Gå til innhold
Arkivverket

[#57806] Knud Hansen Falk, f ca 1809 på Edøy Møre &Romsdal


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som har opplysninger på Knud Hansen Falk. Angivelig født på Edøy i Møre & Romsdal ca 1809. Her er famillien ved folketellingen i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61573&gardpostnr=348&personpostnr=2498&merk=2498#ovre>Lenke Når datteren Ane kristine gifter seg med Johan Peter Johansen på Hitra i 1884 bruker hun etternavnet Knudsdatter Falk, par nr.11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Astrid. Takk for hjelpen. Jeg har søkt i denne kirkeboken fra 1808 til 1811, men dette navnet du viser til har jeg ikke tolket som Knud. Når jeg nå ser etter,så er det nok du som har rett. Klarer du å tolke resten? Jeg har selv problemer med dette.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Fornavnet er Knudt Echof og foreldrenes navn Hans Rasmus Falch og ? Margret Echof.Vielsen mellom foreldrene fant jeg på FS: Hans Rasmus Falch og Aletha Margretha Echhoff 2/6-1803 i Edøy. Finner ikke kirkeboka hvor dette skulle stå.Vielsen mellom Knud Hansen og Kathrine Iversdatter fant først på FS og deretter i KB, nr 2 1840:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fød 4de April. hjemdøpt af Einer Nielsen Gjøen og 23de April Daaben stadfæstet over; Knudt EchofForældrene; Hans Rasmus Falch og Alet Margret Echof.Faddere; Jomfr. Ane Boletta Falch, Hermand Olsen Skieldberg, Peder Johansen Rosvold, Johannes Einersen Gjøen, Jomfr. Ane Cathrina Iversen og Malena Hansdt. Skieldberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Astrid og Finn. Tusen takk for hjelpen. Dere har nå gitt meg noe å tygge videre på.Det er bra det ennå ikke er påske.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har ein mistanke om at bygdebokforfattar, Kjell Fredly på Smøla har full oversikt over desse handelsættene der ute. Eg går ut frå at han er på påskeferie sidan han ikkje har meldt seg.På den andre sida, så kan det ofte vera like moro å grava seg attende i tid, steg for steg på eiga hand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Neida, jeg er ikke på påskeferie, men venter storinnrykk her hjemme og holder på med middagen :-) I Smøla bygdebok bind 3, s. 252 står det om familien til Knut Eckhoff Hanssen Falch f. 1809, gift 1840 med Catharina Sophia Iversdatter Iversen f. 1816 fra Brattværet og av væreierslekta der. Se bind 7. Denne familien bosatte seg på Solværet. Knuts foreldre var ganske riktig Hans Rasmus Christiansen Falch f. 1783 på Hallarøya og sønn til Christian Rogarth Falch og Ingeborg Hansdatter Sund. Ingeborg var fra Røros. Hans Rasmus ble gift med Alethe Margrethe Christophersdatter Eckhoff f. 1781 og datter til Christopher Knudsen Eckhoff og Anna Catharina Andersdatter Sundbech på Jøa, senere på Veiholmen, se bind 2 og bind 9 av Smølabøkene. Vil du ha mere om disse anbefaler jeg deg å få tak i Smølabøkene (11 bind) på nærmeste bibliotek, for denne familien er omfattende og egner seg dårlig til å ta med her synes jeg. Lykke til!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Mange takk til Astrid, Finn og Kjell. Måtte nyte godværet og en bedre middag før pc'en ble fyrt opp. Og da var det jo hyggelig med god og nyttig informasjon her, og nå er alt notert ned. Vil samtidig ønsker mine gode medhjelpere en god påske.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg hekter meg på her, i og med at mine aner også kommer inn. Har lett etter dåpen på min 3x tippoldemor Ingeborg Hansdatter Sund fra Røros. Kirkeboka for Røros rundt 1742-1746 er i allefall veldig grei og ryddig, og likevel finner jeg ikke noen Ingeborg som er Hansdatter. Det er et par Ingeborg-er som er døtre av Ole Hansen Sund, en i 1743 og en i 1744. Men det blir jo ikke rett farsnavn. Hvis da ikke en av disse fedrene har et fornavn Hans som ikke nevnes. Har jo ventet på disse skanna bøkene. Det er også en Malena Hansdatter Sund, f. 1769 som kommer til Smøla og gifter seg på Skjølberg i 1793. De er nok ikke søsken, pga aldersforskjellen. Men kan være i slekt. Kanskje du Finn vet noe mer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nei, eg er nok redd at dette er heilt ukjende folk frå meg. Eg visste faktisk ikkje om dei før dei vart nemnde her av Kjell.No kan det likevel vera slik at at sjølv om det er sagt at Ingeborg kom frå Røros, så kan ho kanskje vera født i eit naboprestegjeld? Det spørs kva som er kjelda for at ho kom frå Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det var jo Kjell jeg mente å spørre, selvfølgelig, ikke til forkleinelse for deg. Kilden min er Smøla Bygdebok, og der er det kanskje nevnt hvilke kilder. Sund er et sted nær Røros. Jeg har kjørt forbi mange ganger der da vi leide hytte på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Vielsen mellom Hans Rasmus Falch og Aletha Margaretha Echoff fann jeg her (til høyre) Lenke , og det er 2.januar 1803. Veldig vanskelig å finne uten at Astrid hadde denne opplysningen fra FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har en Ingeborg døpt 3/4-1746 på Røros med far Hans Hansen Sund.Hans Hansen Sund ble 8/6-1738 gift med Malene Jonsdatter (Prytz).Malene Jonsdatter ble begravet 17/6-1778 64 år og Hans Hansen Sund ble begravet Alle Helgensdag 1798 84 1/2 år.Men jeg vet ikke om dette er den Ingeborg Hansdatter Sund på Smøla som i 1801 var 58 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Godt spørsmål! Jeg lette ikke så langt som til 1746 fordi i Smøla Bygdebok står det at ho var ca 88 da ho døde i 1832 på Jøa i Smøla. Og som du skriver var 58 år ved ft 1801. Hvor nøyaktig de var, vet jeg ikke. Men de får to barn, en sønn kalt Hans og en datter kalt Ane Bolette Malene. Burde indikere at du kommer med rette foreldre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Halloen og GOD PÅSKE til dere alle! Tror at det er de riktige foreldre til Ingeborg som Astrid har funnet, uten at jeg kan si det med ett hundre prosent sikkerhet! Mener å huske at jeg har sett disse navnene et sted som foreldre til Ingeborg. Når det gjelder aldre så er det jo ingen hemmelighet at kirkebøkene opptrer med forskjellige aldre på folk i denne tida. Dette kan jo også komme av at folk selv ikke visste når de var født.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Var det ikke en Marie Stephensen, Oslo, som i en annen tråd (48738 nr 8) skrev at hun hadde endel om Hans Hansen Sund på Røros og hans forfedre. Jeg er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ivar.Jeg foreslår at du starter ditt eget tema om Ingeborg Hansdatter Sund, for det er ikke sikkert at temastarteren her Kjell Kvalvik vil ha denne diskusjonen i sitt tema.Men en ting vil jeg si: I ditt siste innlegg refererer du sikkert til tema 48735 som ble startet av meg. Se på oppsettet i innlegg 11. Kirsten Olsdatter kan IKKE være mor til Hans Hansen Sund om du leser resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Kvalvik får ha meg unnskyldt! Og til Astrid; jeg overså jo dette oppsettet da jeg skrev innlegget mitt, men såg det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei, og takk til Ivar,Finn,Astrid og Kjell. Det er alltid trivelig at andre engasjerer seg, takk for det. Astrid har sannsynligvis funnet den rette Ingeborg Hansdatter, det tror jeg bestemt. Og Ivar, du er tilgitt!Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.