Gå til innhold
Arkivverket

[#57789] Bjørn Olsen gift med Margit Olsdatter i Gol


Gjest Frank Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Kristoffersen

Hei ! Leter etter disse to personene som fødte og gifte Bjørn Olsen, død 2 februar 1889 i Gol og gift med Margit Olsdatter, død 18 Desember 1904 i Gol. Jeg har lett etter disse i Kirkebøker men har ikke kunnet finne de. Er det noen som kan gi meg en litt hjelp til dette ? Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel henne vi finner i ft 1900 for Gol? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00617&gardpostnr=382&personpostnr=2226#nedre>LenkeGreitt å ha en alder å gå ut ifra.Det vil si at de gifta seg vel og i Gol siden hun var født der. Rundt om 1850-1855 skulle en da tro.Kanskje det er hun som er født her i 1829: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 1 (1821-1837), Fødte og døpte 1829, side 70 (øverst på siden, eller nummer 8). Permanent sidelenke: LenkeSer av foreldresøk på FS at de får barn i Gol fra ca 1861:Ingeri 1861: LenkeSigri 1863: LenkeBirgit 1868: LenkeBirgit 1870: LenkeOline 1872: LenkeMerkelig nok er det et par fra Vinje i Telemark med samme navn og de får og en datter Birgit, kan det være samme paret?1855, Birgith: Lenke1860 Anne: LenkeDette paret gifter seg i Vinje i 1855 (N° 5): Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje i Vinje, Klokkerbok nr. I 2 (1849-1893), Ekteviede 1854-1859, side 157. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne første Bergith var født før de gifta seg (n° 30 høgre side): Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje i Vinje, Klokkerbok nr. I 2 (1849-1893), Fødte og døpte 1854-1856, side 6. Permanent sidelenke: LenkeMen her står og mora fra Vinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Kristoffersen

Kjellaug, takker for svar. Tror ikke det er de fra Telemark. Men får se litt mer på de to du fant som fødte når det gjelder Margit. Det er kanske utrolig at jeg ikke har funnet henne, men en kan jo stirre seg blind på kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det riktig person i ft 1900? I så tilfelle var hun født ca 1829.Du har vel ikke navn på foreldra går jeg ut ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Kristoffersen

Kjellaug, Ja det er riktig person i ft. 1900. Nei navnet på foreldrene har jeg ikke, men hvis det er hun som står øverst på side 70 så har en jo navnene på foreldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en, det skal ikke være lett!! (n° 107) Permanent sidelenke: LenkeMora her er Signe, det er da tvilsomt for på den tiden kalla de ofte opp foreldra for det meste.Så jeg kan tenke meg mødre ved navn Bergit, Ingeri, Sigri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Kristoffersen

Kjellaug, det er jo dette som er et stort problem når f.eks. folketellineg for Gol 1865 ikke eksisterer og det er manlende kirkebøker. Så her har jeg nok en stor utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 15 her har en mor som heter Birgit: Permanent sidelenke: Lenke Hvor gammel var Bjørn da han døde? Det kan være til hjelp for å finne han. Har du funnet dem i ft 1865? Hvor bodde de da?Dersom dette da er to vidt forskjellige par, så skulle de ha gifta seg ca 1860-61 for da var første barnet født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Informasjon om Gol:'Gol og Hemsedal. Utskilt fra Nes prestegjeld som eget prestegjeld ved kgl. res. 17.12.1836.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK. Du har ikke lenke? Her er dåpen til Ingeri fra klokkerboka og da bodde foreldra på Mykleset: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol i Gol, Klokkerbok nr. I 2 (1860-1887), Fødte og døpte 1861, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Faddere var ofte fra samme familie, så det kan være en idé å sjekke dem og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 17 her: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 2 (1837-1863), Ekteviede 1860, side 441-442, 5 juni 1860. Permanent sidelenke: LenkeHan var fra Mykleset og hun fra Sørhøl?Far hans Ole Bjørnsen Farset og far hennes Ole Larsen Sørhørl ell. Sørbøl.Han var 38 år og hun 30, dvs han skulle være født ca 1822. Nå får vi sjekke de jeg fant døpt igjen og se om en av fedrene het Ole Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da var det nok 107 her (den jeg tenkte minst om!): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 1 (1821-1837), Fødte og døpte 1829, side 80. Permanent sidelenke: LenkeSer gårdnavnet er det samme og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ble Margith Olsdtr gift etter 1900 da? Den du har her er jo gift. I ft står hun som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har du Bjørn døpt i 1822 (n° 29) Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 1 (1821-1837), Fødte og døpte 1822, side 5. Permanent sidelenke: LenkeFar som sagt Ole Bjørnsen og mor Ingeri Olsdt. Hauge ... Da har de nok kalt første datter oppigjen etter hans mor, som vanen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Kristoffersen

Ble Margith Olsdtr gift etter 1900 da? Den du har her er jo gift. I ft står hun som enke. Kan det være feil i kirkeboka når hun står oppført som gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Sigrid døpt (n 30): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 2 (1837-1863), Fødte og døpte 1863, side 495-496. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7751&idx_id=7751&uid=ny&idx_side=-262>LenkeDet er jo ikke langt mellom Sigri og Signe. Så det var nok oppkalling etter hennes mor.Nå spørs det om du finner Ole Larsen og Signe Syvertsdtrs ekteskap i Gol da.På FS ser det ut for at de får en datter Margith i Nes i 1829 døpt 11/10.Og det stemmer (N° 214): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 8 (1824-1834), Fødte og døpte 1829, side 286-287. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kan heller tenke meg at du ikke har funnet rett person, for det er vel lite trolig at hun gifta seg etter den alderen. Sjekk i ft 1900 så finner du vel et par med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.