,jeg antar at du er kjent med det som Svein Tore Dahl har i GEISTLIGHETEN I NORD-NORGE OG MIDT-NORGE I TIDEN 1536-1700: her fra registeret: Resen, Peder Poulsen, 59 Resen, Christopher Paulsen, 65 Resen, Christopher Poulsen, 64 Resen, Hans Paulsen, 60, 61 Resen, Paul Jacobsen, 58 Resen, Peder, 50http://www.tuxen.info/dahl_register.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Inge: Takk for referanse.Arnfrid: Takk for litteraturpåminnelse. Samtidig er det vel en artikkel om Resen i NST fra ca. 1991. Jeg får sjekke den også.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så finner jeg dette under rettelser til forrige nevnte arbeid;side 58 – Paul Jacobsen Resen Andre kilder, herunder Bernhoft og PHT, oppgir 1663 som hans dødsår. Iflg. Bernhoft s. 248 var sønnen Jacob sogneprest i Skien. Iflg. Bernhoft s. 246 var sønnen Laurits prest i Nordland. Også Bernhoft nevner ekteskapet med Ingeborg Hansdtr., inklusive dato for ekteskapsinngåelsen. side 60 – Hans Paulsen Resen Iflg. Ovenstad (bind II s. 299) ble sønnen Paul – krigskommissæren - begravet 13/4 1725. Pauls hustru Anna Louise Paus var datter av sogneprest til Vardø Ludvig Paus. Iflg. Ovenstad ble Paul Resen gift 2) med Berthe Alstrup. side 64 – Christopher Poulsen Resen Iflg. Bernhoft s. 248 var sønnen Paul født 21/8 1677 og døde i Trondheim 15/7 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mandt, Eva. 'Resen-slekten.' NST 33 (1991): 126-127. .....'Resen-slektene i Norge.' NST 33 (1991): 168-187......'Slekten Resen.' Melding av Mary Windfeldt Kayser: «Slægten Resen/Reesen fra Resen sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt», København 1978. NST 31 (1988): 340-341.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Takk for alle bidrag.Konklusjonen her må være at herr Poul er godt kjent i litteraturen, med ektefelle og barn (og etterkommere), men at konkrete opplysninger om hans hans opphav fortsatt er dunkle, med unntak av navnet Resen.Er det noen som sitter med en referanse til det eldste kildebelegg for hvem som benyttet Resen som slektsnavn?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen.Nei, det vet jeg ikke (10), men i Danmark er/var der tre sogn med navnet Resen; i Fjends herred, i Hindborg herred og i Skodborg herred. (KIlde: Lenke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette med Resen-navnet er vel noe drøftet i Selands artikkel fra 1991 i NST, som forøvrig er en ganske utdypende artikkel. Deler av slekta har vært debattert i denne tråden her på forumet; Lenke Oldervik&startnr=&antall=&spraak=&nr=24&antinnlegg=23#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

På begynnelsen av 1700-tallet var brødrene Poul og Morten Resen nordafjells. '...den senere krigskommisær' Poul Resen (Nils Ytrebergs Tromsøs historie s. 44 og 69) var sendt nordover av selveste kongen, mens Morten bodde på Langnes der han var gift med Ole Audensens datter Lena Cathrine.At Ole Audensen var av Aspaætta ser det ut til å være enighet om, mens det fortsatt er uavklart hvordan dette slektskapet henger sammen.Derimot er det ingen tvil om at Lena først var gift med Helgøykapellanen Ole Christensen Mechlenborg fra Einset på Eide. Ole var oldebarn av Erik Audensen på Kvalvåg.Noe mer om brødrene Resen vet jeg ikke her jeg sitter. Men Ytreberg skriver at Morten 'skal ha vært en studert mann' i tillegg til at han stod for utskjæringene av altertavla i kirka som svigerfaren fikk bygd.Men for meg ser dette ut til å være enda et eksempel på 'samrøre' mellom folk av Aspa-/Kvalvåg-ætta og Resen-folket. Tilfeldig var det neppe, og kanskje det var slektskap mellom Poul og Morten og Resen-folket sønnafjells?Jeg har forresten notert i margen at biskop Hans Poulsen Resen ble født 2.2.1561 i Resen og døde i København 14.9.1638. Brødrene nordpå hadde kanskje noen røtter der?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi kan vel da kanskje konkludere med at ein artikkel om Paul Jepsson (Jacobsson) Resen i Overhalla, og hans opphav i Danmark truleg er velkomen i Genealogen, ikkje minst av meg som kan rekna han som ein forfedrane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da får vi forsøke det. Så er det geografien i det hele. Arnfrid er ovenfor inne på at det finnes tre sogn ved navn Resen, nemlig i 'Fjends herred, i Hindborg herred og i Skodborg herred'.Kilden det dreier seg om er en i rekken av 'Viborg landstings dombøger' dekkende året 1653, hvor det inngår en referanse til hendelser på 'Gudum birketing' i 1648. Den nevnte 'Poul Jepsen' er opplyst å være født i 'Koksholm i Resen sogn'.Noen kan kanskje bidra med bekreftende opplysninger om hvilket herred og amt som er de aktuelle?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Biskopen Hans Poulsen Resen kom så vidt jeg forstår fra Resen ved Struer vest på Jylland. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per Seland i NST XXXIII s. 170 har plukket ut en Paulus Jacobi Kokholm Cimber som deponerte i 1618 som en mulig kandidat til Paul Jakobsson Resen i Overhalla. Seland skriver at han finner at Kokholm (på Jylland) ligger ganske langt unna Resenlandsbyene, så han konkluderer da med at vi ikke vet hvor Overhallapresten hadde sitt opphav. Etter det som Are nå skriver i innlegg (15), så må vel all tvil ha blitt ryddet til side. Overhallapresten og Paul Ibsson (Jakobsson) fra Kokholm er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hva blir så konklusjonen her: Hvilket herred og amt ligger tilhører det Resen sogn som Koksholm ligger i?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kokum, Resen sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt. Kanskje dette er stedet, blått felt et stykke nede i dokumentet. Lenke Kokholm, Resen sogn&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Kildeteksten knyttet til herr Poul Jepsen er nå publisert i Genealogen 1/2008, s. 45f. Det har kanskje de aktuelle interesserte allerede fått med seg?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jau då, Are. Eg har i det minste fått det med meg. Men eg må vedgå at eg trudde Danmarkssporet var følgd opp litt betre, slik at vi eventuelt kunne få eit litt fastare haldepunkt der. Men det er truleg ikkje så enkelt å koma særleg lenger der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.