Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Harald Søren Storaker

[#57803] Kiddel Ånensen på Frøysland, Søgne i 1740, - var han fra Finsådal?

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Søgneboka 2, side 201 og 210, har Torgrim Kiddelsen (1759-1798) som sønn til Kiddel Ånensen og Karen Jonsdatter på Frøysland. I 1748 var dei på Berge i Søgne. Eg har ikkje funne kor og når Kiddel og Karen døde.Karen var fra Laudal. Ho blei 1734 (1724?)gift(1) med Torkel Tostensen Kleven, Laudal Lenke Ho var datter til Jon Knudsen Fjellestad (1688-1775). Laudal bygdebok, side 250, seier at ho var gift med Kiddel Ånensen Kleven og Knud Ånensen. Eg veit ikkje kven den Knud Ånensen skal vere. Eg har også notert Øvrebøboka s. 264 som referanse.På side 78 i Øyslebø I står det om Ånen Kiddelsen Finsådal (1662-1735) g.m. Todne Ommundsdatter Bjeddan d.e. 1743. Bygdeboka seier det var dødskifte etter han i 1735. Han var velståande, og fire døtre er nevnt. Det ville passe svært godt inn om Kiddel var sønn til denne Ånen Kiddelsen Finsådal. Men da skulle han vel ha vore nevnt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.