Gå til innhold
Arkivverket

[#57775] Fetten, Storelvdalen, hvor?


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

min oldefar ble sansynlighvis født på Fetten på Stai i Storelvdalen, vet noen hvor gården egentlig ligger/lå. Alle opplysninger om stedet mottaes med takk da jeg er helt uvitende...Lenkemorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er giftermålet hans og faren er P. Olsen: Permanent sidelenke (første på siden): LenkeSynest at Stai står strøket over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft står det at han var født i Ringebu, kan det være denne karen? faren heter Peder Olsen og mora Anne Iversdtr (N° 23): Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja jeg har lurt på om det kan ha vært en husmannsplass, plassen/gården er ikke nevnt i 'den gamle' Stor elvdalsboken som jeg fikk en til å slå opp i (Olaf i min første lenke er min oldefar, hans far er riktignok født i Ringebo (Ringebu) men 8/9-1835). Har hørt gjennom min mor at stedet var på/ved Stai. Min oldefar flyttet forøvrig i 1910 til Tylldalen, forsatt i Hedemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er helt etter hukommelsen og må sjekkes; Det vi idag kaller Ringebu i Oppland bestod i 1836 også av Sollien som idag ligger i Stor-Elvdal, Hedmark (hvorvidt dette angår omtalte plass, vet jeg ikke, navnet sa meg ikke noe). Fetten lå under 'Søstu' Stai (i Storelvdalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Det står mye om beboerene på Vestre Fetten i Stor-Elvdalsboka av Fosvold. I min utgave er det sidene 552-555 og 565-567. Fetten ligger (lå) tett ovenfor sykehuset som igjen ligger ved vestre brofeste av Staibrua. Var nok bare ei stue med tomt. Ta en tur på Deichman, det er vært turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

flott, dette gir kjøtt på benet, har allerede kikket på nettkartet som og ble anbefalt litt opp på sidene, i tilegg er bygdebok bestillt på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.