Gå til innhold
Arkivverket

[#57849] Hans Olsen Brekke fra Sogn, f ca 1665, gm Anna Catharina Andersdtr Riiber?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

1689 Forlovelse i Eidfjord, Ulvik, mellom Hans Olsen (Brekke) og Anna Catharina Andersdtr (Riiber):LenkeForlovere: Lars Andersen Vambem og Christen Olsen Brekke.Christen kan være Hans' bror. Hans skal være f 1665. Noen steder står nevnt Brekke i Aurland. Noen som kjenner hans opphav?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis nedenstående DIS-lenke virker ser det ut til at svarene på Hans' opphav finnes der. (Jeg har selv ikke kontrollert det).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kurt,Nei, der står ikke noe om hvem Hans Olsen var. Tvertimot så er det feil at han ble født i Granvin, slik det står her.På DIS-treff får jeg et treff på Christen Olsen Brekke, kanskje den samme som var forlover i 1689. Han skal etter opplysningene der være sønn av Ole Kalrsen Brekke i Aurland. Også et annet barn, Lars, er nevnt. Noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På DIS var ref Nermo, og der finner jeg flg.:Ole Carlsson BREKKE ABT 1610 - 1693 * RESIDENCE: 1643, Løste borgerbrev. Bosatt Brekke, Aurland * OCCUPATION: Lensmann Aurland 1660-93 * BIRTH: ABT 1610 * DEATH: 1693, Aurland, SFGift med Ingrid Barn: 1. Christen Olsson BREKKE f ca 1650 gm Sofia Tomasdatter UROE 2. Lars Olsson BREKKE f 1654 gm Margrethe Christensdatter VINJUMI så tilfelle kan Hans være en yngre bror av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vil tro at dette kan være Hans' bror, Lars, i 1701, Brekke, Aurland; Lenkemed en sønn Christen, 10 år, som kan bety at Christen Olsen er død og oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En opplysning til; den Lars Andersen Vambem som er forlover i 1689, er Anna Catharinas eldste bror. (Kilde: Bakkevik). Det er forøvrig i Bakkevik at opplysningen om at Brekke er i Granvin, Hardanger, kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der fant du det jo selv. Merkelige greier dette. Her er en Olle på Breche ved koppskatten i 1645, men intet etternavn og ingen barn.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det er ofte ufullstendig. De var jo ofte ikke skrivekyndige, og det var sikkert ikke så lett. Her er skifte etter Christen LenkeDet er ganske klart, synes jeg, at Hans må ha vært en yngre bror av Lars og Christen. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nokså sannsynlig at disse tre er brødre. Men uten et skifte som bekrefter det, blir det vanskelig å få dokumentert det.Det merkelige er at jeg ikke kan finne dem i 1663/65 manntallet. Christen skal jø være født rundt 1650. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Samme problemet som med min Heine på Leite i Kvinnherad, f 1664, -han finnes ikke i 1701-tellingen. Det er nok en god del mangler.Men, finner ikke noe skifte som kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på DIS-Norge at det skal finnes både et futemanntall og prestemanntall for Aurland i 1660 årene. De er nok ikke med i det som ligger i Digitalarkivet pr. idag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lagt inn en forespørsel om oppslag i Aurland bygdebok. Den er ganske ny, så jeg vil tro at dersom Hans Olsen har vært mulig å finne så er han med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.