Gå til innhold
Arkivverket

[#57835] Knud Johannessen, f. ca. 1805, Jevnaker eller Høland


Gjest Kjersti Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Knudsen

Søker etter forfedre til min tipp-tipp oldefar, Knud Johannessen f. ca. 1805. Han gifter seg i Aker i 1830 med Marie Therisia Waldrup (f. København), og det står det oppgitt at han kommer fra Jevnager, og at hans far heter Johannes Nielsen Schøyen. Har ikke funnet fram til ham gjennomletigen i digitalarkivet, kan noen hjelpe med opplysninger?I 1865 telligen står det imidlertid at Knud Johannessen er født i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Knud i 1865 LenkeDet hadde vært veldig greit om du kunne lagt inn lenke til vielsen hans. Det er jo ingen vits i at alle skal lete etter den da du jo allerede har funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Takk for hjelpenJeg er en nokså ukyndig nybegynner, og vet ikke riktig hvordan jeg legger inn korrekt lenke... Jeg finner heller ikke Knud, som sønn av Johannes Nielsen Schøyen i kirkeboka, har sett igjennom to ganger... Flott om du kan angi sidetallet.mvh Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Beklager, dette gikk litt for fort.. Jeg fant ham!!Lurer på om noen kjenner til Johannes Nielsen Schøyen, om det er opplysninger å finne i bygdebøkene? mvh Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hej Oppskrift på Permanent sidelenke fant jeg i innlegg 51576: Permanent sidelenke for skanna kyrkjebøker. Jeg brukte søkeord 'sidelenke' i 'Søk i tema'. Prøv deg frem ved å kopiere fra kirkebokside til 'Nytt innlegg', og klikk på 'Lenke' og se om det virker.God påske!Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen Kjersti! Her fant jeg en lenke om Johannes Nielsen Schøyen og pigen Else Guttormsdatter Bjørge.[url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=66119>Lenke Vielsen er på venstre side,30 mars 1811. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 4 (1800-1861), Kronologisk liste 1811, side 196-197. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barna til Johannes Nielsen Schøyen og Else Guttormsdatter.Må sjekkes opp mot kirkeboken: Anders,født 16 jan,døpt 9 feb 1812 [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100455522855&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGuttorm,født 30 des 1814,døpt 15 jan 1815 Lenke Olina,døpt 22 juni 1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har riktignok bare sett raskt igjennom vielser 1801-1805 for Jevnaker, men jeg har ikke funnet vielsen til Johanes Nilsen og Anne Knudsdatter. De ble ikke gift i samme tidsperiode i Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det må være på denne gården Knud(se innlegg 3)ble født,som heter Schøyen Enga? Lenke Foreldrene til Knud er ikke på denne gården i 1801 tellingen.Finner INGEN vielse på dem heller. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk for utrolig flott hjelpsomhet!Jeg må kanskje forsøke i bygdebøker for Lunner..? mvh Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes ikke annet enn generell bygdehistorie for Hadeland, dessverre. Får du ikke mer hjelp her, så ta kontakt med Hadeland folkemuseum (de har egen nettside). De sitter på mye slektstoff som har blitt samlet av ulike personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Jeg har en del opplysninger om denne familien. Etter at kirkebøkene i Norge er lagt ut på nett, er det blitt noe lettere å finne personer som tydelig har flyttet fra et distrikt til et annet. Derved har jeg funnet noe ved å leite på Toten - se under. Men slik leiting tar tid, og Johannes Nilsens opphav vet jeg fortsatt ikke noe om. Kanskje slektsforskere på Toten kan hjelpe, dersom noen der ser dette.Når jeg under skriver J, L, G, og T betyr dette Jevnaker, Lunner og Gran - på Hadeland, og Toten;Ved FT 1801 er Johannes Nilsen husmann under Prestegarden i Jevnaker (JP). Jeg tror det var i plassen Prestgrina som ligger mellom Prestegarden og Kvelsrud J. Det er ført slik:Johannes Nilsen 34 år, husmann med jord og Kari Nilsdtr 33 år, begges første ekteskap. Barn: Niels Johannesen 10 år, Berte Johannesdtr 7 år, Christian Johannesen 6 år, Marte Johannesdtr 1 år. Gulbrand Nilsen konens broder 32 år ugift - inderst og daglønner.De kom fra Østre Toten. Jeg vet ikke når og hvorfor de flyttet til Jevnaker. Marte er født i J i 1800. Kari dør noe få dager etter at folketellinga var avsluttet, og Johannes gifter seg igjen og blir gardbruker på VESTRE SKØYEN gnr. 102 i Lunner. Jevnaker og Lunner var ett prestegjeld da.Johannes Nilsen er f ca 1767 i følge alder ved FT, f ca 1763 i følge alder ved begravelsen, d Skøyen 4.2 1835, vilkår, 72 år. Han er ikke født på Hadeland så vidt jeg kan se. Fra kirkebøkene på Toten og Jevnaker:En Johannes Nilsen Ingensted (!?) [hvor er det?] og Berte Jonsdtr har sønnen Nils Johannesen f 27.4 1791 til dåpen Qvasimodo = 2s etter påske dette året. Dette passer jo godt med Nils i FT over, men forutsetter at Johannes var gift før !??? Jeg har ingen god forklaring på dette. Dette gir:1 Nils Johannesen fc 1791, FT 10 år i JP-Eie, konfirmert Skøyen 1806. Jeg vet ikke hvor det ble av Nils.På grunn av det spesielle navnet Ingensted vil jeg tro at dette kan være samme Johannes:Johannes Nilsen Ingensted [ungkar ?] troloves på Toten 10.2 1793. vies 2.4 1793 med Kari Nilsdtr Vestre Hveem.Om KARI: Hennes foreldre kan være Nils Nilsen Solberg som troloves på Toten 12.4 1764, viet 1.5 med Berte Gudbrandsdtr Hveem. Det ser ut som de bodde på Hveem. Garden kalles nå på kartet Kvem og er nabogard til Nettum og Fårlund på Østre Toten, ligger 5 km rett øst for Lena sentrum. Det er mange Kvem-garder. Etter litt leiting har jeg funnet to barn til Nils og Berte Gudbrandsdtr:Kari Nilsdtr dp Hveem 16sTr 1767, konfirmert Hveem 1782;Gudbrand Nilsen dp Hveem 4sH3k 1770, konfirmert Hveem T 1785;Dette passer godt med de to som var på Jevnaker i 1801. Jeg vet ikke hvor det ble av Gudbrand Nilsen.Jeg finner også ved søk at Ole Nilsen Hveem er konfirmert 1779, og Marie Nilsdtr Hveem konfirmert 1791, men om disse to hører til søskenflokken, vet jeg ikke. Nils Nilsen og Berte Gudbrandsdtr finner jeg heller ikke på Toten i 1801. Jeg har funnet følgende barn til Johannes Nilsen og Kari Nilsd, de tre første er dp på Toten; Skinstad ligger 2-3 km sørøst for Lena sentrum på Toten2 Kristian Johannesen f Ingensted T 27.5 1793, dp 1sTr 1793. død ?3 Berte Johannesdtr dp Skindstadstuen T 5.10 1794, FT 7 år i JP-eie; konfirmert 1810 fra Skøyen; gift i L 4.4 1820 med Helge Hansen Rya dp 24.11 1799 /H.Rolf; gardmann RYA L, til GODLI L4 Kristian Johannesen dp Skindstadstuen 9sTr 1797 T ; FT 6 år i JP-eie, konfirmert 1812 fra Skøyen, døde 19.2 1821, 23½ år på Skøyen, gardmannsønn 5 Marte Johannesd dp JP-eie J 20.7 1800 konfirmert Skøyen 1815Jeg vet ikke hvor det ble av Marte [ved søk i 1865telling for Xia finnes ei Marthe Joans %Johansen% 64 år f Hadeland, er leigekone, gift; bor i Ruseløkkbakken i Trefoldighets menighet med sønnen Andreas Jonas. 19 år ug f i Xia, er murhandlanger; det ser ut som om de bor/leier husvære hos Henrik Helgesen og kone som begge er fra Ringerike; ] Johannes giftet seg igjen samme år som første kona døde. Kalles enkemann Johannes Nilsen Prestegarden da han vies 1.10 1801 med Anne Knutsdtr Skøyen, dp Skøyen 5.7 1764, b 31.5 1810, 46 årOm ANNE: Hun var datter av Knut Kristensen Hensrud J 1724-1808 gift J 22.2 1753 Barbro Amundsdtr Hauger J ca 1725-1810. Både Knut, Barbro og Anne døde på Skøyen i løpet av mindre enn ett år 1809-10 Hans foreldre var Kristen Torstensen Hensrud J f Forten G gm 1722 Marte Gudbrandsdtr Hensrud, gardbruker på Hensrud. Hennes foreldre var enkemann Amund Jensen Hauger J f Nedre Vang J gm 1721 Marte Hansdtr ? (?? Bjørge? G], var bruker på Hauger. Hensrud ligger ca 2 km øst for JP, Hauger 3 km sørvest.Knut var fra 1757 gardmann på Vestre Skøyen. Ved folketellinga 1801 er både han og kona ført under Hensrud, med barna Barbra, Marte og Chresten, mens Anne er på Skøyen, ugift. Hun ble gardkone. Seinere flyttet Knud og Barbara tilbake til Skøyen. Anne har odel i garden, og hun og mannen overtar:Besiktigelse og taksasjonsforretning 4.11 1802 i forbindelse med at Johannes Nilsen skal overta. Gardens bygninger: 1 badstue, 1 bryggerhus, 1 låvebygning, stuebygning, stabbur, husmannsplassen Holmen, 1 høylade på sætra, grinder og gjerder. Nybygning og forbedringer taksertes for til sammen 130 r 2 ortAnne Knutsdtr hadde ei datter utenfor ekteskap 1795 med Iver Engebretsen Klinkenberg ?1775-; det var Abigal Iversdtr dpu Hensrud 12.4 1795, er 6 år i 1801, konfirmert 1811; gifter seg i Lunner 24.1 1824 med Lars Fredriksen Enger f HoffE Gran 1sPå 1797; til Sletten L Deres felles barn:6 Hans Johannesen, dp Skøyen 19.5 1803, konfirmert Skøyen 1818. Hvor ble det av Hans? (ikke i Gran 60 år v FT 1865)7 Knut Johannesen, dp 16.6 1805; konfirmert Skøyen 1820; ifølge K. Knudsen: viet i aker 1830 m Marie Therisia Waldrup f København. Ved FT 1865 bor de i Engerhaugsgaten i Xiania, han oppkjøper 61 år f Høland (?feil for Haland = Hadeland), hun 65 år, ei pleiedatter er 5 år.Skifte på Skøyen 15.9 1810 fol 529 etter Anne Knutsd; B 2217, N 34. 6 lp i skøyen, 5 lp (i?). Abigal Iversdtr pluss de to barna i ekteskapet med Johannes arver. Enkemann Johannes Nilsen Skøyen gift 25.4 1811 med Else Guttormsdtr Bjørge G dp 23sTr 1783Om ELSE: Hun var datter av Guttorm Eriksen Bjørge f Hov i Tingelstad gift med 1776 Olia Halvorsdtr Roen J. Guttorm hadde vært gift to ganger før, og bodde tidligere i Lunner. Else har føderåd på Skøyen ved FT i 1845, er enke. Deres barn:8 Anders Johannesen, f Skøyen 16.1 1812; konfirmert 1828; utflytningsattest til Xiania 1842. Dette kan være den Anders Johannesen 54 år, f Hadeland, er møller og bor i Nedre Foss med kone Kristine 50 år,, og barna Johan 18, Othilie 15, Jens 12 og Carl 8 år, såvle mor som barn f i Aker9. Guttorm Johannesen, f Skøyen 30.12 1814; konfirmert 1830, ved FT 1865 husmann på Nordre GreftegrevEie i Jevnaker, gift 11.4 1840 med Anne Pedersdtr Falla f 1815 /P.Hansen; og gift GreftegrevE 6.11 1851 med Ingeborg Gudbransdtr HyttaE f 1820 /G.Hansen10. Gudmund Johannesen, f Skøyen 28.5 1818; d 24.6 1818, 4½ uke11. Olina Johannesdtr, f Skøyen 20.6 1820; d 9.7 1820. 3 u gardmanndatterJohannes Nilsens gard ble delt. Helt nye brukere tok over ca 1820 og 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Ser av innlegg 52958 at Ingenstan lå under garden Rognstad i Balkegrenda på Toten. Artig navn. PJD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Først og fremst: hjertelig takk for alle opplysninger, jeg er virkelig takknemlig og rørt over at du har brukt tid på å finne fram til alle disse dataene!! Hvordan har du klart det, det må ha krevet nitidig og tålmodig innsats?Jeg trenger litt tid til å sette meg ned å lese nøye igjennom og fordøye alt dette. Mange nye deler av min familiehistorie er kommet fram. Dette er også morsomt for min gamle far som ikke har visst noen ting om denne delen av sin herkomst.Tusen takk, igjen. Og riktig god påske!Med vennlig hilsen Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.