Gå til innhold
Arkivverket

[#57781] Ole Stråholmen


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

September 1748 i Kragerø døper Ole Stråholmen sønnen Christen. Er det noen som har opplysninger om denne familien? Finner ikke Stråholmen omtalt i bygdeboken for Sannida og Skåtøy. Kan det være andre bygdebøker som tar for seg øyene utenfor Kragerø og langs Bamblekysten?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Stråholmen er omtalt i Sannidal og Skåtøy bygdebok bind 3 (Skåtøyboka) side 616.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være at denne Ole Peder Olsen på Stråholmen er en bror av Christen? 1801-tellingen: LenkeTror at det finnes bygdebøker som skulle dekke Jomfruland og Stråholmen. Håper at noen har bøkene og kan hjelpe deg med oppslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Skal se om jeg kan få kikket litt på dette, har røtter fra naboøya, Jomfruland. Legger ved et par bilder fra en sommer dag på Stråholmen.m.v.h. Gunnar.

bilete4408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det står på side 620 i den nevnte boka at, 'Som foran nevnt var det Ole Jensen - sønn av Jens Olsen og Susanne - som leide den annen halvdel av Stråholmen i 1737. Ole var g.m. Kirstine Rinde, f. i Sannidal. Barn: Jens, Jakob, Kristen, Johan, Marthe Klaudia og Johanne. Jens og Susanne hadde også Aare i Sannidal. Sønnen Ole fikk denne eiendommen i 1751 og flyttet dertil.' Håper dette kan være til hjelp.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nydelige bilder som bringer gode sommerminner fra mange års båtferie i dette området.Så flott med så god hjelp. Rikrig god påske.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk for all hjelp.Da har jeg noen av anene til Christen Olsen døpt september 1748 i Kragerø. Men så er det store spørsmålet om dette er den soldat Christen Olsen som kom til Drangedal, og senere ble hetende Christen Olsen Stedalen. Det eneste jeg har å gå etter foreløpig er opplysningene fra Slektsregisteret for Drangedal bind 2. side 61 sitat: ekteskapsnr: 1445 Soldat Christen Olsen Stedalen døpt 1748, død 05.05.1827 gift 1.gang m: Anne Ellefsdtr. begravd 20.06.1790 43 år gammel2.gang med enke Mari Tellefsdtr. Plassen/Bjørkholt født ca.1750 død.23.09.1829Den eneste Christen Olsen som er døpt i 1748 som jeg kan finne i kirkebøkene i telemark er overnevte. Dersom det er noen som har opplysninger som kan avgjøre om dette er den rette eller feil Christen Olsen så er jeg takknemeligmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.