Gå til innhold
Arkivverket

[#57855] S6F. Johanne Jeremiasdtr. (f. Råke, Solund?) - Hennar opphav?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Då ho gifta seg i 1828 (nr. 27) står ho oppført som med oppholdsted Laagøen:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 19 (1826-1836), Ekteviede kvinner 1828, side 189.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11451&idx_id=11451&uid=ny&idx_side=-177>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel hun i 1865, her står hun 60 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=58&filnamn=f61411&gardpostnr=515&personpostnr=3358#nedre>LenkeMen finner ingen Jeremias Christensen i Holmedal i 1801 eller i S&F i det hele, har prøvd med forskjellige variasjoner. Den eneste Jeremias Christensen jeg finner er denne i Bergen og han døde i Bergen i 1816:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS er det og kun en kandidat, men hun er født i 1803 i Helgheim/Jølster og faren heter ikke Christensen, men Simonsen. Her i kirkeboka øverst til venstre, men det er nok gal person: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Jeremias og Marthe får sønnen Cornelius i Gulen i 1799, og 4 døtre i Bergen. Karen Margrethe f. 03.05.1801, Christiane f.05.11.1803, Margrethe Sophie f.20.10.1811 og Karen Sophie f.25.04.1815. Her er det jo et sprang på 8 år mellom 1803 og 1811, hvor der er rikelig plass til flere barn.Her er familien i Bergen 1815. Der finner vi kun barna Christiana og en nyfødt (Karen Sophie) men ingen Johanne.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I så tilfelle burde hun jo ha vært med foreldra i 1815.Enten er hun fra første ekteskap og født før 1799 (som hentydet ved giftermålet) eller og er farsnavnet feil da hun gifta seg.Hva het barna til Johanne og Berent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner tre barn i Fylkesarkivet: Gjertrud 1831: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low_far_forenamn>Lenke like 'be%' AND low_far_etternamn like 'i%' AND low_mor_forenamn like 'joh%' AND low_mor_etternamn like 'je%' ORDER BY forenamn, etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1Martines 1833: Lenke like 'be%' AND low_far_etternamn like 'i%' AND low_mor_forenamn like 'joh%' AND low_mor_etternamn like 'je%' ORDER BY forenamn, etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2Andreas 1842:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mor til Berendt het Marte ser jeg, heller ikke hun er oppkalt, merkelig. Kanskje mor til Johanna het Gjertrud da? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeremias Christensen giftet seg første gang med Kari Gregoriusdtr. 02.07.1792. Men hun døde på Råke allerede 24.08.1792. Det er derfor lite trolig at Johanne skulle være deres datter.Jeremias giftet seg andre gang 03.11.1798 med Marthe Andersdtr. De fikk sønnen Cornelius 17.02.1799. Johanne må således enten være født før Jeremias og Marthe giftet seg i 1798, eller mellom 1803 og 1811 da jeg ikke finner barn født av dem i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei og mange takk for bidrag til debatten.Første kona til Jeremias dø allerede i 1792 (same året som dei gifte seg), men Jeremias gifte seg ikkje oppatt før i 1798 (kan han ha hatt born i mellomtida allikevel?).Jeremias og kona må ha flytta til Bergen like før sonen Kornelius (Carnils) dø tidlig hausten 1799.Det ser ut til at Jeremias og Marthe får følgande born i Bergen (nokon funne kun som døde):i. Karen Margrethe, 1801-1804ii. Christiane, 1803-1880 (ho vart gift i 1838 og fekk minst 5 born, 2 av dei fekk ho 6-8 år før ho vart gift med barnefaren. Neste bornet vart fødd i 1838. Har kun funne ein av sønene som død)iii. Larsine, 1807-1809iv. Magrete Sophie, 1811-?v. Magrete Sophie, 1813-1813vi. Karen Sophie, 1815-1817Nr. iv og v kan vere den same.I tillegg, altså:1. Johanne, ?-1869 (ho kunne ha plass til fleire born mellom 1833 og 1842)2. Kornelius, 1799-1799Jakta går vidare.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har sett litt på konfirmasjonslistene for Gulen frå 1816 og framover nokre år.Her er det konfirmert ei Marthe Jeremiasdtr, der foreldre er skrevene Ole Milkkelsen og Lisbeth Rasmusdtr. Hardbakke:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Konfirmerte 1818, side 247.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11450&idx_id=11450&uid=ny&idx_side=-210>LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 26 høgre side. Ho er fødd på julaften 1802 (?)Jeremias Simonsen hadde ei dtr. Marthe, men ho vart fødd i 1801 (ref. FS IGI).**********Og her:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Konfirmerte 1820, side 256.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 35 høgre side. Johanne Jeremiasdtr. Lien (18 år, d.v.s. f. 1802), dtr. av Jeremias Simonsen og Agathe Andersdtr.Kva står det under namnet på foreldra? '...Aas fra Julster....' (?)*****Kan det ha skjedd noko 'bytte av born' her? Kan Agathe Andersdtr. vere ei søster av Marthe Andersdtr (som var gift med Jeremias Christenson)....eller?*********Og Niels Jeremiasson Lågøy:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Konfirmerte 1821, side 260.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette paret var de jeg fant i innlegg 3. Det står Aas fra Julster som du sier, etterpå er det et ord som begynner med 'fo..' ser det er det samme for de andre.Det ser ut som om dette paret har flytta etter at Johanne ble døpt (sønnen Nils: Y. Holmedal)Jeg tror det kan være henne ettersom hun er den eneste Johanne Jeremiasdtr i distriket etter hva jeg har funnet. Jeg tror simpelthen presten har skrevet feil da hun ble gift.Kanskje værdt å sjekke om disse to Andersdøtrene er søstre, men det var jo ellers et vanlig navn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja, eg byrjar å tru at presten kanskje kan ha gjort ein feil, sidan han huska at det var ein Jeremias Christenson der fram til 1799?Her gifter iallefall Jeremias og Agathe seg:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1791, side 38-39.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11527&idx_id=11527&uid=ny&idx_side=-13>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Og då er vi inne på desse folka, som eg visst har dikutert før: Lenke aasen&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=4#anker- Har vi då kanskje ei løysing?- Kanskje Marthe Andersdtr. Råke kan vere ei søster for Agathe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Jeremias Christensson er truleg den same som er fødd/døypt i 1768 i Bergen av foreldre:Far Christen JeremiæsenMor Daniele TollefsdtrEg finn også ein bror Christen som vert fødd/døypt i 1771.Daniele vert gravlagd 16.1.1805 (St. Martini, KK), mens lagnaden til Christen Jeremiasson har eg enno ikkje funne. Men det må ha skjedd før 1801 for då er Daniele enke: Lenke og bur saman med dottera Christi (49 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Og her kom svaret: LenkeJohanne som var gift med Bernt Iversson var dotter til Jeremias Simonsson. Så då var det vel presten som tok feil...MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint at du fikk greidd dette opp. Jeg hadde en misstanke om at det var denne Johanne, det var jo ingen andre å finne i kirkebøkene i området. Det er ting som skjer at prestene skriver feil og. Så til og med primærkilder kan være upålitelige!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja det var greit å få skifteopplysningane på plass.Så då gjenstår det ei stor påskenøtt att: LenkeHa ei fin påske!MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.