Gå til innhold
Arkivverket

[#57842] Nils Nilsson, 'Gift Mand' fra 'Maaseteig(?) af Haugesund' - kven var han?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ref. DA debatt #57785: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=57785&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=9&antinnlegg=6#anker>LenkeEr det nokon som kjenner til denne Nils Nilsson (fødselsår ukjent)?******Sonen Alfred sin dåp i Solund:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Solund i Solund, Ministerialbok nr. A 1 (1881-1902), Fødte og døpte 1889, side 18.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 11. Faren er Nils Nilsson, 'Gift Mand' fra 'Maaseteig(?) af Haugesund'&Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Solund i Solund, Klokkerbok nr. A 1 (1860-1893), Fødte og døpte menn 1889, side 35.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 11. Her er ikkje namnet til faren nemnd.******Sonen Alfred sin konfirmasjon 23.8.1903 i Solund:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Solund i Solund, Klokkerbok nr. A 2 (1893-1921), Konfirmerte 1903-1904, side 78.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 6******Sonen Alfred d. 28.10.1912 i Solund:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Solund i Solund, Klokkerbok nr. A 2 (1893-1921), Døde og begravede 1913, side 123.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg kjenner ikke til noe stedsnavn rundt Haugesund som kan være Maaseteig. Denne Nils, er han sjømann og kan det være båtens navn som er Maaseteig(?).Jeg ville søkt etter båter fra Haugesund, eller registrert i Haugesund, som kan passe med Maaseide navnet men også søkt opp alle Nils Nilsson i Haugalandet og Sunnhordland i passende alder. Utfra dette ville jeg forsøke å fjerne kandidater (men det blir et vanskelig arbeid).Jeg ville også etterlyst båten her http://warsailors.com/forum/list.php?1 Kansje noen kjenner til båter med passende navn?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for innspel i debatten Roald!Det ser ut til å bli ei lita nøtt dette her, men det er jo populært med slikt i påsken.Nils er ikkje oppført med alder, men vi veit at han skal vere gift - så om han framleis lever i 1900 så skulle det vel vere mogeleg å finne han.Takkar for alle gode innspel. MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Nils Nilson fra Haugesund skulle være sjømann, så kan han jo ha skiftet båt i 1900.Kan denne mannen være en mulig kandidat? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Nils Nilsen var litt eldre enn pigen som fikk barn så kan dette vel være en Nils Nilsen i passe alder, f. i Haugesund?LenkeDet blir ren gjetting, men kan hende det går an å finne ut mer om disse kandidatene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Nils i 5, kan være den samme som i 4. Da Nils Nilson giftet seg med Tomine Benedicte Modal i Sandviken kirke, Bergen 20.3.1887 het faren hans Lars Nilson og var skomaker. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg ser som Johan Arthur at disse kandidater som jeg nevnte, må være den samme mann. Går det an å finne ut om den Nils Nilson ble sjømann tro?Finnes det muligheter til å finne om Maaseteig var en båt registrert i området?Litt artig påskekrim dette.Mvh. Gunn. som sitter i Sverige og tester ut et mobilt bredband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja eg trur det kan vere vanskelig dette, men vi får prøve.Haugesund er nemnd, men kan Nils vere frå f.eks. Finnås/Bremnes, iallefall finn ein då nokre alternativ i Bergen frå 1865 og framover (ref. FT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Nils Nilson, maskinist ombord i 'Munin' ved FT 1900. Han er født 1864 i Haugesund. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er samme som nevnt i RHD-telling 1900 innlegg nr. 4. En maskinist kan sikert ha skiftet båt flere ganger.Dessverre har jeg ikke funnet noe båtregister i Haugesund, eller nærområdene som har med båtnavnet Maaseteig?Kan jo være en båt som var registrert på Stord der familien bodde , om skomakeren var rett fader?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er samme som nevnt i RHD-telling 1900 innlegg nr. 4. En maskinist kan sikert ha skiftet båt flere ganger.Dessverre har jeg ikke funnet noe båtregister i Haugesund, eller nærområdene som har med båtnavnet Maaseteig?Kan jo være en båt som var registrert på Stord der familien bodde , om skomakeren var rett fader?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Kjenner ikke til noen registrering av båter i Sunnhordland. Båtene fra min barndom (Mosterhamn) var hovedsaklig registrert i Haugesund eller Bergen. Antar at det var slik med resten av Sunnhordland også. Båten som ble registrert i Haugesund kunne komme fra heile Sunnhordland og Nord-Rogaland slik at området er stort. Hvis båten var av den vanlige størrelsen som ferdes på kysten, er det stor sannsysnlighet for at mannskapet var fra samme området som båten.Vil derfor anbefale å finne aktuelle båter, slik at en kan lete utfra båtens heimplass.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

På dåpsinnførselen til Alfred i ministerialboka kan det se ut som om farens navn er ført på med en annen penn, kanskje etter senere opplysninger. Det kan kanskje forklare hvorfor det ikke står noe om faren i klokkerboka. Hvis det var sparsomt med opplysninger om faren er det ihvertfall ikke sannsynlig at stedsangivelsen beskriver føde- og oppholdssted, tenker jeg.'Haugesund' er tydelig å lese i konfirmasjonsinnførselen, men er det sikkert at det står 'Maaseteig'? Det mangler prikk over i'en og M'en kan kanskje like gjerne være en H. Kan det stå 'Hasseløy og Haugesund' istedenfor 'Maaseteig af Haugesund'?Mange båter ble bygget på Hasseløy i Haugesund, jfr Malmsteins skipsregister Lenke...og enda flere er hjemhørende i Haugesund men jeg kan ikke finne noen med navn som minner om 'Maaseteig'.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nils Nilsen f. 1864 i Haugesund fikk rett før Alfred ble unnfanget, barn i Bergen i 1887 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011816&gardpostnr=69482&personpostnr=207843&merk=207843#ovre>Lenke. Da var han bosatt i Sandviken i Bergen. Det var han også i januar 1889 da han fikk en dødfødt sønn Lenke og i 1891 LenkeYrket hans ved disse anledningene er Fyrbøter, maskinist og værksarbeider - det kan ha vært ved båt ved de to første anledningene men ikke nødvendigvis. Ved vielsen til Tomine Benedikte i 1887 er han oppgitt som mekanikus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Nils Nilsen ble gravlagt 17.11.1949 på Nordre Hauge gravlund i Haugesund og Tomine Benedicte 29.5.1940 samme sted. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for alle bidrag!Hasseløya er eit tips, noko eg har sett på allerede, utan å komme noko nærare.Vil evt dødsmeldinger etter Nils Nilsen (om vi finn den rette) nemne noko om uektefødde barn og evt etterkommere av dei?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Da Lars Nilson, far til Nils døde i 1910, var de bosatt på Hasseløen i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.