Gå til innhold
Arkivverket

[#57826] Hadsel/Nordland: Når døde Kristian Gabrielsen (f. 1828).


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg ønsker å få tettet igjen et hull: Når døde Kristian Gabrielsen - f. 1828 i Helgenes i Hadsel? Gift med Ingeborg Olsdtr. Sløvra (f. 1830).Ved folketellingene 1865 og -75 bodde de på Brottøy, men etter det finner jeg dem ikke i kirkebøkene. Flyttet de ut av kommunen eller er det jeg som ikke har greid å lupe inn denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis denne Ingeborg Olsdatter i innlegg 2 er enke etter Kristian Gabrielsen,må han være død mellom tellingen i 1875 og konas død i april 1890. Har ikke funnet dødsfallet hans etter å ha gått over alle åren det kan gjelde. Men har funnet to tilfeller hvor navn ikke skrevet i kirkeboken. Det ene tilfellet i 1878 gjelder et funn av benet av en mann med sjøstøvel,som omtrent medio oktober er ilanddrevet på gården Hokland. (nederst på venstre side) Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A09 (1876-1879), Døde og begravede 1878, side 170. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=257&idx_id=257&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet andre tilfellet er et ukjent mannslik funnet i sjøen 9/6-1880 ved Aarstad(Aanstad?9 Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A10 (1880-1890), Døde og begravede 1880, side 327. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Beklager at jeg ikke har kunnet svare før nå. Har hatt en forlenget påskeferie. Takk til både Hege og Ann-Mary.Hege viser i innlegg 2 til at yngstesønn Karl Georg Vilhelm var konfirmert 6. okt. 1889. Da ser det ut til at Kristian har levd og står oppført som inderst. Hvis Ingeborg var enke da hun døde i 1890, må Kristian har dødd 1889/90.Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Innførselen ved konfirmasjonen er nok bare avskrift fra dåpsprotokollen for Karl Georg, og sier trolig ingenting om situasjonen i heimen da gutten blei konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Prøv å sjekke lensmannens dødslister. De skulle tjene til skifteformål, og omfatter ofte dødsfall som kirkeboka ikke nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Statsarkivet i Trondheim skal ha dem, forutsatt at de fortsatt eksisterer. Jeg har sjøl funnet flere 'savnede' i listene fra andre Vesterålskommune, men har aldri vært inni listene for Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.