Gå til innhold
Arkivverket

[#57829] Hans Hansen og Marit Larsdatter gift 28/12-1830 i Eiker, Buskerud


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Når ble Hans og Marit føldt? Hvem var deres foredre?. De fikk tvillingene Ole d 27/5-1833 (Eiker) og Maren Christine. Flere barn?Har stoppet opp her pga manglende kirkebok-info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ved vielsen er han 38 årig enkemann i Mjøndalen og hun 30 årig pige samme sted. Det sies hun er i fra Bjøraasen i Flesberg:Eiker, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1832), Ekteviede 1831, side 460-461. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8491&idx_id=8491&uid=ny&idx_side=-235>LenkeEiker, Ministerialbok nr. I 12 (1827-1832), Ekteviede 1831, side 188.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg svarte nok samtidig her, og av en eller annen grunn forsvant mitt innlegg.Kan hende det nå er mulig å finne begge i 1801-telling?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Marit Larsdatter Bjøraasen 30 år, flytter 29. juni 1830 fra Flesberg til Eiker.Flesberg, Klokkerbok nr. I 1 (1816-1834), Utflyttede 1828-1831, side 563-564. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8564&idx_id=8564&uid=ny&idx_side=-278>Lenke Hun er registrert innflyttet i Eiker samme år, og sier da hun skal være tjenestepige i Mjøndalen.Buskerud fylke, Eiker, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1832), Innflyttede 1829-1831, side 638-639. LenkeFor alt vi vet skulle hun være tjenestepike for Hans Hansen i Mjøndalen som jo hadde blitt enkemann.Den eneste Marit Larsdatter jeg kan finne konfirmert i Flesberg i passende alder er ganske riktig Marit Larsdatter Teigen, som du viser til i innlegg 7. Men var jeg deg, ville jeg ikke konkludert med at det er rett dame før jeg hadde sjekka bygdeboka for Flesberg.----------------I folketellinga på Eiker i 1875 ser familien på 'Baalerud (af Mjøndalen)' slik ut:Hans Hansen husfader gift sagdreng og forpagter 1820 Eker, NedreMarie Gulbrandsdatter kone gift 1820 Modum, hovedsognGulbrand Hansen søn ug dagarbeider ved Mjøndalens Sagbrug 1857 Eker, NedreHans Hansen søn ug dagarbeider ved Mjøndalens Sagbrug 1855 Eker, NedreMaren Mathea Hansdatter datter ug hjælper Moderen 1853 Eker, NedreKaroline Hansdatter datter ug hjælper Moderen 1857 Eker, NedreDina Otilie Hansdatter datter ug 1863 Eker, NedreHans Hansen legdslem gift underholdes af Mjøndalens Fattigkasse 1790 Eker, FiskumMarit Larsdatter kone gift underholdes af Mjøndalens Fattigkasse 1796 Eker, Fiskum---------------------Det ser altså ut til at Hans og Marit på sine gamle dager bor hos Hans sin eldste sønn i fra Hans´ første ekteskap.Fødestedet til Marit er ikke riktig. Men for alt vi vet, er Hans sitt fødested rett.----24 jan 1876 dør strandsitterkone Margit Larsdatter 79 år gammel i Mjøndalen.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nedre Eiker, Klokkerbok nr. 1 (1873-1880), Døde og begravede 1876, side 170. Lenke ---11 mars 1878 dør enkemann og fattiglem Hans Hansen i Mjøndalen ca. 88 år gammel. Han sies å være født på Skielsbekk på Eiker.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nedre Eiker, Klokkerbok nr. 1 (1873-1880), Døde og begravede 1878, side 175. Lenke---Jeg finner ingen klare kandidater blant døpte på Eiker for Hans Hansen. Skielsbekk var en plass under Bryn på Eiker. Men jeg har også sett det nevnt som plassnavn under Røgeberg, og for alt jeg vet er det et sted i Fiskum sogn også....--- Hans Hansen sies å være 24 år gammel ungkar fra Korsgården når han 28. juli 1816 vies til den 28 år gamle enken Maren Nilsdatter fra Mjøndalen: Lenke(stemmer alderen er han altså født omkring 1792) Hans Hansen får flere barn i sitt første ekteskap med Maren Nilsdatter:Anne Maria i Mjøndalen i 1817: Lenke (Her bruker han Ole Hansen Vigeie som fadder....)Hans på Rygheie i 1820: Lenke (Her bruker han Anne Hansdatter Mjøndalen og Lars Hansen Krogh som faddere...)Boel i Mjøndalen i 1824: LenkeErik i Mjøndalen i 1827: Lenke-------Hans sin eldste sønn Hans, gifter seg forøvrig i 1847 med Marie Gulbrandsdatter fra Modum:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 14 (1846-1854), Ekteviede 1847, side 319.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Takk Jon (og alle dere andre),for imponerende innsats. Har vært på biblioteket og lånt Flesberg 'Boka'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.