Gå til innhold
Arkivverket

[#57828] Melhus ministerialbok 691A05 1826-1841


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Det ser ikke ut til at denne kirkeboka er lagt ut under 'Skannede kirkebøker.' Kan det være en forglemmelse? Perioden 1826-1841 består nemlig av to bøker 691A04 og 691A05, men det ser ut til at bare den første delen er lagt ut. D.v.s. døpte og konfirmerte, mens viede og døde mangler.Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Warberg

Takk for beskjed! Det viser seg dessverre at 2. halvdel (691A05)av den opprinnelige boka 1826-1841, som er delt ved restaurering, ikke er kommet med på mikrofilmopptaket. 691A05 er derfor satt opp for direkte digital overføring senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Håvard Ler

Det er mulig det er jeg som misforstår noe her, men denne boka har vært mikrofilmet tidligere. Jeg har den nemlig på mikrokort som ble bestilt fra Riksarkivet for noen år siden. Eller ble alle bøkene filmet på nytt før skanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Jeg bøyer meg, Håvard - du har rett. På mikrofilm fra 1949 (HF-1214/1215, som dine mikrokort er generert fra på 80-tallet, foreligger hele den opprinnelige boka. Vi har imidlertid skannet fra ett langt yngre (og bedre) mikrofilmopptak fra 2002 (MR09-0496). Der er 691A04 filmet på nytt (etter melding fra Statsarkivet i Trondheim om nedsatt lesbarhet på opptaket fra 1949), men ikke 691A05 siden det ikke var gitt samme melding på den. Opptakene på særlig HF-1215 ble forut for skanning vurdert som ett for dårlig skanningsgrunnlag, så derfor er 691A05 blitt stående igjen og - som nevnt i (2) - satt opp for direkte digital overføring i farger senere. Dette vil nå tidligst skje i løpet av 2009. Jeg beklager mitt litt for raske og lite utfyllende svar 3.4. og at jeg dermed kom i skade for å unndra den hele og fulle sannhet om 691A05 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.