Gå til innhold
Arkivverket

[#57802] Hjelp til oppslag i bygdebok for Avaldsnes, Karmøy bind II, Døle


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, trenger jeg hjelp til oppslag på gården Døle.Den 06.05.1810 giftet enkemannen Erik Rasmussen Døleporten seg med piken Martha Eriksdtr. Høye.Erik dør allerede 08.07.1810 etter at Marthe fødte datteren Anne Maria 24.06.1810. Hun skal visstnok ha giftet seg på nytt med Johannes Olsen Haaland.Jeg trenger imidlertid hjelp til å fastslå identiteten til Erik. Hvor og når var han født og hvem var foreldrene hans. Ved dødsfallet er han oppgitt til å være 52 år.Jeg vet at bygdebøkene for Karmøy ligger på nett, men dessverre mangler gården Døle der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står ingenting i Avaldsnes II om hvor Erik kom fra og hvem foreldrene var. Erik og Marta Aslaksdtr. ble gift 28.8.1789 i Skåre under Torvastad og forloverne var Ole Houge og Anders Sørhaug. Det er mulig at en av dem kom fra Skåre, men jeg har ikke funnet dem konfirmert i Skåre i det aktuelle tidsrommet. Jeg har kirkebok for Torvastad i bokform mellom 1753 0g 1865.(konfirmerte og gifte) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok en gang takk for hjelpen Johan Arthur, selv om svaret ikke ble hva jeg håpet på. Jeg ser av FamilySearch at det ble døpt en Erich Rasmussen i Torvastad 21.09.1760. Faren er oppført som Rasmus Støle. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Erik Rasmusson Støle 1760 - 1835 ble gift med Brønla Knutsdtr. 1762 - 1826. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Rune ! Det står ikke noe om foreldrene. Det står at han var født ca 1758 og døde i 1810 før andre giftarmålet. Erik kom hit til Polden som husmann ikring 1800. Datter Anna MARTA f 1810. Sønn Rasmus f 1806, busett på Håland i Torvastad: Andre oppsitjarar nr 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge to. Da må man nok se andre steder etter denne Erik vil jeg tro. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser av kirkeboken for Torvastad , at Erik Rasmussen var enkemann da han 28.08.1789 ble gift med Marta Aslaksdtr. Lenke Men det blir jo ikke noe enklere av den grunn når det ikke står noe verken om føde eller oppholdssted i kirkeboken.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Folketellingen 1801 bor Erich Rasmusen og Marta på Døle. Der står at Marta er hans første kone, mens hun har vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er en Erich Rasmussen Førre som blir døbt 18 Oktober i Fjellberg , Vikebygd Annex Konfirmert samme sted 1776. Dette er Førde i Sveio. Ikke så langt fra Døle i Førdesfjorden. Faren ser ut til ihht Sjeleregister 1777 å være .Rasmus Larsen Førre. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=fjelberg1777&sideid=60&storleik=>Lenke Det finnes et skifte etter Rasmus Larsen Førre ( 1792-96) som vil eventuelt avkrefte eller bekrefte om det er far til din Erich Rasmussen. Eller kanskje en av bygdebøkene for Sveio kan fortelle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Geir for nytt interessant innlegg i debatten. Jeg har lagt inn en forespørsel om skiftet i Arkivforumet. Vi får avvente et svar der før jeg eventuelt går videre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Helt nederst på denne lenken finnes info om Rasmus, sønn av Erik og Marta. Ved å sjekke de gårder som nevnes finner man av og til relevant ane-info. Her nevnes Håland, Rossabø og Nedre Haugo.http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr138.htmGardsnr. 138 Håland: Rasmus Erikson døpt 03/08 1806Sønn av Erik Rasmussen og Marta Aslaksdatter, Døle Ao-21Gift 1. gang i 1828 med Marta Torsdatter døpt 04/05 1793, død 15/07 1831 på RossabøDatter av Tore Larsson og Marta Torsdatter Nedre Hauge bnr 6Gift 2. gang i 1832 med Maggel Hansdatter født 04/08 1805Datter av Hans Hansson og Tyri Gautsdatter Rossabø Ao-124Barn i 1. ekteskap: a)Anna Sofie, født: 15/04 1830 Døde 05/06 1830 på RossabøBarn i 2. ekteskap: Ikke nevntFamilien flyttet til Rossabø i 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kurt for nytt interessant bidrag. Nå vet vi jo etter hvert at denne Rasmus ble født utenom ekteskap med foreldre Erik Rasmussen og Marthe Eriksdtr., mens Erik fortsatt var gift med Martha Aslaksdtr.Ellers venter jeg på svar på skifteforespørselen min, i håp om å få avklart Eriks opphav. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da limer jeg inn svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Rasmus Larsen Førde. Det forteller at sønnen Erik i 1794 var husmann under plassen Møchlebust i Avaldsnes. Jeg tror vi kan anta at han er identisk med karen på Døle. Erik Rasmussen Førde giftet seg i 1782 med Inger Gudmundsdtr. og fikk sønnen Lars samme år.Derfor kan det jo stemme at Erik var enkemann da han giftet seg med Martha Askildsdtr. i 1789.Det er to personer med navnet Inger Gudmundsdtr. i Rogaland i 1801, begge på Avaldsnes, begge gift første gang, men ingen med en Erik.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 17.3.2008 07:24 (2) Skiftet er datert 9. juli 1794 og nevner enken Aase Erichsdatter, og barna Johannes R. Mochlevold, Erich R., husmann under Mochlebust i Augvaldsnes, Lars R. Hagge, Anders R., 30 år, til sjøs fra København, Rasmus Rørde, Aslach R., 23 år, Mallene, g.m. Bottel Wiersen Gramshoug, Helvig R., 33, og Aase R., 23 år gammel. --------------------------------------------------------------------------------Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det var gode opplysninger for meg også. Siden ene datteren har navnet Helvig er kanskje muligheten for at foreldre til Rasmus er Lars Iverson og Helvig Olsdtr.som også var gift med Andreas Stær som var bosatt på Risøy i Haugesund. Er litt i tvil om riktigheten i disse opplysningene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er jo en av de fine tingene med dette vi holder på med, at når noen finner noe nytt, så har flere glede og nytte av det.Rasmus Larsen Førde og Aase Erichsdtr. Østvig giftet seg i Fjellberg 18.07.1756. Rasmus ble konfirmert fra Førde 02.05.1748 og Aase Eriksdtr. fra Østvig 21.04.1745.Hvem som er deres foreldre vet jeg ikke, men om noen har tilgang på bygdeboken fra Fjellberg, så står det kanskje noe der vedr. Førde og Østvig. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På nedenstående lenke er det en familie i Svio som synest stemme med Erik og Åsa:http://www.disnorge.no/distreff/Her er Eriks far oppgitt som Lars Eriksen, og Åsa sine foreldre er Erik Trondsen og Malene Eriksdtr.En Epost til Gunnar Kjell Rustad kan kansje bekrefte om dette er Erik Larsen Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Lenken til DIS i innlegget mitt viser seg å være generell, men ved søk på Åsa Eriksdatter i Sveio sokn kommer dataene til Gunnar Kjell Rustad opp.Ser ikke noe som tyder på at denne familien flyttet til Avaldsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidragene Kurt. Nå var det ikke Rasmus Larsen Førde og kona Aase Eriksdtr. som flyttet til Avaldsnes, men sønnen deres Erik. Rasmus døde i 1794, men Aase levde fortsatt i 1801 på gården Førde. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg tok feil av bøkene. Det skulle være Sveio III. Rasmus Larson f.1730,d.1794 g.m Aasa Eriksdtr. Austvik f.ca 1725, d.1767. De hadde barna: a)Johannes f.1751, b)Malene f.1757, c og d) Kari og Erik f.1758, e)Helvig f. og død 1760, f)Helvig f.1761, g)Lars f.1763, h)Aase f.1768,d.1772, k og l)Aasa og Aslak f.1771 Om Erik står det at han var gift med Inger Gudmundsdtr. fra Opsanger. Barn a) Lars f.1782. Erik flyttet trolig bort. Far til Rasmus er Lars Jakobson, død 74 år gammel i 1772. g.m Helvig enka etter føremannen Torkjel Eriksson. Alder ukjent. Kilde Sveio III, side 306, nr. 14 og 15 og side 329,nr.150 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Aase Eriksdtr. er Erik Trondson Øvre Vik i Fjelberg, død 65 år i 1756 og Malene Eriksdtr. Børkjeland død 50 år i 1748. Kilde Sveio III, side 281, nr. 12 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for flotte bidrag Johan Arthur.Men bygdebokforfatteren må vel ha gjort en feil, all den tid Aase Eriksdtr. er nevnt i skiftet etter Rasmus i 1794 og fortsatt er i live på gården Førde i 1801. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ja, det burde jeg sett da jeg skrev det inn da de fikk barn i 1771! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.