Gå til innhold
Arkivverket

[#57772] Hjelp til oppslag bygdebok Hetland, Rogaland-gården Øvre Tastad


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp av noen som kan slå opp i bygdeboken for Hetland i Rogaland på gården Øvre Tastad. Jeg er interessert i å få vite hva som står om familien Jørgen Jonassen 1816-1863 og Anne Marthe Eriksdtr. 1813-1871? Jeg vet de hadde barna Serene 1840, Anne Maria 1841,Jørgine 1843, Jonas 1844, Johanne 1846, Marthin og Erik 1850 og Andrine 1853.Men står det noe om opphav og fødested på foreldrene, samt skjebnen til datteren Jørgine? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Her er enken med barn i 1865, det står at hun er fra Torvestad, men barna født i Hetland:Hvis denne lenken viser, da:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Og her er de gift som nr. 68 i 1840, Domkirken i Stavanger. Det ser ut som han eller hun er f. i Jelse sogn, hans far Jonas Pedersen, hennes Erik (Hansen?)... kanskje noen andre kan tyde alt som står bedre enn megLenkeJeg fant på Familysearch at erene var døpt 21.06.1840 i Domkirken, så det ble mitt spor til å finne ekteskapet i samme kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for alle innspill. Men jeg er fortsatt interessert i å få vite hva bygdeboken sier om denne familien på Øvre Tasta. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater med å løfte denne opp igjen med håp om at noen av Digitalarkivets mange brukere har tilgang til Heltland Skipreide i 450 år bind I eller II som omhandler gården Øvre Tasta.Jeg er fortsatt interessert i opplysninger vedr. Anne Marthe Eriksdtr. og Jørgen Jonassen og deres liv og lagnad, samt familie. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Rune,Hetland skipreide kan forveksles med Hetland prestegjeld. Hetland skipreide lå lenger sør, i området rundt og øst for Egersund. Det finnes, meg bekjent, ingen bygdebøker e.l som dekker Tasta. Hetland prestegjeld var 'landområdene' rundt Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Geir for den avklaringen. Jeg hadde disse bøkene på hjemlån for 10-12 år siden, fordi den ene oldemoren på morssiden min kom fra Skailand i Lund, men jeg klarte ikke å erindre hvor langt Hetland skipreide strakk seg.Men du som er fra Karmsund kan kanskje fortelle meg om gården Døle i Avaldsnes er omtalt i Karmøy bøkene? Jeg vet de ligger på nettet, men Døle er tydeligvis ikke blant de gårdene som er lagt ut. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask bistand Johan Arthur. Da får jeg lage meg et nytt tema ang. Døle. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står i innlegg 1 at Anna Marte er født i 1813, men hun er døpt i Avaldsnes 24.6.1810. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Johan Arthur.Ja ,jeg fant dåpen i de skannede kirkebøkene i går kveld. Foreldrene giftet seg 06.05.1810 og faren døde allerede 08.10.1810. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De hadde en sønn også, Rasmus, dpt.3.8.1806 før ekteskapet. Han var da gift med Marta Aslaksdtr. som ble gravlagt 8.1.1809 - 68 år gammel. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har etterkommerne etter Rasmus hvis det skulle finnes noen barn som er oppkalt etter foreldrene til Erik? De har følgende navn: Anna Sofie, Hans Mathias, Marta Malene,Tyri Lisabet og Gaut Johannes. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Og Anne Martha og Jørgen hadde barna Serene, Anne Maria, Jørgine, Jonas, Marthin, Erik, Johanne og Andrine.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.