Gå til innhold
Arkivverket

[#57861] Finansiering av registrering på Dis-Norge


Gjest Helge Aafloy
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Aafloy

Kan noen svare på hvem som finansierer fotograferingen og registreringen av gravminner på Dis-Norge? Kommunene, staten? Pengemangel? Det er uhorvelig mange kommuner hvor man ikke er i gang med registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

såvidt jeg vet, er det den enkelte fotograf, et DIS-medlem, som personlig finansierer sin egen virksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Hei Helge. Vi får ingen skilling for jobben. Men jeg håper mange slektsgranskere har glede av jobben vi gjør for DIS-Norge. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Takk for svar! Det er synd at det ikke tilføres offentlige midler, men at registrantene må bekoste det hele selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Nå er det jo ikke så dyrt å oppsøke en kirkegård og ta bilder. Bildene er digitale og sendes inn til Gravminner i Norge enten via nett eller på CD (da koster CD'en penger da) I tillegg kan man jo regne bensinutgifter til og fra kirkegården. De som deltar på dette prosjektet synes dette er kjekt og spennende å være med på, slik at sin fritid som de bruker på dette, nok ikke ses på som en utgift. Men det hadde vært kjekt å kunne fått finansiert prosjektet. Som prosjektleder bruker jeg rundt 8 timer dagen på dette, også dette som dugnad. Slik som alle der ute gjør! Så heldigvis er dugnadsånden i Norge stor :-)Uten den ingen Gravminner. Ser du bor i Fyllingsdalen. Den er ferdig fotografert. Det gjorde jeg i noen nydelige mai/juni dager i 2007. Den er under registrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Dugnadsånden holder seg visst i Norge. Nå var det ikke Fyllingsdalen jeg var interessert i, men Nesset hvor min slekt på morssiden kommer fra. Dugnadsånden er visst mindre på de kanter. Takk for kraftige svar. Ettersom det offentlige har nytte av virksomheten, burde det også skaffe 'noen' midler. Trond Giske er jo interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

I denne saken tror jeg alle tanker om offentlig støtte er en avsporing. Dersom vi skulle ventet til registreringsarbeidet kom inn på et offentlig budsjett, og fikk nok penger til å betale for arbeidet, er jeg ganske sikker på at ingen av oss over 60 ville levd så lenge at vi kunne glede oss over resultatet.Nå har vi i stedet opplevd at et initiativ som jeg syntes var overdrevent optimistisk da det ble satt i gang, har blitt en oppegående tjeneste som svært, svært mange har stor nytte av. Det viktigste vi som ikke har deltatt kan gjøre, er å takke alle de som har bidratt for den fantastiske innsatsen de har gjort, og oppfordre dem til å fortsette. Å vite at man gleder andre er vel også en belønning – tusen takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå bidrar jo det offentlige, gjennom Arkivverket, til at svært mange kilder blir fritt tilgjengelige på nett. Vi kan ikke forvente at det offentlige skal betale for all tilrettelegging for slektsinteresserte. Da er det naturlig at det offentlige konsentrerer seg om oppgaver som ikke hvem som helst kan gjøre (scanning av mikrofilm, registrering av FT1910 osv), mens DIS-Norge og enkeltpersoner kan ta seg av oppgaver som ikke krever noen særskilt kompetanse og kan gjøres på dugnad.Dugnadsånden i Nesset vet jeg ingenting om, men det er vel en litt kjapp konklusjon å mene at den er mindre der enn andre steder, bare fordi gravstedene ikke er registrert. Dugnad henger sammen med interesse, så kanskje innbyggerne i Nesset har andre interesser som de bruker dugnadskreftene sine til? (Det er ikke noe DIS-lokallag i Nesset; det nærmeste er Molde, tror jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Viser til Renates innlegg, nr 5. Oppfordrer dere til å fotografere deres nærmeste kirkegård. Jeg har deltatt både med fotografering og registrering, og synes det var en kjekk 'jobb'Renate Kan du legge ut link til ev fotografer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.