Gå til innhold
Arkivverket

[#57768] Johan Oluf Olsen, f. 12 Nov 1852, Kunna i Nordland


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Johan Oluf Olsen er min oldefar, og han døde i Ålesund i 1945. Jeg har i grunnen god oversikt over hans etterslekt, men jeg har ikke helt klart for meg hvor han kommer fra. Det er oppgitt at han er fra Kunna i Nordland, og hans far Ole Johan Olsen er født på Kunna i Rødøy. Har funnet flere slike steder, men vet ikke hva som er rett. I 1900 bodde han og familien på en strandplads under garden Rørvik i Vigten. Er det noen som vet hvor dette er? Flere av barna er født på Lekø - noen steder er det oppgitt at dette Lekø skal være i Nordland og andre steder i Nord-Trøndelag. Takk for mulig hjelp. Jeg har flere opplysninger om personer og steder om dette skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette ser dårlig ut. Dette er den eneste jeg har funnet så langt, og hverken navn eller dato stemmer. Men det må være Johan fra FT 1865, nr.24 nederst Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Takk for svarene Berit, men jeg tror ikke at dette er de rette personer. Min tipp-oldefar er Ole Johan Olsen, f. 1814 og ektefelle Marta Christine Pedersdatter Falster Gjengaard fra Smøla (Nordmøre.) Hun er født i 1818, men du er nok sikkert inne på rett område, men som sagt jeg mener at navnene ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De jeg fant i 1865 er ikke din familie. Synd du ikke oppga de siste opplysningen med en gang, men gjort er gjort.Iflg. FS ble Johan f. 12/11 1852 og dpt. 10/4 1853 i Borgund, MR, foreldre Ole Johan Olsen og Kirstine Gjengaard. Så da skal jeg se om jeg finner dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Flott Berit - innlegget du har vedr folketelling i 1900 er min familie - hele bunten. Gudrun er min farmor. Problemet ligger at jeg er ikke helt klar over hvor de omtalte steder er. Det er denne folketellingen som er grunnlaget for mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Det med dåpen til Johan Oluf i Borgund 1853 var interessant. Jeg var nemlig ikke klar over når familien kom til Ålesund - trodde at det var senere. Flott Dersom du vet noe om opphavet til Ole Johan Olsen f. 1814 hadde det vært fint. Vet bare at hans far heter Ole Johan Schelderup og mor er Ane Johannesdatter f. 1774 i Skjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at kirkeboka fra Borgund mangeler for 1850. Iflg. FS ble Ole Johan Olsen gift 1/6 1850 Borgund MR med Marta Kirstine Falster Gjengaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Jeg har fått beskjed om at det er sendt meldinger ment for meg med adresse flatmark@online.no. Min adresse er flatmar@online.no - dvs ingen k i adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flere funn på FS: Ole Johan dpt. 25/4 1813 Borgund MR, Ole Knudsen.Martha Kirstina Falster dpt. 24/1 1819 Edø MR, Peder Gjengaard og Ingebor Kirstina Ivers.Dette må sjekkes mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå fant jeg vielsen til Ole Johan og Martha 1/6 1850, nr.4 LenkeNå ser jeg at den antatte fødselen til Ole Johan er feil. Han ble altså født et sted i Rødø ca. 1814, men Martha Kirstina burde da være den rette personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Hei Berit - der skremte du meg litt. Dersom det var så at Ole Johan som var gift med Martha var født i Borgund - da hadde hele min egen og min onkels undersøkelser gått i stykker - så nå kan jeg puste normalt igjen. Martha er den rette. Nå skal jeg korrigere mine opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette ser da ut til å være dåpen til Martha, første jenta på siden,og jeg synes det står født 29/11 1818 og døpt 16/5 1819 Hopen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihar sjekket Ole Johan Olsens forferde fra Kunna og Skjerstad. Hadde faktisk 6 av hans søsken fra før. HAr ca 127 sider med opplysninger om hans aner og ders familie. Han tilhører foruten slekten Schjelderup, slektene Blix, Helkand, Bredal etc. Hvis det er av Interesse, så er Emailen steiols5 og @ og start.no (ta bort og )Kan ellers fortelle at Kunna i Meløy er en av de plassene som ligger nærmest Gildeskål. tett før du svinger av mot Dalen og Reipå i Meløy. Dette er et område min fars slekt er fra. Går ut fra at du vat at Rørvik er i Vikna og Lekøy er tett ved Kolvereid i nabokomunen Nærøy. Det er nordligste kommunen ved kysten av Nord-Trøndelag.De har Gode slektsbøker som du finner opplysninger om på Nærøy kommunes hjemmeside. LenkeSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.