Gå til innhold
Arkivverket

[#57773] Forfedre til Susanne Hansdtr. f. 1802 i Skogn NT


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeisanSøker forfedre til Susanne Hansdtr. f. 30.09.1802 Stormo i Skogn NT (nederst v.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925690269.jpg>Lenke Hun flytter fra Skogn til Stadsbygd ST 26/5 1826 (nr. 22) Lenke Når hun gifter seg i Stadsbygd 22/10 1826 er hennes far oppgitt å være Hans Halvardsen, Findaas i Levanger (nr.25) Lenke Tror dette må være hennes foreldre jeg finner i ft. 1801 på gården Moe stor i Alstadhaug sokn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dette i bind 8 av bygdeboka for Markabygda og Ekne(Markabygda tilhørte da Skogn) på side 152: Hans Halvorsen 27 år i 1801, og husmann. Han var gift med Sissel Arentsdatter som var 31 år. Barn:1)Peder som var 2 år i 1801. Gift i 1822 med Berit Sevaldsdatter født 1791. De var brukere på Byahaugen.2)Arent 1 år som ble gift i 1828 med Marit Eriksdatter Bjerken.Barn etter født etter 1801 er ikke nevnt her, men bygdeboka her har den del mangler, men senere i fremstillingen her kommer disse frem:3)Arent Hansen4)Halvor Hansen født ca 1810, og 25 år ved folketellingen 1835 da han bodde sammen med sine foreldre i Støring.Hans Halvorsen var ganske sikkert fra Hegra eller Meråker(under Stjørdal på den tiden). En sønnesønns sønn av Hans Halvorsen var Johan Friborg, og han at hans farfar Peder var født på Finnåsen. En bror av Hans Halvorsen skal ha vært Anders Halvorsen som da bodde på Krogstadvollen, og ifølge bygdeboka så bodde det en Anders Halvorsen på Korgstadvollen en tid også etter 1800. Hans Halvorsen var nok derfor kommet til Storsveet(bruk under Stormo i Markabygda)like før folketellingen 1801.I 1805 flyttet Hans Halvorsen med familie fra Storsveet under Stormo, og var 'plassfolk'(husmannsfolk) under Støringen og Tangen. I 1851 flyttet de til Nærøy, visstnok til sønnen Arent. Under Støring finner jeg: Hans Halvorssen 62 år i 1835, og gift med Sissel Arentsdatter på 65 år. Da står det at huslyden først hadde bodd på Finnåsen under Grønningen, og så på Storsve under Stormo i 1801, og senere i perioden 1805-1812 i Tangenvald. Denne plassen finner jeg ikke i bygdeboka. De reiste senere til Nærøy. Dessverre har jeg ikke bygdebok som dekker Finnåsen og Grønningen.Synd at ikke Susanne var nevnt som barn her, men hun er nok sikkert det selv om hun ikke er nevnt. Bygdebøkene for Markabygda/Ekne er ført i samme bok, og jeg har selv sett at iallefall Eknedelen er mangelfull(jeg har selv aner der). Så det samme gjelder sikkert for Markabygda som er ført i samme bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan dette være Hans sin bror Anders i 1801, og deres felles foreldre som også har flyttet til Skogn? Jeg merker meg at Anders sin mor her heter Susanna som i såfall også er mor til Hans Halvardsen? Susanna født 1802 kan jo i såfall være oppkalt etter sin farmor? Nå passet jo ikke gårdsnavnet helt med opplysningene i bygdeboka for Markabygda da. Gården ser iallefall ikke ut til å være i Markabygda siden jeg ikke finner den i bygdeboka der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Anne Lise for alle opplysningene om denne familien, som er en av mine forfedre. Jeg tror faktisk også at Halvord og Susanne kan være foreldrene til Hans Halvorsen. På DIS Norges amtskart over området Markabygda finner jeg Støring, Tangen og Gryten i nordvest enden av Movatnet og Stormo i sørøst enden av samme vann. På mail har jeg fått vite at Sissel Arntsdtr. skal være datter av Arnt Tangen. Står det noe om dette i bygdeboka for Markabygda? I samme mail får jeg oppgitt at Hans Halvordsen skal være opprinnelig fra Ålen i Sør-Trøndelag. Har prøvd å finne utflyttingen til Sissel og Hans fra Skogn, og innflyttingen til Nærøy uten resultat. Hadde de 2 sønner ved navn Arent?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den bygdeboka jeg har er for tiden fra 1801 og utover, og informasjon før 1801 er det bøker 'Skogn Historie' 2 a og b. Jeg husker ikke hvilken av disse som gjelder for Markabygda. Gårdene er nevnt i bygdeboka som jeg har, men det står ikke noe om dine der i Gryte eller Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I Skogn Historie bind XII er gårdene Tangen og Gryte med. Familien til Hans Halvorsen er nevnt under plassen Tangdolpa side 305-307. Datteren Susanna f 30.9.1802 er nevnt der.('flytta i 1826 til Stadsbygda'). Avskrift av Hans Halvorsen si bøkselskontrakt på Finnåsen (30.8.1818)er og med i boka. På side 316 i samme bok under gården Tangsveet er foreldra til Hans Halvorsen nevnt. 'Halvor Hansen Jønsvoll 1734- 10/5 1812 og Elen Susanna Pedersdtr.Nessvoll 1733-24/4 1814' Dei kom fra Jønsvollen i Ålen til Skogn ca.1790. Kona til Hans Halvorsen Sissel Arntsdtr. f.1768 var fra plassen Sundlosveet. Ho var datter av Arnt Olsen f.1725 og Gjertrud Ingebrigtsdtr. f.1723 d. 20.8.1817. (Sjå side 302 og s.346 i SH XII)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk til Jan Kåre for flere opplysninger som gjør at jeg kom videre bakover med disse forfedrene mine. Jeg har funnet giftemålet til Hans Halvorsen og Sissel Arntsdtr. i 1798. Men her trenger jeg hjelp til å tyde alt som står. Ser ut til at Gryten er oppgitt til å være Hans sitt oppholdssted, men hva er Sissel sitt oppholdssted? [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925690305.jpg>LenkeJeg finner også at familien holdt til på Gryten da eldste barnet Peder ble døpt i 1799 (h.side) Lenke og på Tangen under Stormo når Arnt blir døpt i 1800 (h.side) LenkeFinner en Gjertrud Ingebrigtsdtr. på Tungen (Tangen?) i 1801 som vel er Sissel sin mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er utgitt flere bind av Skogn Historie enn det er oppgitt på Digitalarkivet, og jeg har selv bind 3, 4b,6(del 1 og 2), bind 8 og 11. Jeg vet ikke hvor mange bind som er utgitt.Har prøvd meg på å tyde trolovelse og giftermål i 1798: Dom.2.da advent 1798 trolovet ungkarl og soldat med det Skognske companie af Lægdet Knipen Hans Halvorsen Grytesvaldet og pige Sidsele Arntsdatter Widdul af Aasen. Tillatelse fra Frostens Sogneprest pastor Peder Krogh af 23.mars ?(sikkert fra samme året 1798?). Forlovere var Erik Olsen Gryte og Ole? Tangen. Mandag den 10?(muligens 10.12?) ag sognepresten ægteviet i Alstahaug kirke efter forrige ? tillysning.Når det gjelder Sidsels tilknytning til Widdul i Åsen så kan det vel hende hun hadde vært i tjeneste der, og jeg kan ikke se at hennes foreldre som Jan Kåre nevner har vært brukere der. Jeg har alle 5 bygdebøkene for Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Det har til nå kommet ut 16 bøker i serien Skogn Historie, fordelt på 12 bind. Bind 7 er fortsatt uskrevet, etter planen skal den inneholde gård og slekthistorie for Levangernesset. Bind 12 kom ut i januar. I bindene 10,11og 12 er teksten fra bind 2 tatt med for hver gård. Den er suplert med noen nye opplysninger.Tar med noe av det som står om Halvor Hansen og hans slekt nevnt i SH XII. Halvor og Elen Susanne sine barn: 1.Peder f.1759 Husmann på Finneshaug. 2. Anders f.1765(Anders Krogstadvollen) g. 1801 m Ingeborg Johnsdtr.Loe, Åsen. 3.Hans f.1773 (Hans Finnås), husmann i Tangdolpa, g. 1799 med Sissel Andersdtr. Vedul, Åsen.Halvor Hansen og Sissel Arntsdtr. Barn: 1.Peder Hansen 11/3 1799-23/8 1868 f.på Grytesvald(Tangsve) g 1822 m Berit Sevaldsdtr. Hojemsvald Bruker på Byahaugen. 2.Arnt Hansen 8/12 1800- f. på Tangen g. 1828 m Marit Eriksdtr. Bjerken. Flytta til Trondheim 3. Susanna Hansdtr. 30/9 1802 f. på Stormovald(Storsve) flytta i 1826 til Stadsbygda. 4. Gjertrud Hansdtr. 14/11 1805 f. på Tangenvald(Tangdolpa) 5. Halvor Hansen 20/8 1808 f. i Tangdolpa. Flytta til Nærøy.Enkemann Aren Olsen Sundlosveet ble gift 7.1.1767 med enke Gjertrud Ingebrigtsdtr. Tangen. Dei fekk ei datter Sissel f.1768 gm Hans Halvorsen. Gjertrud var 1,gang gift med Halvor Olsen Tangen 3 barn . 1.ole 1750- før 1773 2. Malene 1758- gm Johannes Pedersen Hojemsvald. Husmann u/Lynum. 3. Ingeborg 1759-21/9 1857 gm neste bruker av Tangen Ole Svendsen Gryte.Aren Olsen Sundlovald var 1.g Gift med Sissel Pedersdtr. Sundlo f.1725 Hun døde på barsel 14/9 1765 etter å ha født tvillinger som også døde. Aren og Sissel hadde 7 barn hvorav 6 døde som barn.Dette var i korte trekk noen opplysninger hentet fra SH XII.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk for ”tydingen” Anne Lise. Disse kirkebøkene hvor presten slenger på en masse ”kruseduller” er enkelte ganger helt uforståelig for meg.Tusen takk til deg også Jan Kåre, for masse nye opplysninger. (Det er bare ”makalaust” hvor mange historiebøker det er om Skogn :-) Må prøve å få alle disse nye opplysningene inn i slektsprogrammet, slik at jeg får en oversikt på hvilke opplysninger jeg mangler. Susanne Hansdtr. (som dro til Stadsbygd) er min tipptippoldemor som jeg fikk hjelp til å finne under debatt 56549 LenkeMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da har jeg fått opplysningene på plass. Går ut fra at det bare er feilskriving at Sissel Arntsdtr. var gift med Halvor Hansen:-) Iflg. SH utflytter de fra Skogn i 1851 til Nærøy, men jeg finner at gårdmann Hans Halvorsen Størringval og Cecilie (Sissel) Arntsdtr. samt sønnen Halvor flytter til Trondheim i mars 1838, attest 23. april 1839 (nr. 20) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050510010280.jpg>Lenke men jeg finner de ikke innflyttet til Trondheim, eller til Nærøy i det tidsrommet. Utflyttet de flere ganger mon tro? I så fall vil Sissel ha vært 83 år ved en evnt. utflytting i 1851.En annen ting jeg lurer på er om det i SH eller i KB det er feilføringer. Jeg finner Gjertrud Ingebrigtsdtr. enke/ kårkone under gården Tangen, død 3. aug. begravet 10. aug. 1817, 97 år gammel (nr. 7) Lenke Det tilsier at hun er født i 1720 og ikke i 1723 (altså et stykke oppi overgangsalderen når hun får Sissel i 1768)Susanne Pedersdtr. død 24. april, 1814 (h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.