Gå til innhold
Arkivverket

[#57836] Thor Waldrup og Anna Maria Rejersen, København


Gjest Kjersti Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Knudsen

Jeg har funnet fram til mine 3xtipp oldeforeldre: Thor Waldrup og Anna Maria Rejersen, som ble gift i Trinitas menighet i Københanv, 11.mai 1792. De var foreldre til min tipp-tipp oldemor Marie Theria Waldrup, gift i 1831 med Knud Johannessen i Vestre Aker kirke.Er det noen som vet hvordan jeg kan lete fram ytterligere opplysninger om min danske aner?mvh Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Tore S. Falch

Jeg ser ikke bort fra at Waldrup og Waldrop er samme slektsnavn. En av de frivillige bibliotekvaktene i Norsk Slektshistorisk Forening heter Waldrop, og hvis du ringer foreningen tirsdag over påske (25.mars), skulle du ha gode muligheter for å treffe på nettopp ham, jfr. foreningens bibliotekvaktliste nederst på denne siden - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk for opplysninger disse hadde jeg ikke.Vet noen hvordan man leter i danske folketellinger?mvh Kjersti Kuudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei KjerstiDanske folketellinger på nettet: www.arkivalieronline.dk: de originale, skannet inn. Det er gratis, du logger deg inn med epostadresse og et password som du får. Tidligste år er 1787ddd.dda.dk: Folketellinger inntastet. Gratis. Også til 1787.God påske Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Kjersti! Fant denne dåpen på Maria Theresia ,døpt 6 april 1794 i Trinitatis,København,men den har du vel sikkert funnet selv også? [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100090625206&lds=1&region=6&regionfriendly=Denmark&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFant så denne Thor Gulliksen Waldrup,skomaker ,29 år på tellingen for København i 1787: Name: Thor Gulliksen Waldrup Sex: M Age: 29 Marital status: Ugift Occupation: Skoemager Svend Census year: FT-1787 County: København District: København (Staden) Parish: Sankt Annæ Vester Kvarter Title no /address: Gothersgade 9 Household-/ family no: 24 Source entry no: C1746 Record no: 159 http://ddd.dda.dk/asp/Soeg_uk.aspLegger ved noen lenker her,men vet ikke om det kan være av samme slekt som din Waldrup. Kan det være en mulighet for at denne Christian Fredrich Waldrop som gifter seg 13 mai 1823 Maren Sørine Pedersdatter Rosmoe i Oslo Domkirke er i slekt med Maria som giftet seg med Knud Johannesen?Denne kaller seg Waldrop,skrevet med O,ikke U.Han må være født omk 1792,for ved vielsen i 1823 står han med alder 31 år. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Klokkerbok nr. 1 (1817-1825), Ekteviede 1823, side 416-417. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Forlovererklæringen i 1823,Christian Fredrich Waldrop og Maren Pedersdatter Rosmoe: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Forlovererklæringer nr. 13 (1822-1837), Forlovererklæringer 1823, side 24-25. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristian Fredrich Waldorf får en sønn med Karen Sørine (Pedersdatter)Rosmoe,Thorvald Olavus,som døpes 22 feb 1827 i Oslo DomkirkeKildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Fødte og døpte 1827, side 260-261. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Thorvald Olavus gifter seg,i Oslo Domkirke i 20 sept 1856 med Anna Sofie Jacobsen Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 20 (1848-1865), Ekteviede 1856, side 311. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er to barn til av Christian Fredrich Waldrop og Maren Sørine Rosmoe: Maren Lovise,døpt 16 jan 1824 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 9 (1823-1824), Fødte og døpte 1824, side 10-11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ludvig Martinus,døpt 5 aug 1825 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Fødte og døpte 1825, side 74-75. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være at Thor Waldrup og kona Anne Maria Rejersen kom til Norge også? I innlegg 7 fant jeg Thor Gulliksen Waldrup på tellingen 1887 i København. Fant dette i Solum skifteprotokoll: 1828 Anne Marie Halvorsdatter Kloster-Haugene Thov Gulliksen Waldrop BS 24 – s.427b. Han kalles for Thov(skrivefeil?)Gulliksen Waldrof,mens denne Anne Marie står med Halvorsdatter til etternavn. [url="http://www.slekt.org/solum-skifter.html>http://www.slekt.org/solum-skifter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk for alle opplysninger! Jeg er overveldet av deres vennlige og ivrige hjelpsomhet!Jo, dette ser ut til å kunne være riktig familie! Christian kan være bror til Marie Theresia. Men den Marie Theresja som døpt i 1794 i Købehavn, tror jeg må være en annen og tidligere født søster, som antagelig døde som liten. Min tipp-tipp oldemor (Marie Therisia) ble født rundt 1803, siden hun ved vielsen med Knud i 1831 oppgis til være 27 år gammel, og dernest noen og seksti år gammel ved folketellingen i 1865.Interessant at det ser ut som at hele/deler av familien kan ha flyttet til Norge. Hvor ligger Solum ?med vennlig hilsen Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

En bemerkning, antagelig som følge av oppkalling: Både Marie Therisia og hennes bror, Christian Fredrik, kaller sine sønner for Thorvald. Mulig da at en av deres bestefedre heter nettop dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Kjersti! Kan hende du har funnet dette selv:Dansk Demografisk DatabaseSamtlige personer i husstandenKøbenhavn, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 102, 614, FT-1801, A5030 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Thor Walderup 42 Gift Huusbond Skom.Mester Anna Maria Rejersen 33 Gift hans Kone Christian Friderich [Walderup] 8 Ugift deres Søn Halvor Ferdinand [Walderup] 2 Ugift deres Søn Dorthe Cathrine [Walderup] 3 Ugift deres DatterHer er ikke Marie Therisia med, så jeg søkte i arkivalieronline, Trinitatis sogn, 1799 30. 0ct. død Thor Walterups datter Maria Theretzia, af Mæslinger. Fra Landemærket No. 103hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej, Thor Waldrup og Anne Marie Rejersen fik en datter Maria Theresia døbt 5 oktober 1801.Trinitatis 1793-1801, opslag 139. Skomagermester Thor Waldrup døde d. 3 og blev begravet d. 6 juli 1810 - 51 år gl. Familien boede da i Gottersgade 119Trinitatis 1805-1817 døde, opslag 74. Anna Marie Rejersen, enke, blev viet til skomagersvend Ole Nielsen d. 5 oktober 1810.Trinitatis 1742-1833, opslag 125.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk til dere begge for nye opplysninger!! Har ikke selv ennå fått helt dreis på søke fram i disse databasene.Når det gjelder navnet Waldrup, er det mest sannsynlig at dette stammer fra Tyskland (Waldrop)? Eller er det et vanlig navn i Danmark?med vennlig hilsen Kjersti Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.