Gå til innhold
Arkivverket

[#57816] Lensmann i Vestre Slidre


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

I et gammelt familiealbum dukker denne karen opp. Det er notert 'Lensmann i Vestre Slidre' ved bildet, men ikke noe navn. Av sammenhengen kan det se ut som om han har utdannet seg i Trondheim i 1920-årene, og at bildet er et minne til en kamerat han fikk der. Kameraten gikk på lærerskole. Morsomt om noen kan hjelpe med et navn på mannen!Hilsen Agnete

bilete4410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Enig. Det ser ut som om min slektning (som ble lærer) hadde flere uniformerte venner!Beklager at bildet ble så digert. Jeg tenkte ikke på å forminske det for anledningen!Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg har 3 av disse merkene. Ferdighetsmerkene var i bruk den gangen jeg var i militæret og er vel kanskje det fortsatt. Merket lengst til høgre er skarpskyttermerket som hadde tre valører (bronse, sølv og gull). Ved siden er skimerket (sølvmerke), så kommer marsmerket. Merket lengst til venstre er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ja, det er helt klart fra venstre til høyre Norges Idrettsforbunds idrettsmerke, Det militære marsjmerket, Det militære skimerket og Det militære skarpskyttermerket. Alle disse finnes fremdeles. Skarpskyttermerket ble innstiftet 1886, Marsjmerket og Skimerket er begge fra 1915. Idrettsmerket ble også innstiftet i 1915. Altså må bildet være fra etter 1915. S-en er jo meget lik den befalsskoleelever fremdeles bærer. Jeg vil anta at bildet er tatt av ham en gang etter 1915 mens han var elev ved en underoffisersskole (hvis det var før ca. 1930) eller befalsskole (etter 1930, underoffisersskolene ble omdøpt til befalsskoler ca. 1930).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det finnes kanskje opplysninger noe sted om hvem som har vært lensmann i Vestre Slidre opp gjennom tidene, kanskje dagens lensmannskontor vet det(hvis de har)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Lensmannen i Vestre Slidre har adresse 2966 Slidre og telefon 61345900. En lensmann som gikk underoffisersskolen i Trondheim en gang i 1920-årene burde være lett å identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk for mange fine innspill. Jeg har nå snakket med lensmannskontoret og venter spent på tilbakemeldinger!Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Det var riktig at det var Olav Melby. Bilde på veggen på lensmannskontoret er inspisert og jeg har fått hyggelig telefon. Melby var lensmann til 1945.Dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Olav Torsteinsson Melby var født på Nordre Melby i Hegge sogn i Øystre (daværende Østre) Slidre. LenkeI følge Valdres Bygdebok bind 1A for Øystre Slidre var han lensmannsbetjent i Nord-Fron før han ble lensmann i Vestre Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.