Gå til innhold
Arkivverket

[#57759] Oppslag; Gards- og ættesoge for Eidfjord: LILLETUN


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

På Litlatun skal der ha bodd en Endre Olsson LITLATUN (1643-1707) gm Ingeleiv Sjursdtr NN (1657-1740). De hadde i hvertfall en datter Guro, som ble gift 1707 med Halstein Omundsen Varberg (1667-1707). Jeg vet ikke når Guro ble født eller om hun hadde søsken. Jeg vet heller ikke om Endre hadde vært gift tildigere (ser at konen skal ha vært ca 14 år yngre enn han).Jeg er interessert i å vite hvilke barn Endre hadde, hvor de bosatte seg og om Ingeleiv var mor til alle barna.Takknemlig for all hjelp!MvhArnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prövd pâ FS med foreldresök? Det kommer opp en hel flokk med unger derfra,men det er jo lagt inn av privatfolk da sâ det kan jo inneholde en mengde med feil.Ole 1676: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700119312155&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeBrita 1679: LenkeGuro 1682: LenkeOle 1688: LenkeBar 1690: LenkeEn annen Baard i 1693: LenkeBrithe 1692: LenkeKari 1694: LenkeRagnhild 1697:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Kjellaug.Lurte jo egentlig på om han kunne ha et kull/barn med en annen før han giftet seg med Ingeleiv. Hun er. Det er jo Heine Endresen, f ca 1664, jeg er på jakt etter. I Etne V står det om min Mikkjel fra Leite, Kvh, at han etter tradisjonen kom fra Litlatun.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøver igjen om det er noen som kan gjøre et oppslag i nevnte bok; Litlatun, Endre Olufsen 1643-1707? Hans barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har notert disse barna til Endre Olsson Litlatun f. 1643,d. 1707 , og Ingeleiv Sjursdotter f. 1657, d. 1740. Det er hentet fra 'Gards og ættesoge for Eidfjord.Ola f. 1676 , d. 1717, g. 1.1698 med Elsebe Gunnarsdotter Sæbø. gift 2. 1709 Guro Ellingsdotter ÅrekolBrita f. 1679 d. 1769Guro , død 1707, VarbergBård f. 1690 d. 1715Kari f. 1694 d. 1779Ragnhild f. 1697. D. 1718Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Britt.Det er altså ikke nevnt at Endre kan ha hatt barn, f ca 1664, før han ble gm Ingeleiv.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan ta med hva jeg har av opplysninger om Endre :Overtok garden etter far sin og stod som sjølveigar i 1695. Det ser ut til å være en kar som ikkje var til å spøke med. I 1668 laut han bøta for slagsmål med Nils Garatun, i 1672 er han stemnd for ein hestehandel, og i 1690 sende han og Asbjørn Langeseter klage på futen Nils Knutsen for ulovlig skattlegging og taking av sportlar ( gebyr for embedsforretning). Dette førde til at futen ble avsatt i 1697. I 1691 var han stemd av Begga Tveit for 6 rd. I retten sa Endre ar det var ikkje eit sant ord i noko n av domane sorenskrivaren hadde avsagt : Det skulle han skaffa vitne på. Han vart dømd til å betala gjelda innen 15 dager. Men dette drog ei ny sak etter seg. Han vart stemd for skuldingane mot sorenskrivaren. Denne saka appellerte Endre til overretten. På same tinget i 1691 hadde han ei sak med grannen Olmod Garatun om høyslått. Saka fall bort då dei innkalla vitna ikkje møtte. Det laga seg med saker likevel. Systera Kari må vera enkje i 1691, men kven ho har vore gift med er ukjent. Truleg har Endre stelt med buoppgjeret som lagverja hennar. ( Lagverje : Barn og kvinner (frå 1604) var umyndige. Alle skulle ha verje og for enkjer ble det vanligvis kalla lagverje) Han vert stemd av Didrik Gerding i Bergen for 15 rd. som han meinte Endre burde betale på Kari sine vegner. Kyrkjeombudsmannen i Ulvik, Anders Oppheim, har stemt han for tre kyrkjekyr Kari hadde leigd, men som Endre hadde eigna til seg. Han vart dømd til å utlevera dei. I buet var registrert ein stut og ei kvige. Desse hadde Endre slakta. Kilde : Gards og ættesoge for Eidfjord s. 257 - 58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,det er vel ikke utenkelig at Endre kan ha hatt uekte barn heller da.Saken er at en av mine forfedre etter tradisjonen skulle være fra Litlatun i Eidfjord. Har ikke hittil funnet denne koblingen, men kom til å tenbke på at det kunne være her. Min forfar het Heine Endresen på Leite i Kvinnherad, f ca 1664. Hans foreldre har hittil ikke være mulig å finne.Det er ikke nevnt noe skifte etter Endre Olufssen Litlatun?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.