Gå til innhold
Arkivverket

[#57807] Navnet Jokum(sen) - opprinnelse.


Gjest Knut Kvernflaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kvernflaten

Jokum (Jocum) er dukket opp både som fornavn og etternavn. (Det siste selvfølgelig) Er det noen som kjenner opprinnelsen? Under 1801 - tellinga finner man navnet både i Trøndelag og bl.a. i Østfold. Personlig sitter jeg med en følelse av at navnet knytter seg til bergverksdrift. Kan noen bekrefte/avkrefte dette.Med vennlig hilsen Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

En rask titt på skiftene i Salten på 1700- og 1800-tallet viser et stort antall Jochumer og noen Jochumine og Jochumina. Hvor navnet stammer fra, vet jeg ikke, men ville tippe Tyskland. Jochum Moltzau som det er skifte etter i 1726, sies å komme derfra. Selv har jeg Jochumer blant mine aner og jeg mener navnet er relativt ofte brukt i området. Joachim er kanskje utgangspunktet for navnet.En annen ting - det er mulig det er knyttet til visse områder i landet. I Røros med stor innvandring fra Tyskland skulle en finne navnet hyppig brukt ville jeg tro.Navnet har vært diskutert før - blant annet her LenkeIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet har også litt med Bibelen å gjøre, og som andre bibelske navn skyldes utbredelsen ooppkalling av bibelske personer. I og med at navnet nådde større utbredelse i tyskspråkling områder før det kommer til Norge, vil tyskere i Norge reletivt sett anvende navnet hyppigere enn personer av rent norske oopphav, - inntil det jevner seg ut sånn omkr 1800 eller senere. Alle steder hvor personer av tysk herkomst reletivt sett er tallrike, vil navnet følgelig være vanligere enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Husker da jeg studerte kunsthistorie at navnene Joakim og Anna var nevnt som Jesu mor, Marias foreldre. Om det er tilfellet aner jeg ikke, men kan Jocum være utledet av Joakim?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.