Gå til innhold
Arkivverket

[#57847] Noen som vet når en kirkebok ikke er tilgjengelig?


Gjest Kristine Marie Olsen Frostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Marie Olsen Frostad

Når det står følgende: Etterspurt kirkebok er ikke tilgjengelig på internett grunnet personvern og/eller andre klausuler 'Hvor mye skal til' for at dette skjer? Snakker vi om at ett menneske har motsagt seg dette? Er det kun midlertidig, eller kommer bøkene dette gjelder aldri til å bli lagt ut på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Dette er fastsatt i personvernloven,se avsnittet om tjenesten LenkeKirkebøker har en klausul på 80 år etter siste innføring Klokkerbøker 60 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Marie Olsen Frostad

Rett skal være rett, bare så dumt for meg når jeg leter etter noe i akkurat de bøkene som ikke er publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok ingen forskjell på ministerialbøker og klokkerbøker mht. sperrefrist, men derimot mht. innlevereringsfrist selv om det her råder en tydeligvis utbredd misforståelse. (80-årsgrensen gjelder innlevering etter siste innføring for ministerialbøkene, dvs. det vi vanligvis først tenker på når vi sier kirkebøker). Strengt tatt er det 60-års klausul, men da visse opplysninger som KAN stå i kirkebøkene er strengere klausulert ( det kan være medisinske opplysninger, adopsjon, sov.) praktiseres regelverket som henvist til.Har du spørsmål mellom 1928 og 1948 kan det godt være noen sitter på de aktuelle kirkebøkene på film og kan hjelpe deg (uten at omtalte opplysninger oppgis, jeg har flere slike selv). Fra Nasjonsbibliotekets avisarkiv (er på film) finner du dessuten opplysninger om fødsel, dåp, konfirmasjon, vielse, død og begravelse helt fram til idag - og mye annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.