Gå til innhold
Arkivverket

[#57868] Amund Siursen, Sogn og Fjordane


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!Jeg leter etter Amund Siursen, Sogn og Fjordane.Den 21.12.1829 fikk han en sønn, Ole, med piken Christie (Christine) Henriksdatter fra Sandvik i Luster. (Ho ble ant gift i 1855 med en Lars Andersen).Da Ole ble døpt så står det at Amund var fra Hundhammer. Og det er alt jeg har om Amund.Er Hundhammer i Luster?Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Hundshammer i Luster ifølge BTs kartbok. Men jeg finner det ikke i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hunshammar ligg i Hafslo, som sidan 1964 er ein del av Luster kommune.Aanund Sjurson (1805-1830) voks delvis opp på Hunshammar og døydde der, men huslyden er omskriven i Marifjøra under gnr. 105, Leirhola (bygdebok Luster, band VI). Aanund var ugift.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Paret du har funne i 1801, har ikkje noko med denne huslyden å gjera. Foreldri til Aanund, Sjur Aanundson og Anna Halvorsdotter, gifte seg i Hafslo i 1803.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Lars: Tusen takk for informasjonen.Nå har jeg vært litt rundt om kring på nettet å sett litt, og er litt forvirret...I flg Rootsweb så er Sjur Aanundson f. 06.06.1780, Hougen. Og han var gift 28.04.1803 med Anna(e) Halvorsdatter, ant født 15.12.1782.Men da jeg gikk inn på døypte i Hafslo 1717-1894 her på digitalarkivet så er det bare en som er født eller døpt 06.06.1780, men han heter Siver Aanundson, Hougen. Og det samme står inne på skannede kirkebøker.Så det jeg egentlig lurer på er: Kan Siver bli til Sjur/Siur? Eller er jeg helt på blåbærtur her?MvhBeate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var mange variasjoer av navn før i tiden og Sivert/Syver/Siver var bare en varisjon av Sieur/Sjur.Dersom du går inn på landsomfattende søk og skriver inn 'navn som begynner på: S*r, vil du få opp en hel mengde som du sikkert har sett.Det var ingen ordentlig regel hvordan et navn skulle skrives, det ble som oftest skrevet slik det ble uttalt der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.