Gå til innhold
Arkivverket

[#57853] Jens Hansen Linnestad i Ås, skifte i 1729?


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!I Ås bygdebok, s. 213, er nevnt ekteskapet mellom Jens Hansen (1692-1729) og Kirsten Olsdatter (d. 1739) på Linnestad. Det gjengies at i boet etter Jens befant det seg 2 sølvskjeer med navnene 'Hans Olsen og Rønof Larsdtr' på, hvilket må skal ha vært Hans Hogsmark, senere Inglingstad på Hurum og kona. Er det noen som kjenner til evt link mellom Jens eller Kirsten og Hans/Rønof?Videre opplyses det at Jens var fra Ustad i Lier, sønn av Hans Ustad. Det er vel ingen gårder i Lier med det navnet? Det nærmeste jeg kjenner til er Justad i Lier, Austad i Skoger eller Ugstad i Hurum. Vet noen hva som er riktig?mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej Erik.Jag undrar bara om du är släkt med Jens och Kirsten. Söker uppgifter om mina nyfunna släktingar i Norge.Har bara de uppgifter som du skriver om angående Jens och jag är släkt vidare genom deras son Hans Jensen Ramstad.MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Trolig ikke, jeg jobber mer generelt med genalogi på Hurum om dagen og det er linken/linker mellom Hurum og Ås jeg er ute etter. Men det kan nok hende at hvis jeg etterhvert kommer videre i denen saken at jeg kan hjelpe deg videre....jeg kontakter deg hvis så blir tilfelle.Skal også gjøre et nytt oppslag i nevnte bygdebok for deg.mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej Erik och tack så jättemycket!!!Väldigt roligt att söka efter släkten i Norge. Alla norrmän är så hjälpsamma. För en månad sen visste jag bara att min mormors far var född i Norge och vad hans föräldrar hette. Nu vet jag jättemycket!!!MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Erik,Vet ikke om dette fremdeles er aktuellt, men broren min eier Inglingstad i Hurum. Han sier at Ugstad alltid har vært uttalt Ustad lokalt på Hurum. Ugstad ligger rett ved Inglingstad. Han har skifter liggende og kjenner disse navnene du nevner. Han mener det nevnes at Hans hadde en gård som skrives Treidene eller noe i likhet, i Ås og at han døde i 1719. Jeg kan komme tilbake med mer presise opplysninger fra dette skiftet dersom det kan være av interresse.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Ja, det er i høyeste grad ennå aktuelt. Vi er en gruppe som skriver på et utkast til en gårds- og slektshistorie for Hurum, og derav er både Ugstad- & Inglingstad-gårdene svært interessante (også i nyere tid). Det er riktig at Hans bodde på Treidene før han kom til Inglingstad. Det skulle vært svært interesant å kikke igjenom evt eldre papirer din bror besitter. Jeg treffes enklest på bjune at hotmail dått com.mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aabøe

Hei. Har dessverre ikke noen spennende samling av gamle papirer. Det jeg har er kopier som jeg har fått tak i gjennom min interesse for gårdens(Inglingstads) historie. Blant disse kopier er en avskrift av et skifte fra 1719, og et fra 1720 (Etter Hans Olsen) Har også en kopi av et åbots-fald for gården fra 1719. Er litt usikker på om dette åbots-faldet er over Inglingstad eller Treidene. Det skulle vært svært interessant å funnet utav.Mvh Helge Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.