Gå til innhold
Arkivverket

[#57746] Hvordan lage lenke til tidligere debatter i tema på Digitalarkivet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg i dag greid å lære å lage lenker til kirkeboksider, og jeg kunne nå tenke meg å lære hvordan en lager lenke til tidligere debatter. For eksempel så hadde jeg tidligere et tema om Halvor Eriksen i Stjørdal født ca 1721(nummer 17000 og noe). Da det kom frem nye opplysninger om han ble det aktuelt å opprette nytt tema, men hvordan skal jeg få lagt inn lenke i det nye tematet til det gamle.Kanskje noen syns det er merkelig at jeg som har vært ikke så lenge ikke kan dette, og jeg må vel innrømme at jeg ikke har hatt mot til å prøve så mye på det tidligere. Siden jeg i dag omsider lærte å lage lenker til kirkeboksider fikk jeg nå nytt mot til å lære å lage lenker til tidligere debatter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Venstreklikk på adressefeltet oppe på siden slik at det blir mørkt. Høyreklikk så på feltet og du vil da få opp en meny med bl.a. kopier el. copy. Trykk på denne. Still så markøren i innlegget der du vil lime inn og høyreklikk på nytt. Nå vil du bl.a. få valget lim inn el paste. Klikk på det og vips er adressen limt inn i innlegget. Dette med forkortelser av lenka skjer automatisk om den er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er et forsøk på å lime inn fra et tidligere tema: Lenke Lise Hovdal&startnr=&antall=&spraak=&nr=74&antinnlegg=1#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hurra for at jeg greide dette også. Det neste blir vel å forsøke å legge ut lenke til debatter her på Slektsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenka i innlegg 3 har blitt delt i to, men siste del er ikke nødvendig for at den skal funke. Det er bare leddene fram til og med '...temanr=39553' som er nødvendige.Ei standardlenke til en debatt i brukarforumet ser slik ut:[...]/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=[...]I første klamme må http://da2.uib.no/ legges til; i andre klamme må temanummeret legges til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Personlig foreträkker jeg at angive debatnummer og indleg nr f eks: 'arkiv(eller brukar)forum nr xxxxx, indleg nr yyy'.Fordelen med dette er at man altid har en fuldständig referens (ved brug andetsteds kan man skrive digitalarkivets webadresse foran). Desuden opnår man at referensen ikke risikerer at gå tabt ved kopiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg forstår ikke helt hvorfor lenken ble som den ble, for det står jo ingenting om språk, antall, startnr,74&antinnlegg osv. i adressen jeg limet inn her.Til Lars: Jeg mener nå det må være en stor fordel for dem som skal lese mine og andres spørsmål, at det legges inn lenke til tidligere debatter. Det er for at andre skal skal se hva som har blitt gjort tidligere. Det kan man selvfølgelig skrive om i det nye emnet, men det er da lett for at en glemmer noe av det som har vært gjort. Ellers kan en jo også skrive debattnummeteret til den tidligere debatten i tillegg til lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom dere ser pâ arkivforumet (57608), vil dere se at dette er et problem som vil bli ordnet nâr Oldervold kommer tilbake (lange lenker som blir delt opp og ikke er skikkelig klikkbare lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenka i innlegg 3 ble delt opp fordi Anne Lise hadde funnet fram til debatten ved å søke etter navnet sitt. 'Anne Lise Hovdal' inneholder to mellomrom, og dermed ble lenka delt mellom 'Anne' og 'Lise' og mellom 'Lise' og 'Hovdal'. Hold markøren over lenka i innlegg 3, så ser dere at lenka slutter med 'sok=Anne'. Deretter kommer 'Lise' på samme linje, nytt mellomrom, og 'Hovdal...' på siste linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Lenke like 'aurland%' AND low_forenamn like 'h%' ORDER BY forenamn, etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2Legger inn en lenke fra Fylkesarkivet slik at du kan se hva som skjer med lange lenker for tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Problemet er nok ikke at adressene er lange i seg selv, men at de inneholder ett eller flere mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kristian i innlegg 10: Ja der lærte jeg noe nytt igjen. Ja jeg søkte på mitt navn, fordi jeg ikke husket numrene på debatter jeg hadde lagt ut tidligere. Jeg kunne kanskje heller ha funnet en debatt med beslektede emner til det jeg tok opp her. Jeg søkte jo etter debatter angående lenke, men såvidt jeg kunne se så var vel disse angående lenker til kirkebøker ,Family Search og hjemmesider. Etter å ha lest svarene her inne skal jeg også prøve å passe på at lenkene ikke blir for lange når jeg skal legge ut lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siden det ikke ble kommentert videre synes jeg det er viktig å gjøre slik Lars skriver i (7).Det er en framgangsmåte som tar noe mer tid, men egner seg særlig godt ved lange debatter, siden det, som Lars skriver, er en presis henvisning.En henvisning til Lars' innlegg her ville da bli temanr. 57746, og innlegg (7). Ved å søke på nummeret kommer man til temaet, og da er det lett å finne Lars' innlegg. Har man kun ei lenke til en lang debatt kan det ta tid å finne det man var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det beste vil vel uansett vera å oppgje debattnr., nr. på innlegg, samt lenke til debatten. Da vil lesaren snarast kunne finna fram, samtidig som ein hadde reservaløysing om lenka forsvann under kopiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tenkte på det samme som deg Finn, men på den andre siden forstår jeg også Lars og Arild hvis debattene det legges ut link til er lange. Det går jo an å legge ut link, men på lange debatter så bør man vel også ta en kort oppsummering av det som har kommet frem i debatten i linken slik at den som skal hjelpe slipper å lese seg igjennom en lang debatt for å kunne hjelpe videre. Det bør vel da også stilles klare spørsmål i den nye debatten om hva man egentlig er ute etter av ny informasjon som ikke har kommet frem i den debatten eller de debattene det legges ut link til. Legger man ut debattnummeret og link samtidig så kan jo folk velge selv hva de vil gjøre, og de vil lese seg igjennom en lang tidligere debatt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.