Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rolf Andresen

[#57851] Bødker i Vardø 1865, Carl Nemitz, f.1824 i Preussen

Recommended Posts

Gjest Rolf Andresen

Carl Fredrik Edvard Nemitz, f.1824 i Preussen, gift med Bertine Ingvardine Iversen, f.1826 i Tromsø?. De hadde 3 barn, Karoline, Jacobine og Herman. Carl var baptist, bødkermester hos A. Brodtkorp i Vardø (1865) Er det mulig å finne hans foreldre, eventuelle søsken i Tyskland. Vet ikke når han kom til Norge, når han ble gift eller hvor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen
LenkeSiden kona ble født i Tromsø og det eldste barnet, er det en viss sannsynlighet for at de ble gift der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Andresen

Finner ikke noe om noen av familiemedlemene i kirkebøkene fra Tromsø i den aktuelle tiden.Mvh Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Caroline Ingvardines dåp i Tromsø, nr 98:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Det står noe interessant i merknadsfeltet lengst til høyre. De var blitt opptatt i kirken to dager i forveien. Moren tilhørte før Frimenigheten, hva faren tilhørte, klarer jeg ikke lese.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg ser en vielse her nr 2 1860 i dissenterprotokoll for Tromsø:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Det er naturligvis mulig å finne hans foreldre og søsken i tidligere Preussen. Men det vil være arbeidskrevende. Altå gjennomførbart men tidkrevende. Kirkebøkene for de områdene som per 1824 utgjorde Preussen, ligger i dag ganske spredt. Kanskje best å starte med folketellinger. Disse ligger også spredt, men ikke så spredt som kirkebøkene. En god start kan være å undersøke Preussens areal og utbredelse anno 1824 i historiske atlas.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eide

Ved søk på google: Nemitz Preussen: http://www.preussenweb.de/pommern.htm '1900 Die Stadt Grabow und die Orte Bredow und Nemitz werden nach Stettin eingemeindet'. Det som ser ut som et etternavn for Carl kan like godt være et stednavn - og kanskje finnes det flere Nemitz i området. I alle fall er det flere med samme etternavn.IE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Dette må vel være Carl Nemitz' andre kone i 1900 (sammen med en datter fra hans første ekteskap):Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 4 5: Jeg mener det står at han hadde tilhørt Kvækerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Du har rett, Arnstein. Det står Kvækerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Andresen

Datteren Karoline ble gift med Johannes Thornæs i 1876. Lene Kristine Nemitz, som er enke i 1900 er mest sannsynlig Carls andre kone. Har ikke funnet Carl eller hans første kone Bertine død i kirkebøkene for Vardø 1875-1900. Mvh Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg fant hans andre ekteskap i 1888, nr 14 nederst:LenkeFødt 1824 i Wussow i Pommern. Far: Klokker Gottlieb Nemitz.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Etter søk på Google har jeg funnet ut at Wussow i Lauenburg i Pommern idag ligger i Polen, polsk Osowo. Det meste av informasjon er på tysk, men her er et nettsted hvor du kan valge engelsk versjon:http://pom-wpru.kerntopf.com/index.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Andresen

Takk til Astrid for god hjelp, Carl var forøvrig min tippoldefar. Mvh Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.