Gå til innhold
Arkivverket

[#57751] Spinnehuset i Stavanger ca 1800


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Har noen opplysninger om spinnehuset i Stavanger rundt år 1800 ? I 1801-tellingen lå det i Lille Urgade nr. 324, og det satt 8 'lemmer' der.LenkeVet noen om det finnes noen protokoller om de innsatte, om når de ble satt inn og slapp ut osv.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Lille Urgata er det som i dag er Urgata. Store Urgate er dagens Kirkegate. Urgata ligger mellom dagens Kirkegata og Skagen. Deler av gata er nå inne i kjøpesenteret Torgterassen.Eiendommen (Urgata 6b) ble kjøpt 1.3.1799 (Kiellands samlinger, Stavanger byarkiv, pakke 2-3, side 99). Peder Johnsen Bore skjøtet til Stavanger Fattigvesen hus nummer 324 i Lille Urgaten som var innkjøpt til et spinne- og arbeidshus for 48 riksdaler 17 skilling på vilkår av at selger og hustru deri skulle nyte fritt husly, lys og varme til sin død.Jeg har ikke fulgt den videre enn 1807 (http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm), men det var i det minste spinnehus i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Stein Norem Wisted

Takker for innspill.Jeg lurer på om du har kjenskap til noen adresser i 1786, hvor disse ligger i dag. Jeg vet at endel husnummer har endret seg, men har et håp om at husene finnes i dag. Det gjelder følgende adresser :Ø. Strandgt 17 og 30, samt Skagen 42Jeg har funnet på sidene dine at følgende personer eide disse i 1786/87 : Gunnar Lilleland, Johan Henrich Schumacher og Bjørn BrimseGrunnen til at jeg ønsker dette, er en artikkel jeg holder på med om innbrudd og tyveri hos Lilleland og Brimse i 1786. Det hadde vært artig om noen av disse husene står idag, ihvertfall å vite hvor de lå.Hilsen Stein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Gunnar Lilleland bodde i 1786 i huset som nå har matrikkelnummer 575 - Øvre Strandgate 17. 26.4.1791 (Kiellands samlinger, Stavanger Byarkiv, pakke 2-3) skjøtet Gunder Lilleland huset til Gabriel Blokk. Det ser ut som om alle i Øvre Strandgate fram til nummer 55 har samme adresse som på 1860-tallet (Bergsgard, Unnleif: Huseiere, hus og bybranner på Stra’en på 1700-tallet, Ætt og heim, 1994). En ny eiendom har fått nummer 55 etter 1860-tallet, og de som hadde et høyere nummer fikk ny adresse. En sjekk mot matrikkel i 1912, viser at matrikkelnummer 575 fortsatt hadde adressen Øvre Strandgate 17.Johan Henrich Schumacher bodde i 1786 i huset som nå har matrikkelnummer 522- Øvre Strandgate 30. Det samme gjelder med denne som over. En sjekk mot matrikkel i 1912, viser at matrikkelnummer 522 fortsatt hadde adressen Øvre Strandgate 30. En omtale av Johan Henrich Schumacher (født ca 1733 død 1791) finner du i Axel Kielland: Stavanger Borgerbok, side 167. Han bodde her til han døde og i 1792 hadde enka huset.Om disse eksisterer som adresser i dag kan en kanskje sjekke på internett. Hus 522 er trolig på eller svært nær dagens Lars Hertervigsplass, på øvre siden av Øvre Strandgate. Hus 575 lå rett over gata for 522 (nedre side av Øvre strandgate over Nedre Strangate). Begge disse husene er nok nå revet.Bjørn Brimse bodde i 1786 i huset som nå har matrikkelnummer 70 - Skagen 42. En sjekk mot matrikkel i 1912, viser at matrikkelnummer 70 fortsatt hadde adressen Skagen 42. En omtale av Bjørn Torsen Brimse (født ca 1710 død 1782) finner du i Axel Kielland: Stavanger Borgerbok, side 190. Etter at en fikk fylt ut og bygd på Skagenkaien fikk dette huset adressen Skagenkaien 33. Dette er en eksisterende adresse med et trehus. Jeg tror, men er ikke helt sikker - at dette huset brant i bybrannen (Holmenbrannen) i 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Stein Norem Wisted

I skiftet etter Johan Henrich Schumachers kone Anna Marie Boland, fra 1787, står det bl.a. følgende :Stærvboets hus, under No. 444 i Kleve Gaden her i Byen beliggende, bestaaende af 1 Tømmer stue med Jern bilægger ovn i. 1 Tømmret kammer paa siden af Stuen Ligeledis med bilægger ovn udi. 1 Kiøkken af Bindeingsværk med Skaarsteen udi, oven paa 1 Tømmret kammer. Til huset 1 ind-kantet hauge med 1 fæhus udi, vurderet for - 100 rd.hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.