Gå til innhold
Arkivverket

[#57833] Leter etter Sigrid Knudsdtr. Fra Voss til Lofoten 1844


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Sigrid Knudsdtr f 1826 Skjervheim, Myrkdalen, Voss. Hun kom sammen med sin bror Anders Knudsen m kone til Reine - Bunesfjord - Lofoten 3 juni 1844. Lenke Jeg klarer ikke å finne ut hvor det ble av henne? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei igjen. I kirkebok Flakstad 1838-1859 side 300 nr 11,12,13 Lenke finner jeg innflyttingen. Sigrids bror Anders Knutsen og hans kone Ingeborg Knudsdtr er greie, men Sigrid er helt borte. Har lett på flere felter, uten kontakt. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar. Jo det er Sigrid Knudsdtr som er nr 13. Så langt er det greit. Men etter innflyttingen er hun sporløst borte, iallefall fra Lofoten. Jeg er litt usikker hvordan man legger inn Lenker. Synes at jeg fikk det til, man ser nå at den ikke virker. Ser at det går å legge inn parmanent sidelenke, parmanent bildelenke. Hvor finner man oppskriften? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiopp på siden med bilde av kirkeboken kan du velge å vise bildeinformasjon, viser du den øverst på siden, kan du ta kopi av det som står der og lime inn i spørsmålet. Gjorde samme feilen selv de første gangene.nederst på denne siden finner du ei Sørine fra VossPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-180>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant også denne Sørine fra Voss, men tror neppe det er henne dersom Per er sikker på at hun er døpt Sigrid. Ser av både 1865 og 1875-telling at hun heter Serine,samme står i kirkebøkene når barna blir døpt:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61859&gardpostnr=40&personpostnr=276&merk=276#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Hei PerEr vel mest sannsynlig den Serine som Steinar peker på som er Sigri, men har blitt til Serine.Du vet kanskje om far til Anders også het Knud Knudsen? Han er i hvert fall fadder på noen av barna til Serine og Bord. Her er Serine ved hennes vigsel i 1851 (par 10): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=180&uid=42208&js=j>LenkeBarnElise Regine i 1850: Lenke og LenkePeder Andreas i 1853: Lenke og LenkeLars Andreas i 1855: Lenke og LenkeConrad i 1859: Lenke og LenkeLeonhard i 1862: Lenke og LenkeLeonhard i 1864: Lenke og LenkeParet i 1865: LenkeParet i 1875: LenkeSerine i 1900: LenkeSerines død i 1905 (overdrevent fødselsår):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar, Anne og Einar. Takk for hjelpen. Nå har jeg noe å gjøre i påsken for å få alle opplysningene på plass. Anders Knudsen f 1811 og Sigrid Knudsdtr f 1826, kom sammen til Reine 3 juni 1844 (Kirkebok Flakstad 1838-1859 side 300 nr 11.12.0g 13. Sigrid var nr 13. Anders hadde med sin kone Ingeborg. Men de hadde også med sønnen som hette Knud Andersen f 9 juli 1835 i Myrkdalen. Han er ikke inskrevet som innflyttet Foreldrene til Anders og Sigrid Hette 'Knud Andersen f 1784 øvre Skjervheim Myrkdalen og Randvei Torgersdtr f 1788 Dette er opplysninger fra Bygdebok for Vossestrand. Jeg skal gjennomgå alt dere har sendt. Tusen takk Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitok bare med Serine som et eksempel på at det var flere fra Voss som flyttet nordover til dette området, trodde ikke hun var Sigrid. Søker mann på 1865 ft både her og på RHD oppdager en at det er nesten bare på Voss at denne kombinasjonen eksisterer. Kan hun ha flyttet tilbake dit, eller være død før 1865.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

HeiI og med at far til Anders Knudsen het Knud Andersen og ikke Knud Knudsen kan vi nok fastslå at hun ikke er søsteren hans, men Ingeborg heter jo også Knudsdtr, så det er jo en sjanse at hun og Serine er søstre også.Ser utflyttingen til Lofoten her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EMIVOSS&gardpostnr=933&merk=933#ovre>LenkeDe flytter fra gården Helgeland på Voss. På denne gården finner jeg ei Sigri i 1865 innenfor som er født i noenlunde riktig tidsrom som den Sigri du søsker, kan det være at Sigri har flyttet tilbake til Voss som også Steinar spekulerer i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar og Einar. Tusen takk så langt. Faren til Ingeborg hette Knud Endresen og var fra Istad, Voss. Så man kan ikke se bort fra at Sigrid også kunne være hennes søster. Knudsdtr. Hadde bygdeboken for Vossestrand og der sto det at Sigrid som søster til Anders, og at hun reiste nordover sammen med han. Nå er stort sett de gamle av min slekt borte, men jeg hørte en gang at den Sigrid som jeg leter etter døde på turen og ble gravlagt ved Sandnessjøen? Da jeg fikk se Sigrid`s navn ved innflyttingen til Reine 1844 så trodde jeg at det var henne og at historien var feil. Man skal ikke se bort fra at denne Sigrid er Ingeborgs søster. Hvordan finner man de døde ved Sandnessjøen på en enkel måte på den tiden? Dere har gjort en fantastisk jobb. Slektforskere er slektforskere Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heileita litt i Alstahaug/Stamnes kirkebok fra 1844 og noe år fra det, men det var bare en Sisi som jeg kunne finneog hun var ikke aktuell (70 år ca 1850) Sigrid er ikke mye brukt i Nordland/Troms selv om jeg har en mormor som heter det, født i Kabelvåg, men faren var fra Volda.Kan jo være greit å lete i skiftesamlingen til Svein Edvardsen, de dekker jo alt fra Bindal til Meløy fram til 1918 den greieste er vel samlingen fra 1846 - 1880 for Alstahaug (Kirkesognet het og Stamnes).Kanskje dro hun alene tilbake og døde på turen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar. Jeg har også lett rundt Sandnessjøen, men kan ikke finne Sigrid. Prestene og klokkerne skrev ikke akurat så tydelig. Nå har jeg fått et tips om en fra Myrkdal - over 90 år - som de sier er klar i hodet og kan huske noe om dette. Må vente til han har drukket ettermidagskaffen. Takk så langt. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Anders og Ingeborg hadde også med seg datteren Regine Oline nordover fra Myrkdalen i Voss. Hun står heller ikke oppført i papirene du viser til her.Jeg har henne f 1835 og Knut f 1833. Ingeborg har flere søsken, men bare en bror, Endre, og en søster, Brita, overlevde de første barneårene. Så Sigrid er nok Anders sin søster. Deres mormor het forøvrig Sigrid. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Tore Tusen takk for opplysningene. Jeg har Regine. Hun giftet seg med Ola Anders Anderssen f 1828 Alstadhaug. De slo seg ned i Bunesfjord, Moskenes kommune og jeg har funnet ut at de fikk 5 barn. Jeg fant Sigrid som Anders søster i bygdeboken for Vossestrand, og at hun dro norover med broren. Men den Sigrid som står oppført ved innflyttingen til Reine, Moskenes, er totalt borte. Er det Ingeborg`s mor som du nevner som, mormor, som hette Sigrid? Har du fødselsårene for Endre og Brita? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Moren til Ranveig Torgersdatter, som du nevner i innlegg 8, heter Sigrid Mikkjelsdatter, f på n Oppheim i 1765. Endre er født på Rephol, Voss 1812. Han, eller i hvert fall etterkommerne hans, dro til Sørlandet (men han har også etterkommere i Moskenes). Brita er født i 1805 på Lille Milde i Fana. Hilsen Tore, som bodde på Gravdal i 1970åra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Tore. Tusen takk for flotte opplysninger. Jeg kom hit til Gravdal i 1975. Skulle være her ett år. Vi skriver nå 2008. Igjen tusen takk. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.