Gå til innhold
Arkivverket

[#57866] Oppslag Aurland bygdebok. Soga om Flåm av Indrelid. BREKKE


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at Indrelid kan ha omtalt gården Brekke i Flåm i Aurland Bygdebok, Soga om Flåm, Band II A - Gard og ætt. Jeg er interessert i opplysninger om Hans Olsen Brekke f ca 1665 på gården Brekke i Flåm. Jeg har en hypotese om at han var sønn av Ole Carlsen, og bror av Christen og Lars Olsen. Kan dette bekreftes evt avkreftes? Dersom det kan bekreftes så ønsker jeg opplysninger om anene.Hans Olsen ble gift i Ulvik, med datter av Anders Riber og Katarina Helvik Gatung.1701 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=1701sba&gardpostnr=16617&merk=16617#ovre>LenkeVielsen 1689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Løfter opp denne i håp om at noen som har Aurland bygdebok leser den.Jeg er altså på jakt etter Hans Olsen Brekkes herkomst i Flåm, Aurland.se også denne debatten LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J Ellingsen

Garden Brekke i Aurland kjem i band II B. Eg har sjekka i kladden, men finn ikkje nokon Hans. Det er ikkje skifteprotokoll etter Ola Karlsen, så etterkomarane kan vera usikre: a) Kristen, b) Lars, c) Malene og d) Mette. Det var samband med Ulvik, etter som Kristen (1650-1729) vart gift i 1686 med Sofie Tomasdtr., dotter til soknepresten i Ulvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Olav,Hans var jo gift med datter til Anders Anderss. Riiber, (d. 1688), sogneprest til Eidfjord. Christen var forlover i Hans og Anna Catharinas bryllup i 1689. Jeg er overbevist om at de må ha vært brødre eller halvbrødre. Hans var jo født ca 1665, altså en god del senere enn Lars og Christen.Men ok, hvis det ikke lar seg dokumentere noe slektsskap, så får jeg bare nevne det i en note.Vet du forresten noe om Ole Carlsens hustru og deres aner. Har forstått det slik at Ole Carlsen var lensmann.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.