Gå til innhold
Arkivverket

[#57757] Sven Olsen Øffeverqvern, var han fra Øverkvern i Furnes?


Gjest Truls Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Olsen

Er på jakt etter anene til Sven Olsen, Mirildsaugen, Austmarka, Vinger. Sven ble viet med Anne Mathisdatter Ampiainen (f. 1680. d.1743) 25/10 1705 i Midtskog kirke. Sven var soldat av oberstløyntnant Waldaus kompani, og er beskrevet som Sven Olsøn Øfferverqvern (ref. Finn Sollien, Eidskog historielag).Har funnet et sted i Furnes, Ringsaker, som heter Øverkvern (Øffrequern 1669), og lurer derfor på om han kan komme herfra? Sitter noen på info om dette stedet, så er jeg taknemmelig for all info.Vet ikke nøyaktig fødselsår, men antar det må være rundt 1680.Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Skal bli interessant å se om det finnes løsning på dette spørsmålet. Det har vært mange innom disse kvern-gardene i Brumunddal, både som møllere og arbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Olsen

Takk for tipset. Hvor finner jeg Ovenstad: Militærbiografier? Noen som vet om det kan stå noe om dette i Furnes bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ovenstads militærbiografier finner du ant. på ditt nærmeste større bibliotek. Det er en vanlig bok som ble trykt i stort opplag. Har du prøvd Militærrullene? De første er (hvis jeg ikke husker feil) fra c. 1650 og befinner seg på Riksarkivet, men kan være kopiert og tilgjengelig på statsarkiv o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.