Gå til innhold
Arkivverket

[#57745] Kruckow - Teiste, 1500 - 1650. Originalkjelder- og stoff.


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

UIB sine diplomer er tilgjengelig igjen. Det ligger flere diplomer her som gjelder Adelus (Krukow). Hun er en driftig kvinne, som igangsetter flere saker vedk. eiendommer.Her er hun skrevet til Gjersvik.[url="http://gandalf.aksis.uib.no/cgi-bin/diplom/thecgi.py?action=retrieveItemFromList&layout=max&coll=diplom&resultid=result_529700722_2010-02-08-17-52-42-143406&format=is&n=m_4_i_1>LenkeHer er hun feks. skrevet til Austreim (i Kyrkjebø i Sogn), sammen med Jon Hård, og Pål Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Som adelig setegård betales det ikke skatt av Gjersvik, så du finner nok ikke Adelutse Kruckow i skattelistene. Iflg. Tysnes Bygdebok giftet Adelutse og Nils seg ca. 1540 og flyttet antagelig til Gjersvik i den sammenheng. Nils døde før 1562 og Adelutse er nok blitt boende der til hun døde i 1601. Selv om hun i 1599 skrev seg til Østrem i Etne, tviler jeg på at hun bodde der.Ellers bommer nok UBB på plasseringen av Østrem (Austrheim). Den gården ligger i Etne, ikke i Kyrkjebø, slik også Kleppe og andre opplyser. Saken du nevner gjaldt en markegang (spreke 80-åringer den gang) mellom to gårder på Tysnes, så hun bodde nok på Gjerstad i 1599.MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fos oss som ikkje har studert desse spørsmåla særleg frå før, så vert det lett mange aktørar å halda styr på slik denne tråden har utvikla seg i det siste. Eg lurar då på om nokon kan klara å formulera promlema, inkl. kva for personar som er omstridd og kvifor. Eit oversyn over primærkjelder som omhandlar slektskrinsen hadde sjølvsagt også vore nyttig.Kven tek utfordringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Finn (53) - jeg skal ikke gi meg ut på noen problemformulering, kun beklage at jeg 'snek inn' familiene Skakk og Lystrup i denne tråden, som du selv jo klart har definert som en Kruckow-Teiste debatt. Det eneste 'berøringspunkt' mellom disse familiene som det er belegg for, synes å være at Johan Kruckow var den første ektemannen til Adelus (Eriksdatter ?), som senere ble gift med Hans Jensson Rosting, og ble bestemor til Adelus Finnsdatter - den Adelus som ble gift med Nils Jonsson til Ulefoss og Kaupanger, sønnesønn til Åse Jonsdatter Skakk.Problemene omkring Skakk og Lystrup-familiene skriver seg til diverse publiserte anerekker med tildels konstruerte ledd, som leder tilbake til Brynjulv Jonsson av Hafthore-slekt. Disse problemene er velkjente, og kan finnes i en rekke tråder i Debattforum, uten at det er grunn til å forstyrre din Kruckow-Teiste debatt med dem. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

No var det ikkje meininga mi å legga lokk på denne debatten, eg var berre ute etter litt undervisning for 'dummies'. Problematikken Skak/Lystup verkar elles å vera interessant og burde kanskje takast opp i ein eigen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Kan her nemna at O. Olafsen i Hardanger fann ei avskrif i eit domsbrev, som refererar eit til då ukjend diplom datert 19.6.1598. Denne Markesteinsforretningen gjaldt grensa mellom gardane Øvre og Nedre Vik på eine sida, og Øystese på andre sida. Eigaren av 5 laup smør i Øystese var ei Fru Adelus til...... (namnet manglar). Denne gardparten på 5 lp. var seinare i Mowatt(Baroniet i Rosendal) si eige.Olav Kolltveit har ein artikkel om dette i Hardanger 1941 side 68-72. og har her konkludert med at dette er Fru Adelus til Gjersvik som er eigaren.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.