Gå til innhold
Arkivverket

[#57791] Marta Larsdt. S. Bjorøy gift til N. Bjorøy - foreldre riktig?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Denne infoen har jeg funnet: MARTA LARSDT. S. BJORØY Født 1784 Bjorøy. Død 05.07.1837 Nore Bjorøy bnr. 10, begravd 11.07.1837 Fjell. Gift Sund 1807 med OLE JAKOBSON N. BJORØY. BARN: A Jakob Olson N. Bjorøy 1807-f.1809 B. Jakob Olson N. Bjorøy 1809- konfirmert 1826 C. Brithe Olsdt. N. Bjorøy 1810- D. Lars Olson N. Bjorøy 1811- Trolig død f.1824 - muligens den Lars død 1833/33 23 år N. BjorøyVidere har jeg hennes foreldre: LARS HENRIKSON S. BJORØY Født 1734 S. Bjorøy. Død 1800 S. Bjorøy. Gift Sund 1772 med 1) ANNA NILSDT. N. BØRNES. Gift Sund 1792 med 2) enken MARTA JAKOBSDT. N. BJORØY (1749-1802).ANNA NILSDT. N. BØRNES Født 1748 N. Børnes. Død 1791 S. Bjorøy. Gift Sund 1772 med LARS HENRIKSON S. BJORØY. BARN: A. Henrik Larson S. Bjorøy r.1778- G. 1801 Berthe Larsdt. S. Bjorøy B. Brite Larsdt. S. Bjorøy r.1783- G. 1806 Anders Hansen Anglevik C. Marta Larsdt. S. Bjorøy 1784-1858Jeg leter deretter etter flere ev. opplysninger og får svar på mitt spørsmål om skifte ang. foreldre til Marta: Lars Henriksen Bjørøen søre Sartor 740b 9b 1797-1800. Dato 12. september 1800. Enke Marthe Jakobsdatter og barna Hendrich Larsen, 22, Niels L., 16 1/2, Halvor L., 13, Christi L., g.m. Ole Simensen Hitzøen, Brithe L., 19 år. Anna Nilsdtr Bjørøen søre Sartor 680b 8b 1790-1794. Dato 6. juni 1792. Enkemann Lars Henriksen, og barn Henrich Larsen, 6, Niels L., 9, Halvor L., 4, Kristie L., 18, og Brithe L., 11 år.Hvor er Marta i disse skiftene??? Har jeg notert meg henne med feile foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser du på giftermål til Ole Jacobsen, så står det at Martha Larsdatter er busett på N. Bjorøy, ho er som skiftet etter Lars Henriksen forteller ikkje Lars H. sin datter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1707&merk=1707#ovre>LenkeUten at eg har kunne sjekket dette ut, så finner me ei Martha Larsdatter på Gavlen. Lenke Her er nok hennes foreldre Lenke Her er vel skifte etter Gjertrud Nilsdatter Gavlen, men dette er jo før Martha Larsdatter er gift, men kanskje skifte viser at ho har opphold på N. Bjorøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Ok, så da er jeg igang med nye søk på henne da:o) M.a.o. er hun ikke født på Bjorøy hverken i nord eller sør.. så kan vel dermed anta at hun var i tjeneste der.Ved spørsmål om skifte etter Gjertrud Nilsdt. Gavlen på AF: Dato 2. juni 1803. Enkemannen Nils Olsen Gavlen, men barna hadde hun med tidligere mann Lars Thomassen: Nils Larsen, 23 år, kurator Mons Thomassen Knapshoug, og Marthe Larsdatter, 20 år, formynder Arne Thomassen Echerhofde.Alder passer jo bra med teorien din og for å dra det litt lenger: denne Arne Thomassen Ekerhovd skulle ikke tilfeldigvis være samme mannen som Christi Nilsdt. Ekerhovd gifter seg med: Lenke innlegg 3. Denne mannen nevnes jo i ulike kilder både som Aarent, Arent & Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Arne, Aarent eller Arent Thomasen Ekerhovd er nok ganske så sikkert samme mann som me har vært inne på før. Uten enda å ha sjekka dette, så vil eg tru at han er bror til Lars Thomasen Gavlen og Mons Thomasen Knappskog.Når det gjelder Britha som du nevner som barn til Ole og Marthe i 1810, så fant eg ikkje henne, men eg har ei Brithe f. 1811 som er datter til Ole Mortensen g. Kari Andersdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.